Leesplezier vergroten in jouw klas: met gratis werkbladen

‘Lezen is saai, lezen is niet leuk en lezen is ouderwets.’ Misschien hoor je het als juf of meester vaker in je groep. Uit recent Nederlands onderzoek blijkt dat jongeren minder graag en minder goed lezen. Eén van de adviezen: zorg voor een stimulerende leescultuur. Hoe doe je dat? Onder andere door er een groepsactiviteit van te maken. Lees meer en probeer het zelf met onze gratis werkbladen!

Voorlezen verlaagt de drempel

Voorlezen is gezellig. Het is een leuk moment van de dag en gezamenlijk leesplezier brengt rust in de groep. Ook als kinderen zelf kunnen lezen blijft voorlezen belangrijk. Boeken zijn een middel bij uitstek om meer taal in het leven van kinderen te brengen. En voorlezen doet lezen, het heeft een voorbeeldfunctie. Het daagt uit om zelf te gaan lezen. Daarmee wordt de leesontwikkeling van kinderen dus optimaal gestimuleerd.

Bespreek verhalen met elkaar

Bespreek een voorgelezen verhaal in de klas. Wat vinden de kinderen bijvoorbeeld van de hoofdpersoon? Zouden ze dingen zelf ook zo doen? Wat denken ze van de voorkant van het boek en van de afbeeldingen in het boek? Door dit soort vragen betrek je kinderen actief bij het verhaal. Ze leren soorten boeken te herkennen, schrijfstijlen, de manier waarop afbeeldingen passen bij een tekst, et cetera.

Probeer het zelf!

Hieronder vind je hoofdstuk 1 van het boek ‘Lezen is verboden’, een fictieboek voor kinderen in groep 5 uit de leesserie Estafette. Ga met dit boek aan de slag! Lees hoofdstuk 1 voor en doe met de kinderen de onderstaande opdrachten. Je hoeft het boek niet in huis te hebben. Maar het kan natuurlijk wel, vooral als de kinderen graag verder willen lezen! Je vindt het boek in onze webshop.

Opdracht 1: Wat voor soort boek is dit?

Download werkblad 1. Op dit werkblad staan vier beweringen. Ieder kind kiest een bewering waarvan hij of zij denkt dat die waar is en vult in met zinnen uit het eerste hoofdstuk waarom hij of zij dat denkt. Om de kinderen te ondersteunen bij deze opdracht kunt u kopietjes van het eerste hoofdstuk printen en (per groepje) een kopie aan de kinderen geven. Als iedereen werkblad 1 heeft ingevuld, kan geïnventariseerd worden wat de kinderen verwachten van dit boek. Laat bij elke bewering enkele kinderen zinnen oplezen waarvan zij vinden dat die de bewering ondersteunen.

Heb je het boek in huis? Dan kan je bovenstaande opdracht uitbreiden door het boek verder voor te lezen of het door de kinderen zelf laten lezen. Als het boek uit is, kunnen de kinderen bekijken of zij nog steeds achter de door hun gekozen bewering staan.

Opdracht 2: Schrijfopdracht

Een ander soort boek heeft een ander type zinnen. Laat kinderen zinnen bedenken die in Lezen verboden! hadden kunnen staan als het boek:

  • Een ernstig boek was geweest, dat kinderen wil waarschuwen voor te weinig lezen.
  • Een boek was geweest waar je wat van kan leren.
  • Een verhaal was geweest dat vroeger echt is gebeurd.

Opdracht 3: omslagen herkennen en waarderen

Geef de kinderen werkblad 2. Op dit blad staan omslagen van boeken. De leerlingen zetten een groene kring om de boeken die ze kennen en een blauwe kring om de boeken die ze zouden willen lezen. Bespreek wat de kinderen omcirkeld hebben en laat ze vertellen waarom ze die cirkels gezet hebben.

Heb je het boek in huis en hebben de kinderen het verhaal uit? Dan kan je bovenstaande opdracht uitbreiden door kinderen een rode kring te laten zetten om de boeken waarvan zij denken dat Oskar ze gelezen heeft. Bespreek wat de kinderen omcirkeld hebben.

Wij wensen iedereen veel leesplezier!

Download bovenstaande informatie als PDF (inclusief werkbladen)

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje