Als het gaat om geld…

‘Als het gaat om geld is het gezegde ‘jong geleerd is oud gedaan’ echt van toepassing,’ zegt Gerjoke Wilmink, directeur van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). ‘Ook scholen moeten kinderen leren omgaan met geld.’

De laatste tien jaar zijn er steeds meer jonge mensen in financiële problemen gekomen. Twee op de drie jongeren met een baan en een laag inkomen kunnen financieel niet rondkomen. Een goede financiële opvoeding moet dus op tijd beginnen: bij het kind.

Natuurlijk is dat in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar geldzaken en alles wat daarbij hoort worden steeds ingewikkelder. Het is dus belangrijk dat ook de school daar een rol in speelt. Een leerling wordt immers opgeleid voor een leven in de maatschappij. Omgaan met geld en de aanverwante risico’s is een deel van die voorbereiding.

Leer denken over consequenties

‘Het is belangrijk dat mensen de tering naar de nering kunnen zetten. We komen natuurlijk uit een situatie met een goede economie. Mensen waren gewend om aardig wat geld te kunnen besteden. Maar als er dan een financiële crisis volgt, moet je kunnen budgetteren.’

Goed omgaan met geld betekent ook vooruitdenken en kunnen overzien wat de consequenties zijn van bepaalde beslissingen. Het is belangrijk om hier jong mee te beginnen. Je hebt kennis en vaardigheden nodig om goed om te gaan met geld, maar je moet ook leren dat je gedrag invloed heeft op de dikte van je portemonnee. Je kunt niet leven bij de dag.

Geldexamen biedt financiële basiskennis

‘Een jaar of tien geleden was er heel weinig aandacht voor geldzaken op de basisschool. Wij hebben geprobeerd dit onderwerp op de agenda te krijgen. We zijn eerst zelf lesmateriaal gaan maken. Onze vraag werd gehoord en er kwamen meer partijen die aan de slag gingen met financiële educatie. Zwijsen was er daar één van. Nu is er een mooi aanbod beschikbaar waar Geldexamen ook onderdeel van uitmaakt.’

Geldexamen biedt een mooie serie lessen, verspreid over een wat langere periode. Ook worden de geleerde vaardigheden getoetst en leggen de kinderen een examen af. Het blijft dus niet bij een enkele les.

Gerjoke Wilmink: ‘Wij hebben bij de ontwikkeling van dit lespakket meegekeken om te toetsen of er beantwoord wordt aan de competenties en leerdoelen die Nibud heeft geformuleerd voor de basisschool. Het Nationaal Geldexamen is daar zeker in geslaagd. Inmiddels gaan we het derde jaar in van het Nationaal Geldexamen. Scholen zijn zeer enthousiast. Eigenlijk is het examen bijna niet meer weg te denken uit het klaslokaal.’ 

Update 

In mei 2017 uitte het Nibud in het AD nogmaals haar zorg over de financiële opvoeding van kinderen. Scholen zouden hierin een nóg grotere rol moeten gaan spelen. ‘Omgaan met geld zou een veel belangrijker onderdeel moeten zijn van de lesstof. Laat kinderen in de rekenles uitrekenen wat een mobieltje op afbetaling écht kost. En help ze ook met het maken van een planning. Dat is niet alleen belangrijk voor het maken van huiswerk, maar ook voor het plannen van uitgaven.’

Ook praktisch aan de slag met financiële educatie?

Lees meer over het Nationaal Geldexamen of  Vraag direct gratis pakketten aan

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje