Semsom tips van de leerkracht: Mandy

‘Wanneer we bezig zijn met bewegend en spelend leren, staan de kinderen meteen aan. Het is veel ‘doen’ en minder uitleg van de juf. Dat is voor mijn leerlingen fijn. Daarom doe ik vaak een bewegend leeropdracht meteen na de uitleg van het doel, zodat ze eventjes bewegen voor ze zelfstandig werken’, vertelt Mandy Schoorl, leerkracht van groep 3 op de Huizingaschool in Amsterdam. In september startte ze met Semsom. Hieronder deelt ze haar tips over hoe ze de methode soms nét wat anders inzet. 

‘In het begin merkte ik dat ik soms tijd te kort kwam om alles in een uur te doen en heb ik ervoor gekozen om het checkmoment weleens los te laten. Ik heb 13 kinderen in mijn klas, dus ik kan gedurende de les al zien wie er meekomt en wie nog niet. Daardoor is het checkmoment minder nodig en kunnen ze langer zelfstandig werken. Die 15 minuten is voor sommigen te weinig, dus geef ik ze 20 tot 25 minuten tijd’, zegt Mandy. 

Sterke rekenaars

‘In mijn klas zit één sterke rekenaar en ik wil hem graag wat meer uitdagen. Als de kinderen klaar zijn met hun opdrachten, mogen ze een kaart uit de activiteiten box pakken en kunnen ze daarmee verder. Ik zorg dat de sterke rekenaar dan een moeilijke kaart krijgt, maar ik kijk wel uit naar het plusboek.’

Ouders betrekken 

‘Om de ouders te betrekken bij de voortgang van hun kinderen en om te laten zien wat ze met rekenen leren, hadden we afgelopen weken een spel-inloop met ouders. Dan bleven ze ’s ochtends een kwartiertje langer en gingen kinderen samen met hun ouders een spel doen met hun rekenbakje erbij. Dat werkte supergoed. Door de nieuwe maatregelen gaat dat nu niet, maar zodra het weer kan, pakken we dat weer op.’

De pop Semsom 

‘In onze klas is de pop Semsom een groot succes. Hij doet regelmatig mee in de gesprekken en lessen. Soms maak ik er een toneelstukje van met de pop. Dan fluistert Semsom iets in mijn oor en ga ik met hem in gesprek over de opdracht. De kinderen hebben dan meteen veel meer aandacht voor de les en ze zijn helemaal weg van hem.’

Lees meer tips

Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in de Semsom Facebook groep en inspireer elkaar! 

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje