Versterk je leesonderwijs met 5 handige tips!
Extra handen in de klas. Hoe fijn zou dat zijn! Helaas is dit niet altijd realiseerbaar. Soms is geld een beperkende factor, maar vaker nog is het lastig om professionele extra handen te vinden. Maar ook zonder extra handen kun je het leesonderwijs versterken, bijvoorbeeld door het slim inzetten van software voor leeszwakke kinderen. Wij zetten 5 slimme tips voor je op een rijtje!
Tip 1: Lees voor!
Het klinkt tegenstrijdig: je kostbare tijd ‘verdoen’ met voorlezen aan de groep. Maar niets is minder waar. Voorlezen is een enorm efficiënte manier om te werken aan het vergroten van de woordenschat van de kinderen, het bevorderen van het leesplezier en het stimuleren van de vaardigheid begrijpend luisteren. Een kwartier per dag voorlezen geeft een boost aan jouw taal- leesonderwijs.
Tip 2: Zet oefensoftware in
Bij veel leesmethodes is digitale oefensoftware ontwikkeld. De oefenstof die centraal staat in de les kunnen kinderen hiermee zelfstandig op school, of thuis extra oefenen. Bij de methodes Veilig leren lezen en Estafette is deze oefensoftware geïntegreerd in de methode en is er ook een thuisinlog beschikbaar. Zo kunnen kinderen die het nodig hebben, gericht oefenstof oefenen. Deze oefensoftware is ook in te zetten in de 4 x 15 minuten extra leestijd die leeszwakke leerlingen nodig hebben. Het inzetten van de oefensoftware kan ook worden opgenomen in de weektaak, bijvoorbeeld oefenen met technisch lezen in de speeltuin (Veilig leren lezen) of Vloeiend & vlot (Estafette). Zo krijgen leerlingen meteen de feedback die ze nodig hebben!
Tip 3: Duolezen – laat werken in duo’s
Goed leesonderwijs valt of staat bij voldoende oefentijd: de bekende leeskilometers maken. Oefenen kinderen tijdens het begeleid inoefenen onder jouw leiding, ben dan voorzichtig met het geven van beurten binnen dit groepje. Heb je een groepje van 4 leerlingen, dan betekent dit vaak dat tijdens het geven van een beurt 3 leerlingen niets doen. Maak daarom steeds combinaties van maatjes: door twee kinderen aan elkaar te koppelen leest het ene kind hardop, het andere kind wijst aan en controleert. Daarna wisselen de beurten en leest het andere kind hardop. Dit herhaald lezen werkt ook nog eens extra positief op de automatisering van de leesvaardigheid en de motivatie!
Tip 4: Maak uitgekiende combinaties van maatjes
Laat kinderen met een maatje werken tijdens de leesles. Dat verhoogt de leeropbrengst (zie tip 3). Kijk hierbij regelmatig naar de samenstelling van de duo’s en wissel af. Een sterke leerling kan een zwakke leerling helpen door het goede voorbeeld te laten horen (technisch lezen, correct, vlot en vloeiend) en het denkproces op gang te helpen (begrijpend lezen). Twee even sterke lezers vinden uitdaging bij elkaar. En laat een zwakke lezer ook eens helpen in een lagere groep, zodat hij of zij ook ervaart hoe het is om een ander te kunnen helpen en de betere lezer te kunnen zijn.
Tip 5: Verrijk je schoolbieb met passende leesseries
Je hebt niet altijd de tijd om elke leerling te begeleiden naar een passend boek. Door het inzetten van de leesseries bij de leesmethode (Veilig leren lezen / Estafette) zorg je ervoor dat elke leerling een boek kan vinden dat past bij de leeservaring en de interesse.
Niet elke leerling houdt van dikke verhalende boeken. Sommige kinderen bekijken veel liever een informatief boek of lezen liever een toneelleesboek met een maatje. In de leesserie bij Veilig leren lezen en in de leesserie Estafette zijn alle boeksoorten vertegenwoordigd: toneelleesboeken, informatieve boeken, kijkboeken, moppenboeken, stripverhalen, liedjes/versjesboeken en kijkverhalen. Zo blijft lezen leuk voor alle leerlingen!
Meer weten over wat Zwijsen je kan bieden? Lees ook eens deze artikelen: