Geldwijs van jongs af aan: Het succes van het Nationaal Geldexamen
Zwemmen in het geld! Wie wilt dat nou niet? Om dat te kunnen moet je wel eerst leren verstandig met je geld om te gaan. Daarom heeft Uitgeverij Zwijsen in samenwerking met Deloitte en het Nibud het Nationaal Geldexamen ontwikkeld. Met dit gratis lespakket kunnen kinderen in het basisonderwijs al vanaf jonge leeftijd financiële kennis ontwikkelen. Het resultaat? Een diploma én een gezond verstand van geld. In dit artikel blikken we terug op de Week van het Geld en het Nationaal Geldexamen.
Armoede in Nederland
In een wereld vol financiële uitdagingen is het belangrijker dan ooit dat kinderen al vroeg leren omgaan met geld. Vooral voor kinderen in Nederland is het van belang dat er een financieel bewustzijn wordt gecreëerd. Armoede is een groot probleem in Nederland. Uit recente cijfers van het Nibud blijkt dat maar liefst 37% van de huishoudens moeite heeft met rondkomen, waarvan 209.000 kinderen in armoede leven. Voor veel gezinnen is financiële gezondheid dus niet vanzelfsprekend. Goed geldonderwijs is daarom cruciaal, zodat kinderen leren verstandig met geld om te gaan en financiële problemen zo veel mogelijk voorkomen kunnen worden.
Belang van geldonderwijs
Volgens Stichting Lezen & Schrijven hangt laaggeletterdheid samen met armoede. Laaggeletterden hebben namelijk vaker moeite met het begrijpen van financiële informatie en het beheren van budgetten. Uiteindelijk kan dit resulteren in slechte financiële beslissingen, met als gevolg het opbouwen van schulden. Daarnaast blijkt dat financieel bewustzijn ook niet altijd vanuit huis wordt meegegeven. Ouders hebben soms moeite met het goede voorbeeld te geven. Zo zei een leerling: “Mijn moeder leent wel eens geld van mij. Dan heeft ze contant geld nodig”. Dit laat zien dat het ook voor volwassenen niet altijd vanzelfsprekend is verstandig om te kunnen gaan met geld.
Niet alleen wat kinderen vanuit huis meekrijgen aan geldkennis beïnvloedt hun uitgeefgedrag, ook de opkomst van sociale media speelt hierbij een rol. Kinderen worden steeds vaker blootgesteld aan reclames, vaak zonder dat ze het doorhebben. Deze subtiele, maar constante stroom van advertenties kan ze aanzetten tot impulsaankopen, wat hun kijk op geld en de waarde daarvan kan beïnvloeden. Ook het gemak van contactloos betalen met een smartwatch of mobiel zorgt ervoor dat kinderen niet meer stil staan bij de uitgaven die zij doen. Doordat er (bijna) geen contact geld meer wordt uitgegeven, voelen kinderen niet meer de directe impact van een uitgave. Door kinderen te leren kritisch te kijken naar advertenties en hun uitgaven kunnen we ze voorbereiden op een financieel gezonde toekomst.
Het Nationaal Geldexamen
Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen met financieel onderwijs. Daarom heeft Uitgeverij Zwijsen in samenwerking met Deloitte en Nibud het Nationaal Geldexamen ontwikkeld. Het gratis lespakket bestaat uit vijf lessen, waarin leerlingen leren over sparen, veilig bankieren en de invloed van reclame op het koopgedrag. Inmiddels hebben al maar liefst 19.000 kinderen een Nationaal Geldexamen diploma mogen ontvangen!
Daarnaast vindt elk jaar de Week van het Geld plaats. Afgelopen jaar stond de week van 11 tot en met 15 maart volledig in het teken van financieel onderwijs. Tijdens deze landelijke themaweek zetten tientallen gemeenten en duizenden scholen in het basisonderwijs zich in om kinderen om te leren gaan met geldzaken. Voor deze gelegenheid heeft de Deloitte Impact Foundation samen met Rabobank en JINC leerlingen van groep 7 en 8 van basisscholen in Rotterdam en Amsterdam uitgenodigd. Hier leerden de kinderen hoe ze geld kunnen besparen en ontdekten ze de impact van advertenties op sociale media op het koopgedrag – essentiële vaardigheden om door de moderne wereld te kunnen navigeren. Populaire tiktokker Ilias Viètto was bij de lessen te gast om met de kinderen in gesprek te gaan over geldzaken en reclames. Het bezoek was een succes en resulteerde dan ook in veel blije leerlingen. Na afloop van de les deden ze het Nationaal Geldexamen. Als verrassing kregen de Amsterdamse leerlingen hun diploma uitgereikt door burgemeester Femke Halsema!