Hoe combineer je Taaljacht met Taal in blokjes?
Taaljacht Spelling & Grammatica is een methode voor leerlingen van groep 4 tot en met 8. Taaljacht biedt een preventieve, auditieve aanpak van spelling, waarbij herhaling een belangrijke rol speelt. De methode is flexibel inzetbaar op drie verschillende ondersteuningsniveaus: niveau 1 voor regulier onderwijs, en niveaus 2 en 3 voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Voor leerlingen die baat hebben bij extra interventie op ondersteuningsniveau 2 of 3, kan Taal in Blokjes een waardevolle aanvulling zijn op de lessen van Taaljacht. Lees meer over hoe je deze methodes succesvol combineert in onderstaand artikel en de bijbehorende handreiking.
Inzet Taal in Blokjes bij Taaljacht: extra interventie voor niveau 2 en 3
Zowel Taaljacht als Taal in Blokjes werken vanuit een fonologische benadering, waardoor ze naadloos op elkaar aansluiten. Taal in Blokjes helpt leerlingen om de klankstructuur van woorden visueel inzichtelijk te maken door het gebruik van klankblokken. Eerst coderen de leerlingen de klanken met behulp van deze blokken, waarna ze het woord correct opschrijven.
‘Beide methodes werken vanuit een fonologische benadering, waardoor ze naadloos op elkaar aansluiten.’
Kracht van de combinatie
De combinatie van Taaljacht en Taal in Blokjes versterkt elkaar doordat de tussenstap met klankblokken de leerlingen helpt om de klankstructuur van woorden beter te onthouden en toe te passen. Hierdoor wordt de cognitieve last tijdens het leren verlicht, wat vooral bij moeilijk lerende kinderen essentieel kan zijn.
Duurzame leereffecten
De auditieve en visuele ondersteuning van beide methodes zorgen samen voor een efficiëntere leerervaring, waarin de focus op zowel spelling als klankbewustzijn zorgt voor duurzame leereffecten.
Download de handreiking
Download onderstaande handreiking voor alle ins en outs over het combineren van Taaljacht Spelling & Grammatica met Taal in Blokjes.