Technisch lezen en leesbegrip in het basisonderwijs
Op de basisschool leer je lezen. Daarvoor leg je een basis in groep 3. In groep 4-8 wordt deze basis verder uitgebouwd. Zwijsen heeft een methode leren lezen voor groep 3: Veilig leren lezen. En een methode voor voortgezet lezen, waarin zowel technisch lezen als leesbegrip aan bod komt: Estafette editie 3. Daarnaast verkopen we boeken en spellen rondom (leren) lezen. Ben je op zoek naar leuke extra’s voor in je leesles? Lees dan onze inspiratieartikelen, download gratis lesideeën en meer!
Technisch lezen
Technisch lezen is het geautomatiseerd kunnen verklanken van een tekst. Als je een tekst niet kunt ontcijferen, begrijp je ook niet wat er staat. Daarom ligt bij onze leesmethode Estafette de focus in groep 4-5-6 op de technische leesvaardigheid.
Lees meerBegrijpend lezen
Wanneer de basis van de technische leesvaardigheid wordt beheerst, komt de focus in groep 7 en 8 te liggen op leesbegrip, studerend lezen en studievaardigheden. Zo worden leerlingen zelfredzaam gemaakt voor het voortgezet onderwijs.
Lees meerBoeken en spellen voor vrij lezen
Methodes voortgezet lezen: technisch lezen en begrijpend lezen
Leesonderwijs bestaat grofweg uit twee delen: technisch lezen en lezen met begrip. Zonder het geautomatiseerd kunnen verklanken van een tekst (technisch lezen) ben je niet in staat echt te begrijpen wat je gelezen hebt. Zolang je aandacht naar het ‘ontcijferen’ van een tekst gaat, is er in je geheugen geen ruimte om stil te staan bij wat je leest. Het is dus van belang dat alle kinderen goed onderwijs krijgen in dit technisch lezen. Leesbegrip ontwikkelt zich het best door samen met anderen veel teksten te lezen (ook verschillende teksten over eenzelfde onderwerp) en deze samen te bespreken. Beide vormen van lezen zijn uitgewerkt en met elkaar verbonden in onze lesmethode Estafette editie 3. En dat werkt! Lees meer in dit artikel.
Rijke teksten zijn een goede basis
Rijke teksten zijn teksten over levensechte, herkenbare thema’s. Ze hebben een duidelijke structuur, origineel taalgebruik en een gevarieerde woordenschat: in de tekst komen zowel frequent als minder frequent gebruikte woorden voor (bron: SLO). Rijke teksten zijn taalkundig goed geschreven en hebben voldoende inhoudelijke rijkdom om verdiepend te lezen. Bij Estafette zijn rijke teksten het uitgangspunt voor leesonderwijs. Dat er in de tekst woorden en zinsconstructies staan die leerlingen niet meteen begrijpen, is geen probleem. Dat stimuleert hen juist om actief op zoek te gaan naar de betekenis. De rijke teksten in onze lesmethodes maken nieuwsgierig en zetten aan tot diepgaand lezen. Lees meer over rijke teksten als basis voor technisch en begrijpend lezen.
Begrijpend lezen volgens aanpak van Close Reading
Wat is Close Reading? Close Reading is een manier van lezen waarbij leerlingen een uitdagende tekst meerdere malen lezen, steeds met een ander leesdoel. Het doel van Close Reading is dat kinderen de tekst goed begrijpen en erachter komen wat de schrijver met de tekst wil vertellen. Vier tips om praktisch aan de slag te gaan met Close Reading:
- Laat een tekst meerdere keren lezen;
- Geef kinderen een duidelijk doel bij het lezen van de tekst
- Zet de leerlingen actief met de tekst aan het werk
- Laat kinderen samenwerken
Meer weten? Lees dan het artikel Close Reading: tips voor in de praktijk.
Leesplezier als motivatie bij het leren lezen
‘Lezen is saai, lezen is niet leuk en lezen is ouderwets.’ Misschien hoor je het als juf of meester vaker in je groep. Uit recent Nederlands onderzoek blijkt dat jongeren minder graag en minder goed lezen. Eén van de adviezen: zorg voor een stimulerende leescultuur. Hoe doe je dat? Onder andere door er een groepsactiviteit van te maken. Lees meer in het artikel Tips om vrij lezen in de bovenbouw nieuw leven in te blazen.
Technisch lezen blijft ook in de hogere groepen belangrijk
Leesplezier en begrijpend lezen zijn hot issues. Maar aan goed leesbegrip ligt wel een goede technische leesvaardigheid ten grondslag. Technisch lezen is geen vaardigheid die zich vanzelf doorontwikkelt. In de hogere groepen wordt technisch lezen verder uitgebreid qua woordtypen. Ook is onderhoud en automatisering nodig om eerder geleerde vaardigheden te behouden. Het technisch lezen van losse woorden en woordrijen is wellicht saai, maar wel functioneel. Meer hierover in het artikel Leestechniek, de basis voor leesbegrip en leesplezier.