Gebruik maken van de kansrijke momenten
Michelle geeft op veel kinderdagverblijven de training van Uk & Puk: “Ik ben heel erg enthousiast over Uk & Puk. Het was het eerste programma dat zich op alle drie de doelgroepen richt: baby’s, dreumesen en peuters. Dat vind ik echt heel mooi. In een horizontale groep weten leidsters daardoor waar ze mee bezig zijn en waar hun collega’s op kunnen voortborduren, in een verticale groep zien ze hoe ze opdrachten uit kunnen voeren voor verschillende leeftijden. De doorgaande lijn in de ontwikkeling van de kinderen van 0 tot 4 jaar wordt hierdoor zichtbaar.
Michelle vindt het sterk dat Uk & Puk veelvuldig gebruik maakt van de kansrijke momenten: “Bijvoorbeeld activiteiten die je tijdens het fruit eten of verschonen kunt doen. Dat vind ik een meerwaarde van Uk & Puk.”
Michelle merkt op dat de creativiteit van de medewerkers nog meer gestimuleerd mag worden: “Meer betekenisvolle ideeën bij een thema (bijvoorbeeld inrichten van hoekjes, boeken, liedjes, spelletjes), maar ook meer suggesties. Een voorbeeld: de lijstjes van benodigdheden voor een activiteit zijn compleet, maar bieden weinig alternatieven.
Hierdoor worden pedagogisch medewerkers niet echt gestimuleerd om meer out-of-the-box te gaan denken. Ik hoor weleens: “Oh, ik had dat item niet dus kon ik de activiteit niet uitvoeren.”
Al met al krijgt Uk & Puk van Michelle de Nooijer een dikke plus: “Uk & Puk is heel praktisch, heeft een goede structuur en mooie lay-out: zó duidelijk!”