klankenzoekerpraktijk insp hdr 876x420
klankenzoekerpraktijk insp hdr 876x420

Klankbewustzijn stimuleren met de klankenzoeker: hoe doet juf Rianne dat?

Met een nieuw klassikaal element, de klankenzoeker, luisteren we niet alleen naar de klank, maar gaan we deze ook onderscheiden. De klankenzoeker heeft een duidelijke koppeling met de structuur van een woord en traint daarbij tegelijkertijd het klankbewustzijn. Leerlingen werken handelend aan fonemisch bewustzijn op het hoogste niveau, met een zichtbare woordstructuur die kan veranderen, plus koppeling met letters.

Hoe gebruik je de klankenzoeker in de klas?

We namen een kijkje bij juf Rianne van basisschool de Borgwal. Ze vertelt ons over haar ervaring. ‘De klankenzoeker, het nieuwe lesmateriaal om het klankbewustzijn te stimuleren, was even wennen. Zoiets hadden we nog nooit gebruikt, maar door goede afspraken in de klas en samen te oefenen, werken we er fijn mee samen.’ In de klas zet Rianne de klankenzoeker op verschillende manieren in. Tijdens de instructie voor de auditieve analyse, het dictee en ook tijdens het klankbewustzijn en letters, tijdens de letterspelletjes. En natuurlijk ook bij de verlengde instructie.

Bekijk hieronder de video met groep 3 en juf Rianne:

Hier zou inhoud moeten staan van bijv. Youtube of Issuu
Om deze inhoud te kunnen laten zien, hebben wij je toestemming nodig om cookies te plaatsen. 
Open je cookie-instellingen om de cookies te accepteren.

‘Ik zou hem nu niet meer kunnen missen. De meerwaarde van de klankenzoeker is echt dat kinderen bezig zijn met het bepalen van de klank. Waar hoor je de klank in een woord? De kinderen zijn ook echt handelend bezig met de klank, het openen van vakjes en erop schrijven. Ze voelen letterlijk waar de letter zit of waar deze geknipt wordt. En je kunt er echt het niveau mee verhogen, want bij de klankenzoeker kun je al moeilijkere woorden gebruiken die je bijvoorbeeld nog niet bij spelling gebruikt. De leerlingen vinden het ook echt leuk. Ze zijn heel erg betrokken en actief tijdens de les.’

Het belang van fonemisch bewustzijn voor een krachtige leesstart

Het ontwikkelen van fonemisch bewustzijn is essentieel voor een succesvolle leesstart. In combinatie met letterkennis en inzicht in geschreven taal, vormt dit de basis voor technisch vaardig lezen. Besteed je er vroegtijdig en op de juiste manier aandacht aan, dan maak je de weg vrij voor kinderen om technisch vaardige en gemotiveerde lezers te worden. Maar hoe doe je dat op de juiste manier? En wat gebeurt er als kinderen géén fonemisch bewustzijn ontwikkelen? Wetenschappelijk adviseur Dr. Astrid Geudens legt uit waarom fonemisch bewustzijn zo belangrijk is en hoe de juiste methode jou als leerkracht hierin kan ondersteunen: Fonemisch bewustzijn voor een krachtige leesstart.

Meer weten over het stimuleren van klankbewustzijn?

Wil je meer weten over het stimuleren van klankbewustzijn of over de klankenzoeker? Onze methode-experts helpen je graag verder! Maak kosteloos en vrijblijvend een afspraak voor een gesprek.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje