Mijn kind leert lezen! Kern 1

12 september 2017

Gaat jouw kind leren lezen? Meer dan driekwart van de scholen maken hiervoor gebruik van de methode Veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen. In dit artikel lees je wat je kind leert bij kern 1 en krijg je tips om je kind thuis te laten lezen en spelen met letters en woorden. 

Welke versie gebruikt de school van je kind?

Veilig leren lezen is er in twee versies: 2e maanversie, uitgebracht in 2003 en bekend als maan roos vis, en de (nieuwere) Veilig leren lezen kim-versie, uitgebracht in 2014. Beide werken met kernen, waarin je kind telkens andere letters leert en waarin specifieke lettercombinaties en klanken centraal staan.

Wordt er gewerkt met de kim-versie van Veilig leren lezen, dan begint je kind bij kern Start. Daarna volgen kern 1 t/m 11 en het schooljaar wordt afgesloten met kern Afsluiting. Elke kern heeft een thema, dat geïntroduceerd wordt met behulp van een ankerverhaal. Werkt je kind met de 2e maanversie, dan begint je kind met kern 1 en wordt er afgesloten met kern 12.

Kern 1, kim-versie: p, aa, r, e en v

In kern 1 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters p, aa, r, e en v. Met deze letters en de letters van de vorige kern (i,k, m en s) kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen. Kinderen die in kern start hebben laten zien dat zij een volledige letterkennis hebben, vlot en correct eenlettergrepige woordjes kunnen lezen én zelfstandig kunnen werken, werken vanaf kern 1 met zon-materialen, op een hoger leesniveau dan de basislijn. Zij oefenen nu vooral met woorden waarin een tweetekenklinker of een lange klinker zit, zoals buik en zuur.

Kern 1, 2e maanversie: m - r - v - i - s - aa - p - e

In deze kern leert je kind de letters m - r - v - i - s - aa - p - e en de woorden ik - maan - roos - vis - sok – aan – pen - en.

Klanken

Aan de hand van deze woorden leert je kind de letters. Deze letters spreekt je kind uit met hun klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. Je kind zegt dus mmmmm en rrrrr in plaats van 'em' en 'er'. Het is heel belangrijk dat jij dat ook doet! 

Systeem van schrift

Aan de hand van de oefeningen in de klas ontdekt uw kind langzaam maar zeker het systeem van ons schrift: woorden bestaan uit losse letters en met die losse letters kun je oneindig veel nieuwe woorden maken. Vis bestaat uit de letters v-i s. Van vis kun je heel makkelijk -is- maken. En met de -m- van maan krijg je het woordje -mis-. Het lijkt zo simpel, maar voor kinderen is dit een heel belangrijke ontdekking.

(Voor)leestips bij kern 1

Zelf lezen niveau maan

  • mis, Juliette de Wit (makkelijk lezen) ISBN 978.90.487.1893.1
  • ik!, Mariëlla van de Beek (makkelijk lezen) ) ISBN 978.90.487.1896.2
  • kim, mik, sim, kik, Daniëlle Schothorst (makkelijk lezen) ISBN 978.90.487.1899.3
  • ik, kim, mim, Helen van Vliet ISBN 978.90.487.1894.8
  • mmm, fotoboek  ISBN 978.90.487.1897.9
  • mik, Marjolein Krijger ISBN 978.90.487.1891.7

Zelf lezen niveau zon

  • bul en sul, Rian Visser en Ineke Goes ISBN 978.90.487.1892.4
  • de kat is zoek, Sanne de Bakker en Hélène Jorna ISBN 978.90.487.1895.5
  • een mug op een gum, Anneke Scholtens en Els van Egeraat ISBN 978.90.487.1898.6

Voorlezen

  • Het grote boek van Hannah, Kaat Vrancken, Thé Tjong Khing ISBN 978.90.451.0062.3
  • Fien telt voor tien!, Harmen van Straaten ISBN 978.90.258.4454.7
  • Op zoek naar Sim, Ruben Prins en Mariëlla van de Beek ISBN 978.90.487.1900.6

 

Kijk samen met je kind ook eens bij onze boeken (AVI-niveau Start) en bekijk de bladerversies!

Tips voor spelletjes bij kern 1

Letters aanstrepen in een folder

Geef je kind een stift of balpen en een pagina uit een tijdschrift of reclamefolder. Laat het een rondje zetten om de letters die het al kent. Behalve de letters die je kind op school leert, is dat natuurlijk ook vaak de eerste letter van de eigen voornaam.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het begint met …

Speel samen het spelletje Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Laat de te zoeken voorwerpen beginnen met de letters die je kind heeft geleerd. Jij zegt dus bijvoorbeeld: “Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het begint met een p.” Hoeveel voorwerpen zijn er te vinden die met een p beginnen?

Letterdobbelsteenspel 

Gebruik voor het letterdobbelsteenspel deze bouwplaat van een dobbelsteen (werkblad 1a). Print de bouwplaat, plak hem op stevig papier of karton, knip hem uit en maak de dobbelsteen. Knip de kaartjes van werkblad 1c uit. Leg die kaartjes met de afbeelding naar boven op tafel.

Spelregels

  • Speel het spel met twee of meer personen.
  • Gooi met de dobbelsteen en benoem de letter die je ziet.
  • Zoek een plaatje met die letter. Leg dat voor je neer.
  • Dan is de andere speler aan de beurt.
  • Gooi je een letter waar geen plaatje meer bij hoort, dan gaat je beurt voorbij.

De plaatjes staan voor de volgende woorden:
maan - raam - aap - pen
roos - sok - vis - vaas
pet - rook - mes - sop
mat - rok - vos - pop
kip - kaas - rek - kin

Noemt je kind een ander woord en hoort dat ook bij het plaatje, bijvoorbeeld ‘bloem’ in plaats van ‘roos’ bij het gooien van de letter ‘m’, dan is dat ook goed. Het genoemde woord moet wel bij het plaatje horen en de letter op de dobbelsteen moet wel in het genoemde woord zitten.

Letterdobbelsteenspel - variant 1

De dobbelsteen op werkblad 1b geeft een tweede spelmogelijkheid. De letters op die dobbelsteen behoren echter niet allemaal tot de basiskennis van kern 1, maar misschien herkent je kind die letters toch. Als dat zo is geeft dobbelsteen 1b de mogelijkheid tot een spelvariant die moeilijker is.

Letterdobbelsteenspel - variant 2

Een tweede spelvariant kan je spelen met twee dobbelstenen. Beide letters moeten dan in het woord zitten. Let op: Dit is een pittige opdracht, alleen voor de echte bollebozen!

Zoek het voorwerp 

Laat je kind voorwerpen in de kamer zoeken die met een bepaalde letter beginnen. De voorwerpen kunnen worden verzameld in een mandje of bakje waarop de letter staat. Bijvoorbeeld: in een broodmandje waarin je een briefje met de letter m legt, verzamelt je kind een mes, een munt, een magneetje, een (lego)mannetje, een maatbeker, een foto van mama enzovoorts. Verzamel ook zelf voorwerpen en laat je kind raden met welke letter ze beginnen. 

Letterslinger 

Met behulp van werkblad 2a en 2b kan je met je kind een letterslinger maken. Deze slinger kan je in de huiskamer of op de slaapkamer ophangen. Op school leert je kind om de paar dagen een nieuwe letter. Wanneer je kind een nieuwe letter heeft geleerd, zoek je samen een plaatje in een tijdschrift of krant waarvan het woord met die letter begint. Dat plaatje plakt je kind op een vlaggetje van de slinger. In de punt van het vlaggetje kunnen ook de andere letters van het woord worden geplakt. Staat er in de punt een klinker, dan kan ook een woord worden gezocht waarbij die letter in het midden van het woord voorkomt (e, hek).

Op werkblad 2a staan de eerste drie letters al voorgedrukt. Op werkblad 2b zijn de vlaggetjes leeg. Maak van werkblad 2b meer afdrukken en laat de slinger verder groeien met de letters i, s, aa, p, e. Kent jouw kind al meer letters? Ook die kunnen een plaats krijgen aan de letterslinger! Met behulp van de lege vlaggetjes kan het kind ook later de letterslinger aanvullen. Wie heel enthousiast is, houdt het 34 letters lang vol! 

Maan roos vis Letterlijn

De letters die je kind op school leert, komen terug in de Maan roos vis-letterlijn. Met de 80 letterkaartjes, het ophangkoord, de wasknijpers en de talloze spelideeën beleeft je kind urenlang plezier met de letters van school. Bekijk ook de andere spelletjes van Maan roos vis!

2 reacties

D.G.M. van Bommel (Diony) schreef op 30 augustus om 16:40

Ik als opa wil graag briefjes schrijven naar mijn kleinkind. Daarvoor heb ik een "alfabetvoorbeeld" nodig van de gebruikte "letterafbeelding" zowel in drukletters als wel in schrijfletters(met hoofdletters). Op deze manier kan ik korte briefjes schrijven met mijn kleinkind.
b.v. de kip is boos. tok, tok, tttoookkk. de kip gaat het hok in. en wipt op de stok. en tokt heel boos.
Hiermee sluit ik aan bij het niveau van mijn kleinkind. En wat wil ik de komende tijd blijven doen.
Mogelijk kunt U mij van het juiste materiaal voorzien om dit te kunnen doen.
-----------------------------
Leuk om te horen dat u zo actief bezig bent met onze methode!
Klantenservice neemt contact met u op om te kijken of ze u kunnen helpen.
Met vriendelijke groet

Mariska van Gestel schreef op 31 augustus om 11:44

Beste heer Van Bommel,

op deze pagina vindt u de letterposter met de letters zoals kinderen in groep 3 deze leren schrijven. Misschien heeft u daar iets aan? https://www.zwijsen.nl/lesmethoden/pennenstreken/materiaal-en-software/l...

Veel plezier alvast met de briefwisseling! :-)