Karin van den Boer startte in 1980 als leraar in het basisonderwijs. Ze staat nu drie dagen per week voor groep 3 en is daarnaast teamleider Onderbouw. In het lokaal naast haar geeft Andy van Zelst vijf dagen per week les aan groep 3. Hij startte zijn carrière in 2014. Karin blikt terug: “Mijn werk is er dankzij het persoonlijk lesgeven niet makkelijker op geworden. Toen ik begon, gaf iedereen klassikaal les. Ik had natuurlijk wel verschillende kinderen in de klas, maar ze volgden allemaal hetzelfde lesprogramma. Als een kind klaar was, ging het lezen of iets anders doen. Persoonlijke uitdaging op niveau boden we toen niet. Gelukkig is die tijd voorbij. Hoewel het nu complexer is, is het ook veel uitdagender doordat we binnen onze mogelijkheden bezig zijn elk kind te bieden wat het nodig heeft.” “Ik heb alleen les gehad in dat klassikale systeem,” vertelt Andy. “Als je iets fout had gedaan, stond je schrift vol rode strepen en extra uitleg en aandacht gaven de leraren niet. Tijdens mijn eerste stage zag ik hoe zeer het onderwijs veranderd is.”
Onderwijs dat stroomt
Panta Rhei is een grote basisschool met meerdere locaties. De naam betekent: ‘alles stroomt’ en zo werkt het hier exact. Leerkrachten helpen elkaar, iedereen staat open voor nieuwe dingen en beseft dat onderwijs een dynamisch iets is. Het van elkaar leren, wordt hier gestimuleerd en gefaciliteerd. Directeur Justin Vliegenthart: “Dus als een leerkracht een dag mee wil lopen met een collega dan zetten we een invaller in.” Andy en Karin werken graag samen. Beide hebben 27 leerlingen in de klas waaronder een aantal zorgleerlingen. Eigen leerlijnen komen hier in groep 3 nauwelijks voor. “In groep 3 starten we, indien nodig, onderzoeken en komen kinderen in beeld bij de ib’er. Vanaf groep 4 volgen sommige kinderen bijvoorbeeld een eigen leerlijn voor rekenen. Hoe jonger een kind een eigen leerlijn gaat volgen, hoe minder hoog de doelen en de verwachtingen zijn. Daarom koppelen we leerlingen zo laat mogelijk los.” Wel maken ze in groep 3 gebruik van leermiddelen die kinderen helpen bij het concentreren.
Naar groep 4 of niet?
Als Karin en Andy voor de keuze staan om een zwakke leerling groep 3 over te laten doen, kijken ze goed naar hoe een kind in elkaar zit. Karin: “Is een kind sociaal-emotioneel nog niet rijp genoeg voor groep 4 dan is doubleren soms een goede oplossing. Maar een kind dat prima in zijn vel zit en met een kleine aanpassing door kan, laten we doorgaan. We willen ervan overtuigd zijn dat doubleren meerwaarde heeft, anders laten we een kind doorgaan.”
De kracht van ICT
Ook ICT helpt op Panta Rhei persoonlijk leren optimaal in te zetten. Karin: “We werken sinds dit jaar in groep 3 met nieuwe methoden voor schrijven, lezen en de zaakvakken. Hier zit prachtige software bij die het lesgeven erg leuk maakt. Wij kunnen met al onze didactiek echt niet op tegen de filmpjes en muziekjes. Die spreken de kinderen echt enorm aan. Als ze bijvoorbeeld de letter ‘a’ leren dan danst deze letter over het digibord en maakt woorden.” Het werken met de software faciliteert leerkrachtonafhankelijk werken. “De software zorgt dat we een doorgaande leerlijn hanteren”, legt Karin uit. “Het waarborgt de stabiliteit in een groep, ook bij uitval van een leerkracht en dat vind ik een grote meerwaarde.” Andy voegt hieraan toe: “Voor elk kind stellen we het juiste aanbod in.” Toch hangt in zijn groep 3 en in die van Karin het oerdegelijke, groenige krijtbord nog aan de wand. “Kinderen in groep 3 ontwikkelen hun fijne motoriek nog volop, bordschrijven is daar een goede oefening voor,” reageert Karin.
Instructievideo’s met uitleg rekenspel
Andy zet ICT in om extra tijd te creëren. “Ik maak korte instructievideo’s voor rekenspelletjes. Soms maak ik daarbij gebruik van QR-codes die de kinderen met de tablet scannen. Ze komen dan vanzelf bij het juiste filmpje. Ik leg in de video’s uit hoe ze het spel moeten spelen. Dit zet ik in bij rekencircuits. Doordat de kinderen zelfstandig aan de slag kunnen, heb ik tijd om verdiepingsvragen te stellen of om met een van de drie subgroepen aan de slag te gaan.” Ook om coöperatief leren te stimuleren, zijn zijn instructievideo’s een handige tool. “Als ze het niet snappen, kijken ze het filmpje nog eens en als hierna nog een kind in een groepje het niet snapt, leggen de anderen het uit.” Zijn collega’s maken er dan ook dankbaar gebruik van. Karin: “Als ik Andy niet naast me had gehad, was ik met een aantal dingen niet in aanraking gekomen. Neem de energizers die hij gebruikt. Ik was nog van het even klappen, springen of zingen, maar Andy zet een leuk filmpje van een dansje op het digibord. Dat werkt hartstikke goed en past veel beter bij de kinderen van nu. Ik zie ze echt genieten en kan die momenten gebruiken om mijn leerlingen te observeren, dat vind ik erg waardevol.”