9.00 uur – 9.45 uur: Groepsdoorbrekend rekenen
‘Vandaag gaan we echt knallen en ervoor zorgen dat het extra werk ook af is’, motiveert Janine van de Ven haar klas op deze eerste lesdag na de herfstvakantie. Rekenles geven ze op deze school groepsdoorbrekend. De instructieleerlingen van 7B gaan naar juf Esther in 7A en de pluskinderen uit beide groepen nemen plaats bij juf Janine.
‘We rekenen groepsdoorbrekend, zodat we kinderen meer en beter op maat kunnen stimuleren en begeleiden. Ik geef bijvoorbeeeld geen klassikale instructie, want deze kinderen hebben allemaal hun eigen strategie. Ik wil ze niet in de war brengen.’
Dus zet ze op het bord welke opdrachten gemaakt moeten worden. Ze start met klassikaal tafelsommen flitsen. Het tempo is pittig en al snel lopen niet alle kinderen meer in de maat. Tijd om te evalueren. ‘Zijn jullie snel genoeg? Nee? Dus wat ga je doen? Ja, de tafels vaker oefenen. Doe dat bijvoorbeeld als je op de wc zit, want dan heb je toch niets anders te doen.’
Na het zelfstandig werken, blikt Janine met de kinderen terug. ‘Foutjes maken, is echt geen probleem, maar slordigheidsfoutjes kun je voorkomen. Dus zet je hoofd aan en vraag je bij elke opdracht af: klopt het wat ik doe? En voor degenen die thuis tafels gaan oefenen, echt waar, rekenen is leuker als je de tafels sneller kunt.’