Je winkelwagen is momenteel leeg!
Klaar voor de nieuwe kerndoelen?
Met de methodes van Zwijsen zit je goed!
Ontdek hoe de methodes van Zwijsen volledig aansluiten op de nieuwe kerndoelen voor taal, rekenen, wereldoriëntatie, burgerschap en digitale geletterdheid.

De nieuwe kerndoelen komen eraan. Dat roept bij veel scholen vragen op: wat verandert er, voldoen onze methodes straks nog, en wat betekent dit voor mijn lessen? Met Zwijsen weet je zeker dat je goed voorbereid bent. Onze methodes sluiten aan bij de richting van de nieuwe kerndoelen en bieden houvast voor de toekomst. Zo heb jij de zekerheid dat je onderwijs toekomstbestendig is, zonder dat het jou extra werk kost.
Bekijk hoe onze methodes aansluiten op de nieuwe kerndoelen >
De nieuwe kerndoelen brengen duidelijkheid en samenhang
De herziening van de kerndoelen maakt onderwijs eenduidiger, eigentijdser en toekomstgericht. Er komt meer aandacht voor vaardigheden die kinderen nodig hebben in een veranderende wereld, zoals burgerschap en digitale geletterdheid.
Met Zwijsen weet je zeker dat jouw methode toekomstproof is.
Bij Zwijsen volgen we de ontwikkelingen van SLO en OCW op de voet en vertalen we die inzichten door naar onze methodes. Zo kun jij erop vertrouwen dat je met Zwijsen goed voorbereid bent op wat er komt zonder dat jij daar extra werk aan hebt.
Zo borgen wij de nieuwe kerndoelen in onze methodes
De manier waarop we kennis, vaardigheden en samenhang in onze methodes vormgeven, sluit nauw aan bij de richting die de nieuwe kerndoelen opgaan. We hebben per vakgebied in kaart gebracht hoe onze lesmaterialen aansluiten bij de conceptkerndoelen. Zo zie je direct waar jouw methode al aansluit en hoef jij niets extra’s te doen.
Download hieronder het overzicht van de vakgebieden Wereldoriëntatie, Taal en Rekenen. Informatie over Burgerschap en Digitale geletterdheid volgt binnenkort.
Wat dit betekent voor jou als leerkracht of school
De nieuwe kerndoelen brengen verandering, maar met Zwijsen hoef je niets nieuws te bedenken. Onze methodes zijn duidelijk opgebouwd, volledig afgestemd op de kerndoelen en praktisch uitvoerbaar in de klas.
- Rust en zekerheid: je weet dat je methode voldoet
- Tijdsbesparing: geen extra voorbereiding nodig
- Betrouwbaarheid: gebaseerd op onderzoek en ervaring
Ontwikkeld in samenwerking met experts
Onze methodes zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met onderwijsexperts en scholen uit de praktijk. Daardoor sluiten ze niet alleen inhoudelijk aan bij de nieuwe kerndoelen, maar werken ze ook in de klas: getest, vertrouwd en toepasbaar. Zo kun jij met zekerheid lesgeven volgens de nieuwste inzichten.

Vragen? Praat met onze methode-experts
Heb je vragen over wat de nieuwe kerndoelen betekenen voor jouw lessen of school? Onze methode-experts denken graag met je mee. Ze helpen je inzicht te krijgen in hoe jouw methode de nieuwe doelen al dekt en wat dit betekent voor jouw dagelijkse onderwijs. Stel je vragen of boek direct een afspraak in hun agenda. Bellen kan ook: 013 583 88 88.
Veel gestelde vragen over de nieuwe kerndoelen
De huidige kerndoelen stammen uit 2006 en zijn vaak globaal geformuleerd, waardoor ze weinig houvast bieden voor leraren. Met de actualisatie wil men meer helderheid, samenhang en aansluiting bereiken tussen de verschillende leergebieden.
Allereerst zijn de kerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid herzien. Daarna volgt de actualisatie van de andere leergebieden: mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport, moderne vreemde talen.
Op 1 september 2025 zijn de nieuwe kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid (en Nederlandse Gebarentaal) opgeleverd. Ze worden vanaf schooljaar 2027–2028 gefaseerd ingevoerd, met volledig gebruik uiterlijk in augustus 2031.
Na vaststelling in wet- en regelgeving worden de kerndoelen verplicht. Er is een overgangsperiode waarin scholen al voorbereid kunnen werken. Uiterlijk vanaf augustus 2031 moeten scholen volledig werken volgens de nieuwe kerndoelen.
Nee. De nieuwe kerndoelen zijn geordend in negen leergebieden. Hoe scholen de inhoud vormgeven (vakstructuur, integratie tussen vakken, etc.) blijft een keuze van de school.
De kerndoelen geven de landelijke eindpunten aan, maar niet de tussenstappen per leerjaar. Leerlijnen zijn ondersteunende instrumenten zonder wettelijke status, bedoeld om het curriculum concreet te maken en te vertalen naar de praktijk.
Ja. Zowel interne toetsen in de klas als landelijke toetsen zullen waar nodig worden geactualiseerd zodat ze aansluiten bij de nieuwe kerndoelen. Toetsmakers en methodemakers zijn betrokken bij dit proces.
Ja. Scholen kunnen al starten met verkenning en voorbereiding. Er wordt ondersteuning aangeboden via SLO, OCW, vakverenigingen, kennisinstellingen en leermiddelenontwikkelaars.
Ja. Ongeveer 70 % van het curriculum wordt beschreven in de landelijke kerndoelen, de overige 30 % is ruimte voor schoolkeuzes en accenten.
Nee, als je werkt met een Zwijsenmethode dan sluit die al aan bij de richting van de nieuwe kerndoelen. Je hoeft dus niets aan te passen. Zwijsen volgt de ontwikkelingen met betrekking tot de nieuwe kerndoelen op de voet en past de materialen direct aan als dat nodig mocht zijn. Zo mag je er van uitgaan dat je lesmethode altijd aansluit op de laatste ontwikkelingen.