Het verhaal achter het opzoekboek

Sinds dit schooljaar is er een nieuw onderdeel toegevoegd aan de leerlingsoftware: het Opzoekboek! Dit boek is ontwikkeld op initiatief van leerkracht Colinda Roefs-Oosterveen van BS de Diamant in Someren. Zij merkte dat kinderen die Nederlands als 2e taal spreken soms niet weten welk Nederlands woord er hoort bij een plaatje. Daardoor kunnen zij bepaalde oefeningen in het werkboekje niet zelfstandig maken. Wij spraken met Colinda om er achter te komen hoe het idee ontstaan is en hoe ze het inzet in de praktijk.

Hoe het idee ontstond

Juf Colinda vertelt dat het idee ontstaan is tijdens een studiedag. Op haar school zijn er veel meertalige leerlingen. Bij Veilig leren lezen liepen deze leerlingen vast tijdens het zelfstandig werken in het werkboek. Zeker in haar combinatiegroep 3 / 4 kon ze niet altijd de juiste ondersteuning bieden aan deze leerlingen. Vanuit het innovatiefonds van de stichting Prodas, waar haar school onderdeel van is, heeft ze budget gekregen om onderzoek te doen naar een oplossing voor dit probleem. In eerste instantie werd het een opzoekboek op papier. Dit boekje met plaatjes en tekst erbij werd veel door de leerlingen gebruikt, maar de auditieve ondersteuning ontbrak.

Van papier naar digitaal

Via haar partner kwam ze in contact met een ICT-bedrijf, waardoor het mede dankzij het innovatiefonds van Prodas online ontwikkeld kon worden. Ze heeft met meerdere leerkrachten uit de stichting de digitale versie getest. In de weekenden heeft ze zelf de woordjes ingesproken, zodat deze toegevoegd konden worden bij de plaatjes. Sindsdien wordt het op scholen binnen haar stichting dagelijks gebruikt.

Nu voor iedereen beschikbaar

Nadat er in het begin contact was geweest met Uitgeverij Zwijsen over de rechten van de afbeeldingen, was het tijd om het eindresultaat aan de uitgeverij voor te leggen. Na een bezoek aan haar school en vanuit een groeiende vraag vanuit gebruikers, werd besloten om het Opzoekboek binnen de software van Veilig leren lezen kim-versie te ontwikkelen.

Tips van juf Colinda

Op de school van juf Colinda werken ze al enkele jaren met het Opzoekboek. Het wordt op meerdere manieren ingezet. De leerkracht gebruikt het bij de preteaching, waarbij ze het combineert met woordenschat. Tijdens de instructie wordt het getoond om te laten zien welke pagina’s er gemaakt moeten worden. Als de leerlingen zelfstandig aan de slag gaan, werken ze vanaf hun chromebook met oortjes in. De onderwijsassistent gebruikt het ook tijdens de instructie aan kleine groepjes.

Colinda’s advies: Kijk vooral naar jouw groep en zet het Opzoekboek in op de momenten dat het past in jouw les. Nog een belangrijke tip: In het Opzoekboek zijn bewust geen lidwoorden opgenomen, om verwarring met de gezochte klanken te voorkomen. De plaatjes komen echter ook in andere contexten voor. Gebruik dan waar mogelijk wel het lidwoord.

Lees meer over het Opzoekboek.

Reacties (2)
Anja schreef op 21 september 2021:
Het opzoekboek is een top idee. Kinderen uit mijn groep kunnen gemakkelijker de opdrachten zelfstandig maken. Juf Colinda het is echt een goede aanvulling, een top idee. Jammer dat wij jouw stem niet kunnen horen.
Helma Roefs en Theo Roefs schreef op 20 september 2021:
We zijn heel erg trots op onze schoondochter die altijd met volle enthousiasme haar werk doet !!!

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje