Je winkelwagen is momenteel leeg!


Nieuwe kerndoelen wereldoriëntatie en Code D
Er komen nieuwe kerndoelen voor wereldoriëntatie. En met Code D zit je goed! Want de methode is ontwikkeld op basis van deze nieuwe kerndoelen. Een vliegende start dus, voor jou en je leerlingen.
Lees verder of download meteen het overzicht van hoe Code D voldoet aan de nieuwe kerndoelen.
Wat kunnen scholen verwachten?
Eind 2024 heeft SLO de definitieve conceptkerndoelen voor wereldoriëntatie gepresenteerd. Deze doelen zijn ontwikkeld om het wereldoriëntatieonderwijs in Nederland beter aan te laten sluiten op de moderne wereld. Scholen krijgen hiermee een duidelijker kader. De verwachting is dat de definitieve conceptkerndoelen eind 2025 worden opgeleverd en daarna ook formeel in de wet worden opgenomen. Ondertussen kunnen de scholen de nieuwe kerndoelen al gebruiken.
Essentie van de nieuwe kerndoelen wereldoriëntatie
De nieuwe kerndoelen roepen scholen op om kennis, vaardigheden én houding gelijkwaardig te ontwikkelen. Ze willen dat kinderen niet alleen weten wat er gebeurt in de wereld, maar ook waarom, en wat hun eigen rol is daarin.
Indeling in domeinen
De nieuwe kerndoelen zijn opgedeeld in twee domeinen die de vakgebieden die van nature al bij elkaar passen met elkaar combineren: Mens en maatschappij en Mens en natuur.
Mens en maatschappij
vakgebieden geschiedenis en aardrijkskunde (sociale geografie)
Draait om samenleven en maatschappelijke vraagstukken, over de mens, over groepen mensen en de wisselwerking tussen mens en omgeving. Leerlingen leren hoe mensen samenleven en hoe zij daar zelf een rol in spelen.
Mens en natuur
vakgebieden natuur & techniek en aardrijkskunde (fysische geografie)
Richt zich op de wisselwerking tussen mens en omgeving, natuur en techniek. Leerlingen onderzoeken verschijnselen en systemen, leren oorzaak en gevolg begrijpen en ontwikkelen een kritische en onderzoekende houding.
Verbanden leren zien
Voor beide domeinen geldt dat samenhang de kennis betekenisvol maakt: door verbanden te zien tussen onderwerpen begrijpen leerlingen de wereld beter als geheel. Ze leren niet alleen feiten, maar ontwikkelen ook denkstrategieën, zoals het leggen van oorzaak-gevolgrelaties, het herkennen van patronen en het plaatsen van gebeurtenissen en verschijnselen in een groter verband. Dat maakt hun kennis duurzamer en toepasbaar in nieuwe situaties.
Samenhang maakt kennis betekenisvol: door verbanden te zien tussen onderwerpen begrijpen leerlingen de wereld beter als geheel.
Met Code D zit je goed
Goed nieuws voor scholen die met Code D werken of ermee gaan werken. Code D is namelijk ontwikkeld met de nieuwe kerndoelen als uitgangspunt, en sluit er daarom naadloos op aan. Wil je weten hoe de kerndoelen precies verwerkt zijn in Code D? Download dan dit handige overzicht kerndoelen Wereldoriëntatie en Burgerschap in Code D.
Burgerschap? Check!
Naast de kerndoelen voor wereldoriëntatie, zijn ook de nieuwe kerndoelen voor burgerschap volledig geïntegreerd in Code D. En dat is een logische keuze, want om je betrokken te voelen en een mening te vormen, moet je iets van de wereld om je heen begrijpen. Precies daarom vullen burgerschap en wereldoriëntatie elkaar zo goed aan. Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? Vraag hier gratis het whitepaper Burgerschap aan.