Dagje meekijken op basisschool Al Iman

31 mei 2017

Selma Karaca-Yilmaz werkt op Islamitische basisschool Al-Iman in Almere. Ze staat drie dagen per week voor groep 6. Ze besteedt veel aandacht aan lezen en put tijdens het lesgeven graag uit eigen ervaringen.

Selma Karaca-Yilmaz

8.30 uur – Een kwartier lezen

Deze klas start elke dag met een kwartier lezen. Selma heeft in haar lokaal een knusse leeshoek ingericht met comfortabele kussens en goedgevulde boekenkasten. “Elke ochtend mogen twee kinderen hier gaan zitten lezen”, vertelt ze. Aan het plafond hangen boeken; deze plek nodigt echt uit tot lezen. Selma: “Hoe ik zomerverval voorkom? Ik vertel bijvoorbeeld welke boeken ik zelf meeneem op vakantie en vraag hen naar welke boeken zij meenemen en of ze ook e-books lezen bijvoorbeeld. Het hele jaar door vertellen we elkaar veel over boeken. Al mijn leerlingen maken minimaal twintig boekverslagen. Daaraan kan ik zien dat ze echt nagedacht hebben over wat ze gelezen hebben.”

13.00 uur – Sociale competentie-les

Het eind van de ochtend en begin van de middag zijn gevuld met gym, dienles, lunch en buiten spelen. Meisjes en jongens gymmen apart. Als de ene groep gymt, heeft de andere dienles, oftewel les over de islam. Om 13.00u is Selma’s klas weer compleet en gaat ze aan de slag met de methode Sociale Talenten. Ze vertelt over hoe ze als jong meisje eens een tijdje alleen thuis moest zijn en hoe beangstigend ze dat vond. Vingers schieten de lucht in. Leerlingen herkennen haar verhaal en vertellen over wanneer ze zelf alleen thuis waren. “Mijn moeder heeft me geleerd dat ik de voordeur niet open mag doen als zij even weg is”, vertelt een meisje. Selma presenteert de gevoelsthermometer. “Op een schaal van 1 tot 10, hoe voel je je als je een uur alleen thuis moet blijven? Een 10 betekent dat je je ontspannen en fijn voelt, met een 1 geef je aan dat je erg bang bent. En hoe voel je je als je strafwerk moet maken?”

13.45 uur – Wereldoriëntatie en woedoe

De les wereldoriëntatie van deze dinsdag wordt onderbroken door het gebed. Halverwege de les verlaten Selma’s leerlingen in groepjes het lokaal om hun handen te wassen volgens het woedoe-ritueel. Om 14.30u verlaten ze het lokaal en gaan naar de gebedsruimte. Na een kwartier keren alle kinderen terug naar de eigen groep en gaan de lessen verder. Deze les wereldoriëntatie draait om Willem de Vijfde, stadhouder der Nederlanden. Woordenschat loopt als een rode draad door Selma’s lesdagen heen. “Deze week gebruik ik het woord verbruien als alternatief voor verpesten. Als ik toch verpesten gebruik, corrigeren de kinderen mij.” Ook in deze les leren kinderen nieuwe woorden. “De titel van de les is Het geheime pamflet, wat is een pamflet?” Ze trekt meteen een parallel naar het heden: “Dus met pamfletten deden ontevreden burgers wat jullie ‘snitchen’ noemen?” De klas denkt fanatiek mee als ze hen vraagt naar voorbeelden van hedendaagse pamfletten of spot: “Wilders die vroeg of mensen meer of minder Marokkanen wilden. Trump die zei Amerika te sluiten voor vluchtelingen.” Deze lesdag in groep 6 op de Al-Iman school eindigt met het bespreken van de dag. Iedereen zegt de juf gedag en de klas loopt gezamenlijk naar buiten.

Bedankt dat we een dagje mochten meekijken in de klas!
Mogen wij ook bij jou op school een dagje meekijken? Laat het weten via klantenservice@zwijsen.nl

Lees ook het interview met intern begeleider Fatima Ballilou over leesbevordering.

Er zijn nog geen reacties.