Spraakherkenning
Veilig leren lezen kim-versie
Nu kunnen alle leerlingen effectief oefenen met de gratis spraakherkenningsmodule in de leerlingsoftware bij Veilig leren lezen.
Leren lezen vereist veel oefenen. Begeleid hardop lezen is daarbij heel belangrijk, maar is in de praktijk beperkt mogelijk. Met spraakherkenning kun je als leerkracht je leerlingen extra begeleiden door hen zelfstandig (hardop) te laten oefenen. Dit stimuleert hen op een laagdrempelige en leuke manier, om meer leesmeters te maken.
Vanaf 1 maart 2023 is de spraakherkenningsmodule gratis beschikbaar in de leerlingsoftware bij Veilig leren lezen kim-versie.
Digitale assistent
Een online assistent in de leerlingsoftware die je als leerkracht kunt inzetten wanneer jij wilt en voor wie jij wilt. Of een leerling wat extra oefening nodig heeft of juist extra uitdaging: met spraakherkenning kan iedereen in zijn eigen tempo oefenen met lezen door als het ware voor te lezen aan de computer.
Leerlingen een extra ‘begeleid’ oefenmoment geven is de allergrootste meerwaarde van spraakherkenning! Daarnaast is het heel prettig dat het is toegevoegd aan de software die ze al kennen, dat het behoorlijk gebruiksvriendelijk is en zelfstandig door de kinderen te gebruiken is.
Marieke Schoenmakers, leerkracht groep 3 – BS De Stappen in Tilburg
Innovatieve spraaktechnologie
Deze innovatieve spraaktechnologie, ontstaan uit onderzoek aan de Radboud Universiteit en in samenwerking met NovoLanguage, is uniek door de integratie van taalkunde met technologische ontwikkeling. Hiermee ligt de focus op de check of datgene wat er staat correct gelezen wordt. In dit opzicht verschilt deze technologie van de andere spraakherkenners die er op de markt zijn.
Deze software begeleidt leerlingen met laagdrempelige oefeningen die ervoor zorgen dat een leerling zichzelf spelenderwijs kan ontwikkelen.
Als leerkracht is het niet makkelijk om elke leerling evenveel begeleide leestijd te geven. Kinderen via de spraakherkenningsmodule laten lezen, gaf mij als leerkracht wat meer ademruimte. Het motiveert ook kinderen om te lezen, want lezen met een microfoon is net iets specialer.
Stephanie Haentjens, GIBO De Belhamel – Schellebelle, België
Instructievideo
Digitaal lezen spreekt kinderen aan, zeker omdat ze in een microfoon mogen praten. Ik zag kinderen écht vooruitgang boeken. Meters maken met lezen zonder dat de juf de hele tijd aanwezig moet zijn.
Pilotschool
FAQs over Veilig leren lezen spraakherkenning
Leerlingen kunnen zelfstandig, met online begeleiding, hardop oefenen. De leerkracht kan daardoor tijdens de les leerlingen individueel aan het werk zetten. Door vaker te oefenen, worden er meer leesmeters gemaakt. Bovendien is het beter te controleren dan een kind dat een boekje zit te lezen. En doordat de leerlingen vaker oefenen, zullen ze zich sneller ontwikkelen en dat zorgt voor meer leesplezier.
In de leerlingsoftware is in de speeltuin de nieuwe module spraakherkenning ingebouwd. Zoem legt uit wat je moet doen en vervolgens kan de leerling zelfstandig aan de slag met het hardop lezen van de oefeningen. Is het woord of de zin niet goed gelezen, dan vraagt de computer om het nog een keer te lezen. Als het dan nog steeds niet gelukt is, dan leest de computer het woord of de zin met de juiste uitspraak voor.
Om de module Spraakherkenning bij de Leerlingsoftware Veilig leren lezen op een juiste manier te gebruiken heb je een koptelefoon met microfoon nodig.
Bij gebruik van de Spraakherkenningsmodule van Veilig leren lezen is een afgesloten ruimte zonder ruis voor een optimaal resultaat het allerbeste. Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo. Tijdens de pilot hebben we de leerlingen bewust laten testen in de klas en op de gang, aangezien dat meer aansluit bij de praktijk. Het merendeel van de leerkrachten gaf aan dat dit prima gaat.
Vanaf 1 maart 2023 is de Spraakherkenningsmodule, zowel in Nederland als Vlaanderen, beschikbaar in de leerlingsoftware van Veilig leren lezen kim-versie. De module is ook in beide landen getest. Het is niet nodig om je hiervoor aan te melden en er zijn geen extra kosten aan verbonden.
De spraaktechnologie van Novolanguage, waar Veilig leren lezen gebruik van maakt, is in staat om te beoordelen of datgene wat er gezegd is ook overeenkomt met wat er staat. Daarin verschilt de technologie van de standaard spraakherkenningstechnologieën op de markt, zoals Google Speech.
Voor het aanvankelijk lezen is dat een belangrijke vereiste, omdat de leerling ook op woordniveau moet oefenen en de spraak direct beoordeeld moet kunnen worden in relatie tot wat er staat.
Een andere uitdaging voor spraakherkenning bij aanvankelijk lezen is dat leerlingen in eerste instantie nog niet vlot lezen en woorden vaak niet in één keer uitspreken, maar in delen. Bovendien zijn de meeste spraakherkenners gebaseerd op spraak van volwassenen: de beoordeling van kinderspraak is dus nog een aparte uitdaging.
Lees meer over de ontwikkeling van de spraakherkenning in Veilig leren lezen in het artikel Veilig leren lezen met spraakherkenning.
We zijn al 3 jaar bezig met de voorbereidingen van deze innovatieve module. Vanuit een projectteam is de module in samenwerking met NovoLanguage ontwikkeld en uitvoerig getest.
In voorafgaand onderzoek van de Radboud Universiteit zijn 44 scholen betrokken in diverse feedbackcondities en zijn leerkrachten, leerlingen en ouders bevraagd op bevindingen en wensen.
Later hebben zo’n 100 scholen, in zowel Nederland als Vlaanderen, de module in de klas getest als onderdeel van een pilot. Tijdens deze test is ook aandachtig gekeken naar dialect en andere factoren (bijvoorbeeld het missen van voortanden door wisselen), zodat de woorden in alle vormen goed gecheckt worden.
Lees meer over de ontwikkeling van de spraakherkenning in Veilig leren lezen in het artikel Veilig leren lezen met spraakherkenning.
Staat je vraag er niet bij? Bekijk meer vragen of neem contact op.