Spelend leren thuis: ‘De funfactor staat centraal’

Sinds de uitbraak van het coronavirus zitten we met zijn allen (noodgedwongen) veel meer thuis. Dat betekent een stijging in de verkoop van spelletjes, zo blijkt uit verschillende nieuwsberichten. Ook Zwijsen merkt dat ouders graag thuis aan de slag gaan met leuke, leerzame spellen en doeboeken.

Onze producten (die 100% aansluiten bij school) zijn heel goed in te zetten om spelenderwijs thuis verder te leren en te oefenen. Dat is in tijden van afwisselend thuisonderwijs, en onderwijs op school een slim idee. Want behalve dat je er iets van leert, is samen een spelletje spelen ook heel ontspannen in deze stressvolle tijd. We ontwikkelen alle producten samen met de makers van onze lesmethoden! Hier lees je waarom dat zo belangrijk is.

Thuis oefenen? Is dat een goed idee?

Neeltje: ‘Steeds meer ouders willen in deze tijd thuis met hun kinderen aan de slag. Wij maken spelletjes en doeboeken die educatief én leuk zijn. In deze producten staat de funfactor, het spelenderwijs leren, centraal.’

Marjon: ‘Het leren stopt niet zodra de school uit is. We merken dat ouders zoeken naar materialen die aansluiten bij wat hun kind op school aangeboden krijgt. Dat is heel mooi, want uit onderzoek blijkt dat ouderbetrokkenheid enorm belangrijk is.’

Maud: ‘In de handleiding bij onze lesmethoden verwijzen we ook naar de thuisproducten, zodat leerkrachten weten dat die materialen er zijn.’

Hoe maken jullie de vertaalslag van lesmethoden naar spellen voor thuis?

Neeltje: ‘Als ik een nieuw spel voor thuis ontwikkel, raadpleeg ik altijd een onderwijskundige, zodat het ook echt 100% aansluit bij school. De thuisproducten vormen, net zoals de lesmethoden, een doorgaande leerlijn.’

Geef eens een paar voorbeelden?

Neeltje: ‘Voor kinderen vanaf drie jaar zijn er de producten van Uk & Puk, Nijntje en Woezel & Pip. Voor kleuters maken we de serie Rompompom en speciaal voor kinderen in groep 3 zijn er de spellen van Veilig leren lezen. Ook verschijnt in juli de Semsom magnetische rekendoos, die sluit aan bij onze nieuwe rekenmethode. Voor de wat oudere kinderen hebben we iets te bieden met de spellen van Dolfje Weerwolfje en de Gorgels. Als het gaat om schrijven dan wordt de content van de spellen gecheckt door een schrijfspecialist, bij lezen kijkt een leesspecialist mee en bij rekenen een rekenspecialist. Zo kunnen we de 100% aansluiting bij de methoden van school garanderen. Daarin onderscheiden onze spellen zich van andere educatieve spellen. Als je een spel van Zwijsen koopt dan weet je ook zeker dat je kind het goed aanleert.’

Maud: ‘We zorgen daarnaast voor visuele herkenbaarheid. Het kleurgebruik, de lettertypen, symbolen en karakters zoals Pompom komen overeen.’

Marjon: ’Bij spellen waarbij kinderen lezen gaat het vooral om de letters die worden gebruikt en de woordtypen. Als een spel is gemaakt voor het eerste halfjaar van groep 3, komen er bijvoorbeeld nog geen tweelettergrepige woorden voor.’

Maud: ‘Bij de ontwikkeling van thuismaterialen is de prijs een belangrijke factor. De letterdoos voor school is bijvoorbeeld te duur voor de thuismarkt, dus hebben we een eenvoudiger versie ontwikkeld.’ Neeltje: ‘De letterdozen voor thuis zijn ook nadrukkelijk bedoeld om mee te spelen, die zijn daarom losser en vrijer te gebruiken.’

Maud: ‘Een ander mooi voorbeeld is het letterboek voor kleuters dat aansluit bij de Schatkist, het meest gebruikte pakket voor kleuteronderwijs. Neeltje en ik hebben hier samen over gebrainstormd.’

Neeltje: ‘De Rompompom rekendoos voor thuis is gebaseerd op Schatkist. De doos bevat getallen tot en met twintig, omdat deze getallen ook in de methode aan bod komen. Maud: ‘En net zoals in Schatkist zien kinderen in de magnetische rekendoos vingerbeelden. Dit zijn handjes die een aantal vingers opsteken.’

Wat is het effect van spelenderwijs leren met thuismaterialen?

Marjon: ‘Als ouder krijg je een goed beeld van wat je kind al kan, zodat je daarop kunt inspelen. Dat is een mooi bijkomend effect. Het is voor kinderen ook goed om te merken dat hun ouders betrokken zijn bij wat ze leren. En in de lange zomervakanties kun je er een terugval in niveau mee voorkomen.’

Wat is het gevaar van thuis lukraak aan de gang gaan met lezen, schrijven en rekenen of met materialen die niet ontwikkeld zijn op basis van een onderwijskundige visie?

Marjon: ‘Het kan verwarring opleveren. Bijvoorbeeld in spellen met geluid: als de letter ‘m’ wordt uitgesproken als ‘em’ terwijl de kinderen op school leren dat die letter klinkt als ‘mmm’. Bij al onze spellen staat daarom ook een toelichting, waarin de ouder op dat soort zaken wordt gewezen.’ Maud: ‘Een collega wees me laatst nog op een mooi voorbeeld van een niet-Zwijsen product dat niet was ontwikkeld met onderwijskundigen. In een rekenspel was het cijfer 1 versierd met twee lieveheersbeestjes. Voor kinderen kan dat enorm verwarrend zijn.’

Neeltje: ‘Onze allernieuwste aanwinst zijn de Loco spellen. Alle nieuwe Loco pakketten en oefenboekjes zijn ontwikkeld met de Zwijsen didactiek. Je merkt dat ouders en kinderen dat waarderen. Zo kregen we laatst een bericht van een meer dan tevreden ouder: ‘Wat een fijn nieuw Loco-boekje van Veilig Leren Lezen! Mijn jongste dochter zit ongeveer op dat leesniveau, en geniet er echt van om in dit boekje te werken. Omdat het precies haar niveau is, gaat ze er heel gestructureerd doorheen. Dat is erg fijn. Ik hoop dat jullie steeds meer van dit soort boekjes gaan uitbrengen (ook voor rekenen, spelling en wereldoriëntatie), want dit werkt echt! En Loco is altijd leuk natuurlijk.’ Aan dit soort enthousiaste reacties van ouders merk je dat het een meerwaarde is dat onze spellen aansluiten bij de methodes. Kinderen oefenen zo spelenderwijs thuis verder met de stof van school.’

‘Ouderbetrokkenheid is enorm belangrijk’

Even voorstellen: Maud Bos is uitgever van de peuter- en kleuteruitgaven, waaronder de kleutermethode Schatkist. Marjon Verstappen is fondsredacteur van schrijven en aanvankelijk lezen, waaronder de meest gebruikte methode om te leren lezen: Veilig leren lezen. Neeltje van Osch is uitgever van de thuismarkt (educatieve spellen en (doe)boeken) bij Zwijsen.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.