Tips spelend leren in groep 3 – kern 8

Spelend en bewegend leren is erg belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van een kind. Door plezier te maken ontwikkelt een kind namelijk allerlei belangrijke vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan de grove en fijne motoriek, ruimtelijk inzicht en creatief denken. In de serie ‘Tips voor spelend leren in groep 3’ verzamelen wij daarom diverse opdrachten die jij als leerkracht in je keuzewerk op kunt nemen. Leuk, efficiënt en direct toepasbaar!

Spelend leren in kern 8

In dit artikel beschrijven we twee keuzeopdrachten voor kern 8 van Veilig leren lezen kim-versie, namelijk:

  1. Samenstellingenspel
  2. Tekenen wat je leest

Nieuw: Veilig leren lezen Zoem-versie

Wist jij al dat er een nieuwe versie is van Veilig leren lezen? Veilig leren lezen Zoem-versie is voor iedereen beschikbaar vanaf schooljaar 2024-2025. Gemaakt door leerkrachten en wetenschappers, met de nieuwste inzichten. Ben je al nieuwsgierig?

zichtzending veilig leren lezen zoem

Samenstellingenspel

De naam zegt het eigenlijk al; in het samenstellingenspel gaan kinderen individueel, in tweetallen of in groepjes aan de slag met het combineren van mkm-woorden (woorden die beginnen met een medeklinker, gevolgd door een klinker en ook weer eindigen op een medeklinker).

Voorbereiding

  • Print kopieerblad 5 uit op wit papier.
  • Knip eventueel het kader uit en plak deze op gekleurd papier.
  • Knip alle woordjes los en lamineer ze.
  • Doe de woorden in een doosje.

Instructie

  • Klassikale instructie (als het samenstellingenspel al in kern 7 is geïntroduceerd, is instructie niet persé meer nodig, maar nogmaals uitleggen wat de bedoeling van het spel is, kan kinderen wel motiveren het spel opnieuw te kiezen).
  • Geef alle kinderen één kaartje.
  • Laat de kinderen rondlopen; ze houden hun kaartje onzichtbaar voor andere kinderen vast.
  • Als het belletje gaat, zoekt elk kind een maatje met een woord waarmee een samenstelling gemaakt kan worden.
  • Kinderen die geen maatje kunnen vinden, gaan voor de klas staan. Zij mogen als eerste een samenstelling verzinnen met het woord dat zij in hun handen hebben.

Tekenen wat je leest

Op een creatieve manier aan de slag met het bevorderen van het leesbegrip bij je leerlingen? In de activiteit ‘Tekenen wat je leest’ gaan kinderen al spelenderwijs aan de slag met het maken van een voorstelling bij een verhaal wat ze krijgen (of beter nog: zelf kiezen) . Een belangrijke vaardigheid die het begrijpend lezen ondersteunt.

Voorbereiding

  • Print de leerkrachttekst, kopieerblad 7, uit op wit papier.
  • Print de voorbeeldoefening, kopieerblad 8, uit voor alle kinderen.
  • Print kopieerblad 9 uit voor alle kinderen.
  • Leg kopieerblad 9 klaar op een werkschap en zet er kleurpotloden en/of stiften bij.
  • Maak een foto van de materialen op het werkschap en bevestig die op het planbord.

Instructie

  • Begin met het voorlezen van het eerste tekstje op kopieerblad 7.
  • Zeg tegen de kinderen dat je dit tekstje nogmaals voorleest en vraag of ze in hun hoofd een foto willen maken van wat ze voor zich zien als ze deze tekst horen.
  • Geef beurten: wat zien de kinderen voor zich?
  • Behandel zo ook tekst 2 en 3.
  • Deel de voorbeeldoefening, kopieerblad 8, uit.
  • De kinderen lezen het verhaaltje. Daarna bespreek je de opdracht.
  • De kinderen lezen het verhaaltje nogmaals en voeren de opdracht uit.
  • Geef daarna de instructie bij kopieerblad 9.

Meer leuke opdrachten over spelend leren? Kijk in de leerkrachtsoftware voor het volledige artikel uit Veilig leren lezen kim-versie of doe inspiratie op in een van onze andere blogs over dit onderwerp.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje