Veelgestelde vragen software Estafette editie 2

Kijk bij onze veelgestelde vragen hieronder of neem direct contact met de helpdesk op. Bekijk ook het overzicht van alle  softwarevragen. Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.00 tot 17.30 uur, per mail of telefonisch op 013 583 88 88.

Leerkrachtassistent

Leestrainer

Is de Leestrainer geschikt voor gebruik op een tablet?

De Leestrainer is omgezet naar HTML5. Hierdoor is het op de meeste tablets te gebruiken. Voor meer informatie zie de systeemeisen.

Het geluid van de geluidsopname is erg zacht ten opzichte van de coach. Kan ik hier iets aan doen?

Om het geluid van de geluidsopnames en van de coach te balanceren zijn er 2 acties mogelijk.

Het eenvoudigst is om de volumeregeling in de Leestrainer te gebruiken onder de Instellingenknop (rechtsboven). Zet het volume van de coach hier wat lager. En zet het algemene volume van de computer wat hoger.

Er is nog een tweede mogelijkheid:

  • Start de Leestrainer.
  • Klik verder tot je in het hoofdmenu bent. Je ziet rechtsboven een vraagteken. Klik hierop. 
  • Klik in het geopende venster op de knop ‘Test je microfoon’.
  • Klik met de rechtermuisknop in het Test je microfoon-venster op de microfoon. 
  • Kies Instellingen.
  • Klik op het tabje met de microfoon.
  • Schuif het volume zo ver mogelijk open en sluit het venstertje weer.

Hoe kan de Leestrainer voor de leerlingen van Aanpak I, II en III worden ingezet?

De Leestrainer is flexibel inzetbaar voor alle leerlingen en kan worden gebruikt als onderdeel van de Estafette-les en als oefeninstrument voor technisch lezen. Of een leerling nu Aanpak I, II of III volgt, hij kan zelfstandig met het programma werken dankzij de leescoach die hem door het programma leidt. 

In de basisles tijdens de fase van ‘Begeleide verwerking en oefening’ kunnen met name de leerlingen van Aanpak I, maar ook de Aanpak II-leerlingen, het hoofdstuk uit hun Estafetteboek lezen aan de computer, begeleid door de Leestrainer. 

Het onderdeel ‘Vloeiend & vlot’ is het meest geschikt voor leerlingen van Aanpak I en II. 

Oefenen met intonatielezen bij het onderdeel ‘Kruip in de huid van…’ past goed bij Aanpak II en III. 

Hoe vaak oefenen de leerlingen met de Leestrainer?

De Leestrainer kan worden ingezet naar behoefte, of op regelmatige basis. De leerkracht hoeft niet niet vooraf in het programma aan te geven welke leerling wanneer met de Leestrainer gaat werken.

Doordat de leerling zelf toegang heeft tot de volledig oefenstof van het leerstofpakket kan de leerkracht zelfs tijdens de les nog bepalen welke leerlingen hij met de Leestrainer wil laten werken. En met welk onderdeel. 

Hoelang duurt een sessie met de Leestrainer?

Standaard duurt een sessie met de Leestrainer 20 minuten. De leerkracht kan deze duur indien gewenst aanpassen in de Leerkrachtmodule. De Leestrainer geeft automatisch een melding wanneer het eind van de sessietijd is bereikt en keert vervolgens automatisch terug naar het leerlingeninlogscherm.

Mijn leerling krijgt de melding:'AVI-niveau niet ingesteld. Vraag je leerkracht om hulp.' Wat moet ik doen?

De leerling kan de volgende melding krijgen als hij de Leestrainer start: 'AVI-niveau niet ingesteld. Vraag je leerkracht om hulp.'

In de Leerkrachtmodule moet door de beheerder of leerkracht het AVI-niveau van deze leerling worden ingesteld.

  • Start de Leerkrachtmodule. 
  • Klik in de groen balk op Estafette.
  • Klik links op ‘Instellingen aanpassen’.
  • Klik op de betreffende groep.
  • Klik op ‘Bevestigen’, of selecteer eerst de leerlingen waarvoor u de instellingen wilt aanpassen.
  • Klik op Leerlingprogramma; Leestrainer.
  • Stel de juiste AVI-niveaus in en klik op de knop ‘Opslaan’.

Als je werkt met de Toetssite Estafette, is het ook mogelijk om de gegevens te importeren. Meer hierover leest je in de handleiding bij de Leestrainer.

Ik hoor geen geluid in de Leestrainer. Wat moet ik doen?

Hoor je geen geluid in de Leestrainer? Dat kan met verschillende dingen te maken hebben.

Hieronder geven we een aantal punten die je kunt checken:

  • Zijn alle stekkers correct aangesloten en staat de volumeknop aan (microfoon en hoofdtelefoon/geluidsboxen)?
  • Kijk naar de volumeregeling van de computer. Over het algemeen is deze te openen via een pictogram van een luidspreker rechtsonder op uw computer. Staat het algemeen volume van de computer aan/hoog genoeg?
  •  Soms moet je de mixer openen, voor een uitgebreidere volumeregeling. Check of het betreffende volume hoog genoeg staat en niet gedempt is. 
  • In de Leestrainer kan de leerling bij ‘Instellingen’ zelf het volume regelen. Het is ook mogelijk dat dit helemaal op 0 staat. Check bij de instellingenknop rechtsboven of het volume hoog genoeg staat.

Toetssite

Ik krijg tijdens het invoeren van toetsresultaten de melding ‘Automatisch bewaren mislukt’. Wat nu?

Om er zeker van te zijn dat de tot dan toe ingevoerde gegevens worden opgeslagen, kun je op de knop ‘Overzicht en printversie’ klikken. Bij gebruik van deze knop worden de gegevens altijd opgeslagen. Je kunt daarna teruggaan naar het invoerscherm en verder met invoeren van de resultaten.

Tijdens het invoeren van toetsresultaten komt het programma soms met een foutmelding die niet van toepassing lijkt. Hoe komt dat?

Het toetseninvulformulier is een zogenaamd ‘intelligent’ invulformulier. Na elke invoer in een veldje rekent het direct door of er logische waarden zijn ingevuld en/of dat er doorgetoetst moet worden, er velden gesloten of geopend moeten worden. Dit vraagt veel rekencapaciteit. Soms kan het zijn dat het formulier hierdoor trager reageert dan je typt, met als gevolg dat het soms met meldingen komt die niet (meer) van toepassing zijn.

Ik heb bij een leerling gegevens ingevuld, maar het lijkt of de Toetssite ze niet 'ziet'. Het doortoetsadvies is niet aangepast en er komt ook geen niveau tevoorschijn. Hoe kan dat?

Zorg dat je altijd het aantal fouten intypt, ook als dit er 0 zijn. Ga vervolgens met je cursor naar een ander invoerveld. De toetssite zal nu met een niveau en/of doortoetsadvies komen. 

Ik heb resultaten verwijderd en krijg nu de melding 'Aantal fout mag niet meer zijn dan het aantal gelezen'. Hoe krijg je deze melding weg?

Wil je de gegevens verwijderen en geen nieuwe gegevens invoeren? Gebruik dan bij deze leerling het prullenbakje. De foutmelding zal dan verdwijnen. Wil je wel nieuwe gegevens invoeren bij de betreffende leerling, voer dan de nieuwe gegevens in. Zodra het aantal gelezen woorden weer groter is dan het aantal fouten zal de foutmelding weg zijn.

In het Adviezenoverzicht staat bij (bijna) alle leerlingen ten onrechte een verwijzing naar een voetnoot die zegt dat de leerlingen doubleurs zijn of een klas hebben overgeslagen. Hoe kan dit?

Controleer of de Didactische Leeftijd goed is ingesteld. De Didactische Leeftijd wordt weergegeven in elk invoerscherm en in de groepsoverzichten. In de handleiding van Toetssite Estafette vind je een handig overzichtje met voor elke periode de Didactische Leeftijd van leerlingen die zonder zittenblijven de basisschool doorlopen. Is de Didactische Leeftijd niet juist? Pas dan de 'Startdatum leesonderwijs' aan in de leerkrachtmodule. 

Waarom is er geen koppeling tussen het LOVS Cito en de Toetssite Estafette?

Diverse scholen hebben ons gevraagd of de toetssite Estafette gekoppeld kan worden aan het LOVS van Cito, zodat de toetsresultaten niet dubbel ingevoerd hoeven te worden. Een logische vraag, want op het eerste gezicht lijkt zo'n koppeling erg handig. We hebben onderzocht of we zo'n koppeling kunnen realiseren. Toch hebben we moeten besluiten om het niet te doen. De belangrijkste reden is dat een koppeling een aantal consequenties heeft die het afnemen van de toetsen in de klas eerder belemmeren dan ondersteunen. 

Kunnen de nieuwe AVI en DMT toetsen van Cito ingevoerd worden in de toetssite?

Na Leerstofpakket 1 worden bij de zwakke lezers de AVI en DMT toetsen afgenomen. Deze nieuwe Citotoetsen kunnen dan ingevoerd worden in de toetssite.