Leerlingen voorbereiden op de samenleving met Pit Burgerschap
Het stimuleren van burgerschap begint in de klas. Met Pit Burgerschap werk je naast de lesmethode Pit Taal met leerlingen van groep 4 tot en met 8 aan diverse burgerschapsthema’s. Ze leren in drie korte activiteiten in de week hoe ze respectvol met anderen kunnen omgaan, gebaseerd op hun kennis van verschillende achtergronden in de samenleving. Daarbij worden ze gestimuleerd om kritisch na te denken over hun eigen bijdrage aan de maatschappij.
Lesstructuur
Elke week staat er één thema centraal, ondersteund door drie activiteiten die aansluiten op het niveau en de interesses van de leerlingen. De eerste activiteit van maximaal 20 minuten bevat een kerntekst die gezamenlijk wordt gelezen en besproken. Dit biedt leerlingen de kans om over het thema na te denken en hun mening te vormen. De andere twee korte activiteiten gaan dieper in op het onderwerp en worden op verschillende manieren verder uitgewerkt.
Kerndoelen
Pit Burgerschap is opgebouwd rond drie belangrijke thema’s die nauw aansluiten op de kerndoelen:
- Identiteit: Leerlingen worden zich bewust van de eigen identiteit én die van anderen, met respect voor verschillen.
- Democratie: Leerlingen ontwikkelen respect voor en kennis van de democratische rechtsstaat.
- Wereldburgerschap: Leerlingen denken na over hun mondiale betrokkenheid en actuele maatschappelijke vraagstukken.
In de volgende alinea’s worden de specifieke kerndoelen binnen elk domein van burgerschap toegelicht, en lees je hoe Pit Burgerschap deze thema’s concreet vormgeeft in de klas.
Domein Schoolcultuur
Kerndoel 1: De school zorgt voor een democratische cultuur
Onderwerpen zoals leerlingenparticipatie, stemmen, diversiteit en inclusie komen aan de orde. In de bovenbouw leren leerlingen de basis van debatteren. De leerkracht zorgt voor een veilige leeromgeving waarin leerlingen hun mening durven uiten en leren respectvol met elkaar om te gaan.
Domein Samenleving en Democratie
Kerndoel 2: De leerling handelt respectvol vanuit kennis over een diverse samenleving
Leerlingen leren over verschillende culturen, geloven en achtergronden. Ze reflecteren op hun eigen identiteit en hun relatie met anderen, met aandacht voor onderwerpen zoals de omgeving, discriminatie, armoede en belangrijke personen. De leerlingen leren in de groep 5 bijvoorbeeld over de functies en culturele achtergronden van kleding.
Kerndoel 3: De leerling geeft aan hoe diens handelen verbonden is met democratische waarden
Via situaties waarin democratische waarden centraal staan, zoals gelijke behandeling en vrijheid van meningsuiting, leren leerlingen reflecteren op hun gedrag en de gevolgen voor anderen. Onderwerpen zoals nepnieuws, vrijheid en de grondwet worden hierbij behandeld.
Kerndoel 4: De leerling verkent verschillende mogelijkheden om bij te dragen aan de samenleving
Leerlingen worden gestimuleerd om na te denken over hun rol in de maatschappij en hoe ze actief kunnen bijdragen. Ze onderzoeken bijvoorbeeld goede doelen en bespreken manieren om lokale initiatieven te ondersteunen.
Kerndoel 5: De leerling verkent hoe die democratisch handelen in dagelijkse situaties kan vormgeven
In de lessen oefenen leerlingen met democratisch handelen in praktische situaties. Denk aan het maken van keuzes in groepsprojecten of stemmen tijdens klasdiscussies.
Domein Maatschappelijke Vraagstukken
Kerndoel 6: De leerling weegt af welke mogelijkheden die heeft om ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken te handelen
Leerlingen leren om verschillende perspectieven te bekijken en weloverwogen beslissingen te nemen over hun eigen handelen. Onderwerpen zoals klimaatverandering, duurzaamheid en honger komen hierbij aan bod. In groep 6 onderzoeken de leerlingen waar in de oceanen de meeste plasticsoep drijft. Met die kennis maken ze posters om mensen op te roepen plasticsoep tegen te gaan.
Pit verbindt taal en burgerschapsonderwijs
Door taalvaardigheid en burgerschap te verbinden, helpt Pit Taal leerlingen niet alleen om zich taalkundig te ontwikkelen, maar ook om hun plek in de samenleving beter te begrijpen. Wil jij ontdekken hoe Pit jouw school kan ondersteunen bij het vormgeven van inspirerend taal- en burgerschapsonderwijs? Maak dan een afspraak met onze Pit-methode-expert voor meer informatie en advies op maat. Boek direct een afspraak in hun agenda. Bellen kan via 013 583 88 88.