Een groen schoolplein daagt uit tot meer bewegen

17 maart 2020

Bij OBS de Rythmeen in Bathmen is het schoolplein groener dan groen. De school is zelfs uitgeroepen tot Groenste schoolplein van Overijssel. Leerkrachten Melanie Hammink en Henriët Lambers vertellen over de transformatie van het schoolplein en het belang van een groene omgeving op school.

250-schoolplein-6.jpg‘Het idee om het schoolplein groener te maken, komt vanuit een aantal betrokken ouders van onze school. De commissie voor het groene schoolplein bestaat uit vijf ouders en twee leerkrachten. Gezamenlijk wilden wij een plein waar onze kinderen uitdagender en avontuurlijker konden spelen. Omdat het peuterplein als eerste succesvol was opgeknapt, was het een logische stap ook het grote plein aan te pakken’, aldus Henriët.

Meer bewegen, minder ruzie

‘Een groen schoolplein daagt leerlingen uit tot meer bewegen. In het onderzoek van Jantje Beton vonden wij ook het belangrijke argument dat kinderen op een groen schoolplein minder ruzie maken en pesten. Op een groen schoolplein is meer te ontdekken en er ontstaat rijker spel met meer fantasie en variatie’, vertelt Melanie. ‘Het mooie van een groen schoolplein is ook dat leerlingen meer in aanraking komen met de natuur. Een ander pluspunt is dat ons team nu vaker buiten lesgeeft: bewegend leren, lessen natuur en tekenen.’

Van tegel naar groen

250-schoolplein-7.jpgDe eerste stap voor de commissie ‘Groen schoolplein’ was: van betegeld naar groen plein. ‘Onze kernwoorden hierbij waren: 'groen', 'sociaal', 'variatie' en 'bewegen en spel'. De leerlingen mochten via muurkranten, tekeningen en zandbaksessie hun eigen ideeën inbrengen. Met deze input heeft een ecologisch hovenier een ontwerp gemaakt’, gaat Henriët verder.

Groenste schoolplein van Overijssel

‘In 2018 hebben we meegedaan met de wedstrijd 'Groen, groener, groenst' van de provincie Overijssel. Deze wedstrijd paste heel goed in ons plan. Naast de geldprijs, waren de bijeenkomsten die ze organiseerden rondom de wedstrijd, ook erg handig. Hierdoor kregen we meer ideeën. De wedstrijd hebben we gewonnen en we zijn het groenste schoolplein van Overijssel. Hierdoor hadden we een mooi startkapitaal. Daarnaast hebben we via plaatselijke initiatieven en activiteiten op school geld ingezameld en subsidies aangevraagd’, aldus Melanie.

250-schoolplein-3.jpgOok de buurt is betrokken bij de groene plannen. ‘Buiten schooltijd is ons plein een openbare speelruimte dus wij vonden betrokkenheid vanuit de buurt van belang. We organiseerden een informatieavond waarop de buren het ontwerp konden bekijken en vragen stelden. We hebben ze regelmatig op de hoogte gehouden’, gaat ze verder.

Enthousiaste leerlingen     

In oktober 2018 zijn de eerste tegels op feestelijke wijze door de jongste en de oudste leerling uit het plein gehaald. In juli 2019 was de officiële opening van ons groene plein. ‘De leerlingen zijn heel enthousiast en hebben het gevoel dat het echt hun plein is. De realisatie van het plein kon hen niet snel genoeg gaan. Ze spelen er iedere dag met veel plezier en na schooltijd blijven veel kinderen op het schoolplein’, aldus Melanie.

Meer variatie in spel en ontspanning

250-schoolplein-8.jpg‘We merken dat er minder conflicten zijn en dat er meer te beleven is. Meer variatie in spel en ontspanning. Al merk je wel dat het spel in de winter anders is, dan in de zomer. We zijn heel blij met de buitenklas. Deze gebruiken we bij de intocht van Sinterklaas of een talentenjacht’, gaat Henriët door. ‘De moestuintjes zorgen ervoor dat leerlingen bewuster bezig zijn met de afkomst van hun eten. Zo hebben ze al hun eigen sla en tomaten kunnen oogsten. Het belang van een groen schoolplein is vooral dat de leerlingen tijdens het buiten spelen uitgedaagd worden. Qua motoriek, fantasie en sociaal emotionele ontwikkeling. Het is bovendien mooi om te zien dat de leerlingen meer in contact zijn met natuur.’

Integreren in het lesprogramma

Het groene plein integreren in het lesprogramma is nog zoeken voor de leerkrachten. ‘We werken aan een rooster waarin iedere groep een vaste tijd krijgt, om ‘met het plein bezig te zijn’. We beginnen met de moestuintjes; iedere groep krijgt er één om te onderhouden. We zitten nu vooral nog in de onderzoeksfase.’

1 reactie

Myriam Meyers schreef op 20 april om 10:46

Geweldig, elke speelplaats in het land zou verplicht groen moeten worden!