Fijne sfeer
In tijden van corona en schoolsluitingen blijken juffen en meesters hun leerlingen erg te missen én andersom. ‘Dan merk je pas hoe belangrijk een fijne school is.’ Tijdens haar talloze schoolbezoeken merkt de schrijfster meteen bij binnenkomst of ze zo’n fijne school bezoekt. Dat heeft niets te maken met een mooi gebouw of het nieuwste meubilair. Manon: ‘Zodra ik binnen ben voel ik de sfeer, en dat heeft alles te maken met het enthousiasme van de docenten en een hecht teamgevoel. Een team dat zich gesteund voelt door de directie, dat plezier heeft in het enthousiast maken van de leerlingen: dat maakt het verschil. Ik zie het ook aan de leerlingen. Ze voelen dat ze gezien en gehoord worden. Docenten “beknibbelen” nooit op aandacht voor hun leerlingen. Hoe zwaar het onderwijs door allerlei randzaken ook kan zijn.’
Die randzaken kunnen zwaar gaan wegen en het docentschap behoorlijk lastig maken. Vergaderingen, leerlingvolgsystemen, verslagen maken, citotoetsen, een rommelige school, slechte akoestiek: ‘Terwijl wat docenten willen, is lesgeven. Dat is waarom ze het vak hebben gekozen, waar ze blij van worden en waar ze goed in zijn. Ik zeg dan ook altijd terug te denken aan waarom ze ooit les zijn gaan geven. Die passie weer te voelen.’