Een kijkje in de klas bij juf Maud tijdens de Ramadan

Op 6 mei is de Ramadan gestart, de negende maand van de Islamitische kalender en de vastenmaand van moslims. Maud Schuimer is leerkracht groep 3 op IKC El Habib in Maastricht. Op deze school doen leerlingen en Islamitische leerkrachten mee aan de Ramadan. Maud vertelt hoe dat er in haar dagelijkse lespraktijk uitziet.

‘We besteden zowel school breed als klassikaal aandacht aan de Ramadan: we versieren de hele school, schrijven wensen, maken knutselwerkjes en de hogere groepen schrijven bijvoorbeeld gedichten’, vertelt Maud. ‘In mijn eigen klas heb ik een aftelkalender, waarmee we vanaf dag 1 aftellen naar het Ramadanfeest. Iedere dag maken we een vakje open en is er een opdracht voor de klas. De ene keer maken de leerlingen een mooie tekening, de andere keer gaan we in gesprek over: ‘Wat zou ik doen voor arme mensen?’.’

Verdiepen in het geloof

‘Aan het einde van de dag reflecteren we op de opdracht. Als we die dag de opdracht hadden om extra goed op je woorden te letten, dan hebben we het daarover. Of dat is gelukt en hoe dat ging’, vertelt Maud. ‘Alle kinderen die op onze school zitten, zijn moslim. De helft van de leerkrachten is niet-moslim. Ik ben zelf ook niet gelovig en mijn man, die op dezelfde school werkt, ook niet. In de beginjaren van mijn werk op deze school heb ik veel gelezen en me in het geloof verdiept. Eerst kwam ik niet veel verder dan het knutselen van een moskee of een schaap, maar nu hebben we bredere activiteiten.’

De Ramadan

‘Alleen leerlingen in groep 7 en 8 van wie de ouders toestemming hebben gegeven, doen mee aan het vasten. Officieel vasten moslims vanaf het moment van volwassen worden’, zegt Maud. De leerlingen en leerkrachten die niet meedoen aan de Ramadan, eten en drinken uit respect niet in de buurt van degenen die wel meedoen. Leerkrachten die vasten hebben overigens geen moeite om te pauzeren met collega’s niet vasten.

Ramadanfeest op school

‘Aan het einde van de Ramadan hebben de leerlingen een paar dagen vrij en de dag dat ze weer op school komen, vieren we het Ramadanfeest. Dan hebben alle ouders allerlei lekkers gemaakt en dat nemen ze mee’, aldus Maud. ‘Daarnaast is er ’s middags een groot feest: iedere groep treedt op, de ene doet een toneelstuk, de ander een dans. De ouders zijn daar ook allemaal bij. Tijdens het Ramadanfeest trekken we dit jaar ook lootjes, waarbij ieder kind voor een ander een cadeautje moet kopen, net als bij Sinterklaas eigenlijk. Ook zamelen we geld in voor een goed doel. Elke leerling neemt wat geld uit hun spaarpot mee en samen kiezen we een goed doel waaraan we dat dan geven’.

Respect voor leerkrachten

Maud werkt al ruim twintig jaar op de Islamitische basisschool: ‘Destijds was de arbeidsmarkt niet heel groot en was er werk op deze school. Het beviel me heel goed. Zowel ouders als kinderen hebben veel respect voor leerkrachten en dat werkt heel fijn. Als ik ’s ochtends het gebed in het Arabisch doe, dan kan ik dat uit mijn hoofd. Ik heb het fonetisch leren zeggen.’

Rituelen in de Islam

‘Vanaf groep 5 wordt het gestimuleerd om een hoofddoek te dragen, maar het is niet verplicht’, vertelt Maud. ‘De jongens en meisjes zitten gewoon bij elkaar. En er zitten zo’n zeventien verschillende nationaliteiten op onze school. Dit zijn allemaal Nederlandse kinderen waarbij ouders van diverse komaf zijn. Er is een middaggebed waarvoor een rituele wassing plaatsvindt en de leerlingen krijgen één keer per week godsdienstles. Daarin krijgen ze juist ook les over andere geloven, zodat ze die ook goed leren kennen. Ook wordt er veel aandacht geschonken aan de universele normen en waarden’

Speciaal voor het Suikerfeest heeft Maud twee recepten verzameld: een Turks recept en één Marokkaans recept. Leuk om thuis uit te proberen!

Turkse linzensoep

Marokkaanse harira

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje