Dirk Nielandt: ‘Voorlezen stimuleert de fantasie en de beleving van het verhaal’

‘Voorlezen is heel belangrijk om de verbeelding van kinderen aan te spreken. Door te luisteren naar een verhaal, vormen kinderen zelf beelden bij het verhaal. Het stimuleert de fantasie en daarnaast leren ze ook de betekenis van woorden te voelen’, vertelt Dirk Nielandt. Hij is kinderboekenschrijver voor onder meer Uitgeverij Zwijsen en schrijft voor diverse televisieprogramma’s zoals Het Klokhuis.

De beleving van een verhaal

‘Een verhaal roept altijd een bepaald gevoel op bij mensen. Dat komt doordat er aan bepaalde woorden emoties gekoppeld zijn. Dat is heel belangrijk voor de beleving van een verhaal. Er zitten van nature altijd bepaalde emoties in. In mijn verhalen zit bijvoorbeeld altijd veel humor, maar ook spanning. Daar houd ik zelf namelijk heel erg van’, aldus Dirk.

Voorlezen is voor alle leeftijden

‘Ik denk dat kinderen van alle leeftijden van de basisschool voorlezen leuk vinden. Het is fijn om voorgelezen te worden. Maar uiteindelijk zijn de voorleesboeken die ik schrijf, vaak toch meer gericht op kinderen tot 5 jaar’, gaat Dirk verder.

Humor en spanning

‘Mijn boeken zijn meer geschikt voor de volgende stap: als kinderen al kunnen lezen. Ik maak vlot leesbare boeken met niet al te lange zinnen, zodat het verhaal makkelijk leesbaar is. Zoals in Dievenschool, vertelt Dirk. ‘Humor en spannende elementen zijn ingrediënten voor mijn boeken. Als kind las ik zelf ook graag boeken die grappig en spannend waren. Pippi Langkous bijvoorbeeld, heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten op mij. Daar heb ik zo hard om gelachen, dat weet ik nu nog steeds!’

Nu in de webshop: deel 3 van Dievenschool

Na de eerste twee boeken uit de serie Dievenschool, is nu ook het derde deel verkrijgbaar. In ‘Terug naar Dievenschool‘ gaan Rolf en Gitte opnieuw op avontuur. Een man met een masker is de nieuwe directeur. Maar wie verstopt zich achter dit masker? En waarom komt zijn stem Rolf toch zo bekend voor?

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje