Week van het leesplezier in groep 4-5-6

Beleef samen met Estafette én met Paul van Loon nog meer leesplezier tijdens de Week van het Leesplezier!

Week van het leesplezier in groep 4-5-6

Beleef samen met Estafette én met Paul van Loon nog meer leesplezier tijdens de Week van het Leesplezier!

Week van het Leesplezier met Paul van Loon

Samen met Paul van Loon en zijn grote vriend Dolfje Weerwolfje gaan jullie ontdekken hoe leuk lezen is. Elke dag krijgen jullie een leescadeautje.

Hierbij hoort een leesopdracht en een video van Paul. Doe je elke dag mee? Dan maak je kans op een bezoek van Dolfje in jouw klas.

Veel plezier!

 

Digibordactiviteiten met video’s van Paul!

Start hieronder de digibordactiviteit van de dag. Lees voor je begint nog even de algemene tips.

Maandag
Download
Dinsdag
Download
Woensdag
Download
Donderdag
Download
Vrijdag
Download

De actieperiode is voorbij

Op dinsdag en op vrijdag word je gevraagd om iets in te zenden. Op dinsdag is dat een mop. Op vrijdag laat je weten hoe je de week beleefd hebt. De actieperiode is helaas voorbij. Het is niet meer mogelijk om de mop en de beleving in te zenden.

Deel je foto’s

Heb je leuke foto’s van de Week van het Leesplezier die je wilt delen?

Upload je foto’s

Hoofdprijs: Dolfje Weerwolfje

Doe je de hele week mee? Dan maak je kans op een bezoek van Dolfje Weerwolfje op jullie school. Je kan met hem op de foto en hij komt een groot boekenpakket brengen.

Lees meer over de prijs

Tips voor de leerkracht

In 15 minuten een nieuwe impuls voor het leesplezier in de klas. Hoe leuk is dat! Om van deze activiteiten een succes te maken hebben we hieronder wat tips bij elkaar gezet.

Vaart

Houd vaart in deze activiteit. Wordt er een vraag gesteld, dan is het niet nodig om alle leerlingen te laten antwoorden. Vraag enkele leerlingen om te reageren en ga door. Bij het napraten over de activiteit kunnen leerlingen die nog iets willen toevoegen altijd nog hun bijdrage leveren.

Alleen of met een maatje

Regelmatig wordt er een vraag gesteld. Wissel het individueel antwoorden af met werken in maatjes: 2 leerlingen overleggen kort en formuleren samen een antwoord. Dat werkt inspirerend!

Naamstokjes

Maak gebruik van naamstokjes: zet in een pot ijslolliestokjes met op elk stokje de naam van een leerling uit je groep. Stel een vraag, geef kort tijd om na te denken en pak dan een stokje uit de pot. Zo blijven alle leerlingen betrokken en alert.

Lees de teksten voor

Het lezen van de tekst vanaf het digibord is niet voor alle leerlingen even makkelijk en ook de tijd die een leerling nodig heeft om de tekst te lezen kan verschillen. Om vaart te houden in de activiteit: lees de teksten zelf voor of laat dit doen door een leerling die het leuk vindt om voor te lezen. Het draait bij deze activiteiten om leesplezier ervaren, het is geen leesles.

Bekijken andere boeken

Er worden 4 nieuwe boeken voorgesteld, passend bij het thema of de tekstsoort die deze dag centraal staat. Door op de link te klikken, krijg je meer informatie over dit boek.

Leesopdracht bij de cadeauboeken

Bij het boek dat jullie cadeau hebben gekregen is voor elke dag een leesopdracht gemaakt. Via de leesopdracht worden de leerlingen uitgedaagd om iets met het boek te doen: op zoek te gaan naar informatie, achterhalen welk fragment er is voorgelezen, etc.

Geef leerlingen gedurende de week tijd om de oplossingen van deze opdrachten te vinden. Zet het boek centraal in de klas en maak zonodig een intekenlijst zodat iedereen de kans heeft om de oplossingen te vinden. Laat leerlingen individueel de oplossingen op een blaadje inleveren.

Aan het eind van de week worden alle leesopdrachten herhaald en deel je de oplossingen met elkaar.

Natuurlijk mag het boek ook de komende tijd nog gelezen worden.

Speciale tip voor dinsdag:

Kies zelf een stukje dat je gaat voorlezen. Lees het stukje voor. Onthoud zelf welk stukje je hebt voorgelezen. Zet hierna het boek voor iedereen zichtbaar in de klas.

Boekenpraatkaartjes

Wil je samen praten over boeken die je gelezen hebt? Maar je weet niet goed hoe? Gebruik de gratis boekenpraatkaartjes!

Veel plezier!


Vraag & antwoord

Wat is de Week van het Leesplezier?

We hopen dat jullie dagelijks ervaren hoe motiverend het is om te werken met de grote variatie tekstsoorten en onderwerpen in Estafette 3. Ook leesplezier is een sterke motivatie. Om je extra te inspireren hebben we samen met Paul van Loon en André Kuipers voor jullie een bijzondere week samengesteld: de Week van het Leesplezier.

Met de activiteiten van deze week maak je kinderen nog enthousiaster om zelf te gaan lezen. Omdat kinderen tijdens de Week van het Leesplezier aan de slag gaan met de materialen van Estafette kun je soortgelijke activiteiten later ook inzetten tijdens andere Estafette-lessen! Zo creëer jij nog meer leesplezier!

Hoe werkt het?

Elke dag krijgen jullie een leescadeautje. Dit bestaat uit: een aansprekende tekst, uitleg en extra’s op het digibord, een leuke opdracht en voor de hele week een leesboek voor in de klas dat past bij de tekst. Vijf dagen lang vijftien minuten leesplezier! Doe je de hele week mee? Dan maak je bovendien kans op een bezoek van Dolfje Weerwolfje (groep 4-5-6) of een virtuele ruimtereis in de echte SpaceBuzz (groep 7-8)!

Wat zijn de hoofdprijzen en hoe kun je winnen?

In groep 4-5-6 kun je kansmaken op een persoonlijke boodschap van Paul van Loon en een bezoek van Dolfje Weerwolfje aan jullie school. In groep 7-8 verloten we een persoonlijke boodschap van André Kuipers en het educatieprogramma en de echte SpaceBuzz bij jullie op school! Je leest meer over de prijzen en hoe je hier kans op kunt maken op deze webpagina.

Staat je vraag er niet bij? Bekijk meer vragen en antwoorden

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje