Semsom tips van de leerkracht: Sandra

‘De kinderen hebben soms niet eens door dat ze met rekenen bezig zijn. In de pauze spelen ze nog door op de hinkelbaan die we in de rekenles hebben behandeld’, vertelt Sandra Morsch-Donker, leerkracht van groep 3 en rekencoördinator op IKC De Wegwijzer in Alkmaar. Sandra werkt sinds augustus 2021 met Semsom en deelt haar tips om de methode flexibel in te zetten. 

‘Het werkt voor mij goed om per les te kijken wat het doel is en wat ze moeten leren in die les. In het begin deed ik alles: én het werkboek en de opdrachten. Maar nu bekijk ik per keer wat het meest belangrijk is voor de klas. Ik weet dat mijn leerlingen de sprongen van 2 moeilijk vinden, dus die oefen ik dan wat vaker. Dan laat ik het werkboek soms achterwege. Ik lees de handleiding wel goed door, maar haal eruit wat voor mij en de groep werkt’, zegt Sandra.  

Ruimte voor opdrachten 

‘Het is daarnaast fijn om buiten of in de hal de opdrachten uit te voeren. Bijvoorbeeld bij het oefenen van de getallen tot en met 30; dan ga ik met de helft van de groep naar de hal en leg ik daar de 5, 10, 15, 20, 25 en 30 neer op de grond. De kinderen gaan dan in klein groepjes samen kijken welke getallen er tussen passen. Ik heb gelukkig een assistent die dan bij de andere helft van de groep in de klas kan blijven.’  

Reflectie 

‘Ik vind het heel belangrijk dat de kinderen met elkaar in gesprek gaan. Waarom maken ze bepaalde keuzes? Het is belangrijker dat ze weten waarom ze iets doen, dan dat ze het juiste antwoord geven’, zegt Sandra. ‘Dus zorg voor genoeg beweegruimte om je opdrachten te kunnen doen en zorg voor een moment van reflectie met de kinderen. Zeker op onze school, waarop veel NT2-kinderen zitten, is het begrip van de taal en wat ze doen essentieel.’

Rekenen in de pauze 

‘We hebben elke dag een uur rekenen in de groep, maar ik vind het ook leuk om het rekenen tijdens het buitenspelen weer terug te pakken. Dan schrijf ik een aantal getallen verspreid over het schoolplein op met stoepkrijt en roep dan een getal. De kinderen rennen dan naar het getal toe. Zo leren ze spelend en bewegend.’

Lees meer tips

Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in de Semsom Facebook groep en inspireer elkaar! 

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje