Zo begin je je schooljaar goed!
Een goed begin is het halve werk. Dat geldt voor iedere basisschoolleerkracht, elk schooljaar weer. Maar hoe doe je dat nou precies: ‘goed beginnen’? Wat kun je bijvoorbeeld voorbereiden om een vliegende start te maken? Zeven tips helpen je op weg!
1. Breng je klassenmap op orde
Een complete, up-to-date klassenmap is essentieel voor een goed begin van het jaar. Voor jou én voor eventuele invallers, mocht je eens afwezig zijn door bijvoorbeeld ziekte. Deze map bevat immers bijna alles wat een leerkracht nodig heeft voor jouw groep. Van de adressen van je leerlingen en een klassenplattegrond tot week- en jaarplanningen. Archiveer alle informatie van vorig jaar en zorg op school dat je de geactualiseerde map altijd in de buurt hebt.
2. Plan voldoende vooruit
Een gedetailleerde jaar- en weekplanning helpt je om het overzicht te bewaren. Probeer vanaf het begin steeds acht weken vooruit te plannen. Verdeel de leerstof en bepaal wanneer je welke lessen geeft. Noteer welke leerlingen extra aandacht nodig hebben en houd dit continu bij. Dit levende document in je klassenmap helpt je om flexibel en georganiseerd te blijven, waardoor je het hele jaar door effectief kunt lesgeven.
3. Start met groepsdynamiek
De eerste (‘gouden’) weken zijn cruciaal om een veilige sfeer en sterke groepsdynamiek te creëren. Dat voorkomt pesten en maakt leren makkelijker. Gebruik hier bijvoorbeeld de Kanjertraining of Vreedzame School-benadering voor. Stel ook – samen met je leerlingen – klassenregels op en vraag ze om deze te ondertekenen. Dan houden ze zich eerder aan die regels en zijn ze er eenvoudiger op aan te spreken.
4. Herhaal wat belangrijk is
Je leerlingen hebben vorig jaar heel veel geleerd. Maar een deel daarvan zal weggezakt zijn in hun zomervakantie. Grijp daarom aan het begin van het schooljaar kort terug op wat ze vóór de vakantie geleerd hebben. Veel methodes reiken hier handvatten voor aan; gebruik die! En zoek eventueel ook online naar herhalingsmateriaal; diverse websites bieden dat aan. Zo geef je leerlingen een solide basis om nieuwe leerstof te verwerken.
5. Daag ál je leerlingen uit
Bepaal niet alleen hoe je zwakkere leerlingen de juiste ondersteuning gaat bieden om het beste uit zichzelf te halen. Doe dat ook met betrekking tot hoogbegaafde leerlingen. Stel dus een plan op om hen minstens zo goed uit te dagen. En werk hiervoor samen met de HB-leerkracht van je school (als die er is). Diverse methodes hebben voor deze groep bovendien speciaal lesmateriaal. Gebruik dit!
6. Besluit wat je buiten je curriculum doet
Initiatieven als De Kinderboekenweek of Kinderpostzegels, maar ook milieu- en ontwikkelingsorganisaties. Ze komen vaak met prachtig en zinvol educatief materiaal, dat ze nog gratis aanbieden ook. Het is verleidelijk overal ‘ja’ op te zeggen, maar je kunt natuurlijk niet alles doen. Ga na hoeveel tijd je hebt buiten het curriculum en kies welke projecten je dit jaar aandacht gaat geven. Zo voorkom je dat je qua planning in de knoop komt.
7. Verdiep je in je methodes
Werk je voor het eerst met een lesmethode? Bereid jezelf dan goed voor! Lees de handleiding zorgvuldig door en leer zowel de structuur kennen als de verborgen pareltjes. Zonder goede voorbereiding loop je het risico dat je waardevolle aspecten van de methode over het hoofd ziet en er niet het maximale uithaalt. Neem vooral contact op met je uitgever als je vragen hebt of meer informatie wilt!
Specifiek voor Zwijsen-methoden zoals Code D, Estafette, Semsom, Pennenstreken, Taaljacht of Veilig leren lezen: ontdek het aanbod van Zwijsen academie. Met diverse trainingen en de gratis service ‘Sterke Start’ raak je snel vertrouwd met je nieuwe methode.