Het lettertype Zwijsen Dyslexie Font gaat niet uit van de schoonheid van de letters, maar van de leesbaarheid van de individuele letters. Dit betekent bijvoorbeeld dat de b en de d geen spiegelbeelden van elkaar zijn. De vormgeefster van het lettertype Zwijsen Dyslexie Font is zelf dyslectisch en heeft het font ontwikkeld op grond van onderzoek en haar eigen ervaringen.
Zwijsen Dyslexie Font: lettertype voor dyslectici
In de vormgevingswereld niet bepaald een esthetisch uitgangspunt, maar met het oog op de leesbaarheid wél effectief. Deze individuele aanpak van de letters heeft als gevolg dat elke letter op zichzelf komt te staan. Stokken en staarten aan letters (l, d en g, j etc) zijn relatief lang om hun leesbaarheid te vergroten. De rondjes in de a, e en o en de opening van de u zijn relatief groot gehouden zodat deze letters niet ‘dichtlopen’.
Onderzoek naar het lettertype
Naar lettertypes voor dyslectici is beperkt onderzoek gedaan (er zijn nu twee lettertypes op de markt). Uitgeverij Zwijsen heeft, voordat het lettertype werd verbonden aan de uitgaven van Zoeklicht Dyslexie en de nieuwe serie Makkelijk & Leuk, onderzoek laten doen naar het lettertype ‘Zwijsen Dyslexie Font’. Dit lettertype is in het onderzoek vergeleken met een schreefloze letter (Helvetica, hierbij zijn geen ‘haakjes’ aan de letters te zien) en een letter met een schreef (Times New Roman).
Fijn lettertype vergroot motivatie
Onderzocht is of er verschillen zijn in leessnelheid. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 26 kinderen (13 jongens en 13 meisjes) van 7 jaar bij wie dyslexie was vastgesteld. Na het analyseren van de resultaten bleek dat de verschillen tussen de lettertypes zo klein zijn dat die verschillen verwaarloosbaar zijn. Er is dus geen verschil in leessnelheid tussen de verschillende lettertypes. Als er gekeken wordt naar de verschillen in uitkomsten tussen jongens en meisjes, valt op dat meisjes over het algemeen iets beter scoren bij het lettertype Helvetica en jongens bij het lettertype ‘Zwijsen Dyslexie Font’. Dyslectische kinderen geven echter wel aan dat een lettertype dat speciaal voor hen ontwikkeld is, hen meer zelfvertrouwen geeft bij het lezen. Dit kan indirect de leesmotivatie en de leesvaardigheid vergroten.
Onderzoek in 2020
In 2020 is door Sanne Kuster, Tom Braams en Anna Bosman (Onderzoek Braams & Partners – Universiteit Nijmegen) onderzoek gedaan naar het lettertype Dyslexie, ontworpen door grafisch ontwerper Christian Boer (zie ook het artikel Hoezoe is het lettertype Dyslexie beter? (Sanne Kuster, Tom Braams en Anna M.T. Bosman, 2012). Ook dit onderzoek komt tot de conclusie dat er geen aanwijzingen zijn dat het lettertype Dyslexie er toe leidt dat dyslectische kinderen sneller of nauwkeuriger gaan lezen op tekstniveau. In dit onderzoek is ook niet aangetoond dat deze leerlingen een voorkeur hebben voor dit lettertype.
Voor uitgeverij Zwijsen geeft dit recente onderzoeksresultaat geen reden om ons beleid te wijzigen: het lettertype Zwijsen Dyslexie font is beschikbaar in de oefensoftware voor kinderen als één van de keuze-lettertypes. In onze boekuitgaven voor dyslectische kinderen blijven wij dit letterfont gebruiken zolang onze gebruikers aangeven dit een prettig lettertype te vinden.
De serie Makkelijk & Leuk
De boeken van de serie Makkelijk & Leuk kunnen lezen een stuk leuker maken voor kinderen van 9-12 jaar met een leesachterstand of die lezen ‘saai’ of moeilijk vinden. Voor de leesmotivatie én leesplezier is het belangrijk dat kinderen een boek kunnen kiezen met onderwerpen waar ze echt geïnteresseerd in zijn. De serie bestaat uit boeken met onderwerpen als vloggen, de natuur, voetbal en spionnen. Ook is er een moppenboek. De pagina’s zijn rustig en met veel witruimte. De serie Makkelijk & Leuk maakt ook gebruik van het dyslexievriendelijke lettertype van Zwijsen.