Mijn kind leert lezen! Kern 4

mijn-kind-leert-lezen-kern-4jpgLeert jouw kind lezen? Meer dan driekwart van de scholen maakt hiervoor gebruik van de methode Veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen. In dit artikel lees je wat je kind leert bij kern 4 en krijg je tips waarmee je kind thuis verder kan lezen en spelen met letters en woorden. 

Welke versie gebruikt de school van je kind?

Veilig leren lezen is er in twee versies: 2e maanversie, uitgebracht in 2003 en bekend als maan roos vis, en de (nieuwere) Veilig leren lezen kim-versie, uitgebracht in 2014. Beide werken met kernen, waarin je kind telkens andere letters leert en waarin specifieke lettercombinaties en klanken centraal staan. 

Werkt de basisschool met de kim-versie van Veilig leren lezen, dan begint je kind bij kern start. Daarna volgen kern 1 t/m 11 en het schooljaar wordt afgesloten met kern afsluiting. Elke kern heeft een thema, dat geïntroduceerd wordt met behulp van een ankerverhaal. Werkt je kind met de 2e maanversie, dan begint je kind met kern 1 en sluit de leerkracht af met kern 12.

Kern 4, kim-versie: letters w, o, a, u, j

De nieuwe letters in kern 4 zijn: w, o, a, u, j. In de vorige kern hebben de kinderen al de gelegenheid gekregen om naast woorden zoals ‘doek’ en ‘ijs’ ook eens woorden zoals ‘spaar’ en ‘vrij’ te lezen. Het is geen probleem als je kind dat nog moeilijk vindt. Deze woordjes horen nu nog niet bij de basisstof. Wel kan je kind nu al stam +t lezen: zoals ‘vaart’ en ‘rent’, maar nog niet ‘rijdt’ of ‘wordt’.

Kinderen die werken met zon-materialen (een hoger leesniveau dan de basislijn), leren de volgende woordtypen lezen:

  • eenlettergrepige woorden die beginnen met ‘schr’, zoals: schram, schroef;
  • tweelettergrepige verkleinwoorden, zoals: mandje, kraampje, stoeltje;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘dt’ of ‘bt’, zoals: vindt, krabt;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘ch’ of ‘cht’, zoals: lach, bocht;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘a’, ‘o’ of ‘u’, zoals: sla, vlo, nu;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen met een cluster van drie medeklinkers, zoals: worst, markt;
  • eenlettergrepige woorden die beginnen met een cluster van drie medeklinkers, zoals: strik, spleet;
  • tweelettergrepige woorden zoals: zwembroek, schatkaart.

Kern 4, 2e maanversie: huis-weg-bos-tak-hut

In deze kern leert je kind de letters: h – w – o – a – u en de woorden: huis-weg-bos-tak-hut. 

De letters i – m – r – v – s – aa – p – e – t – ee – n – b – oo zijn bekende letters geworden. De nieuwe woorden en letters worden aangeboden aan de hand van een verhaal over oma die met kinderen naar het bos gaat en verdwaalt. Het thema van kern 4 is: ‘ waar ben ik’. Dit thema heeft veel mogelijkheden om rondom ‘woonomgeving‘ of bijvoorbeeld verkeer allerlei activiteiten te doen. Ook ‘het bos’ kan een thema zijn.

De derde-persoons-t

In deze kern leert je kind het lezen van werkwoorden met de derde-persoons-t, zoals: ‘loopt’, ‘maakt’ en ‘rent’. Je zult merken dat je kind steeds meer en beter leert lezen. Vertel je kind hoe knap je dat vindt!

Waarom ik leer lezen

Je kind leert niet alleen nieuwe woorden en letters maar ontdekt ook steeds meer waar lezen toe dient: je kunt genieten van een verhaal, informatie opzoeken in een boek of gids en je kunt elkaar op papier een boodschap doorgeven! 

(Voor)leestips bij kern 4

Onderstaande titels sluiten aan bij het leren lezen op school. De meeste boekjes zijn niet los te koop, maar wel verkrijgbaar bij de bibliotheek. Kijk samen met je kind ook eens bij onze kinderboeken (AVI-niveau Start en M3)!

Zelf lezen niveau maan

  • voor saar!, Mirjam Mous en Hester van de Grift (makkelijk lezen) ISBN 978.90.487.1926.6
  • roos is zoek, Bette Westera en Hélène Jorna (makkelijk lezen) ISBN 978.90.487.1929.7
  • daan en tijn, Daniëlle Schothorst (makkelijk lezen) ISBN 978.90.487.1932.7
  • zoem zoen zoet, Frank Smulders en Annemie Berebrouckx ISBN 978.90.487.1924.2
  • een zoen voor koen, Marianne Busser, Ron Schröder en Els Vermeltfoort ISBN 978.90.487.1927.3
  • sem met de pet, Caroline Ellerbeck ISBN 978.90.487.1930.3
  • poes en beer, Brigitte Minne en Ann De Bode ISBN 978.90.487.1933.4
  • ik maak een boot, Peter Vervloed en Ineke Goes, ISBN 978.90.487.1935.8
  • mijn boek is zoek, Frank van Pamelen ISBN 978.90.487.0876.5 (sluit aan bij kern 4, 5 en 6)
  • de zon eet ijs, Bette Westera, ISBN 978.90.487.0874.1 (sluit aan bij kern 4, 5 en 6)
  • Ik rijm, rijm, rijm, diverse auteurs, ISBN 978.90.487.1054.6 (sluit aan bij kern 4 en hoger)

Zelf lezen niveau zon

  • juf te koop, Jolanda Horsten en Barbara de Wolf ISBN 978.90.487.1931.0
  • leentje en beentje, hoe loopt dat af?, Rindert Kromhout en Jan Jutte ISBN 978.90.487.1928.0
  • een boef van niks, Annemarie van den Brink en Barbara Mulderink ISBN 978.90.487.1925.9
  • help, ik ben een mug!, Tamara Bos en Juliette de Wit ISBN 978.90.487.1538.1
  • Wat hoort Kim daar?, Helen van Vliet ISBN 978.90.276.7373.2 (Let op: dit boekje bevat hoofdletters, deze zijn in de methode nog niet behandeld. Veel kinderen zullen ze echter wel herkennen.)
  • Ik zing, Maria van Eeden ISBN 978.90.487.0878.9 (met hoofdletters)

Samen lezen niveau zon

  • Bah, pootjes! over kleine beestjes, Bies van Ede ISBN 978.90.276.6444.0 (met hoofdletters)
  • Was ik maar… over enge dieren, Annemarie Bon ISBN 978.90.276.6434.1 (met hoofdletters)
  • Op reis met Lot en Luuk, Arend van Dam ISBN 978.90.276.6375.7 (met hoofdletters)

Voorlezen

  • Koeien te koop!, Jolanda Horsten en Barbara de Wolf ISBN 978.90.487.1936.5
  • Pluk van de Petteflet, Annie M.G. Schmidt en Fiep Westendorp ISBN 978.90.451.1095.0
  • Bij ons in de straat, Annette Fienieg en Koos Meinderts ISBN 978.90.477.0480.5
  • Een flat, een hut, een tent: allemaal huizen, Emma Damon ISBN 978.90.624.9489.7
  • Er was eens een vosje …, Gitte Spee ISBN 978.90.443.3107.3

Tips voor spelletjes bij kern 4

Tip 1: Tik aan

Je hebt een paar kleine blaadjes papier nodig. Je schrijft een opdracht op een blaadje, bijvoorbeeld: ‘tik een oor aan’. Je kind leest de zin en voert uit wat het leest. Dan mag je kind een opdracht opschrijven die jij moet uitvoeren. Zinnetjes die mogelijk zijn met de letters en woorden die je kind heeft geleerd zijn:

  • tik een (oor, been, voet, teen, jas, rok, raam, kom, pop) aan
  • kijk naar mijn (haar, oor, been, voet, rok, jas)
  • kijk naar (het raam, de poes/de kat, de kip, de wip, de kar, de mok/de kop, de kan, de pop)

Wanneer je kind de w heeft geleerd (begin kern 4), kan je ook voorwerpen of lichaamsdelen laten aanwijzen: wijs een (teen) aan.

Tip 2: Een verlanglijstje schrijven

Misschien heb je ze al in huis: de catalogus van de diverse speelgoedwinkels die de periode van Sinterklaas aankondigen. Binnenkort zal je kind intensief bezig zijn met de spannendste tijd van het jaar. En al snel zal het beginnen met het maken van een verlanglijstje. Je kunt je kind  helpen bij het maken van zo’n lijstje. Meestal knippen kinderen uit de boekjes de afbeeldingen van hun favoriete speelgoed.

Nu je kind al zo veel letters kent, is het ook leuk om samen een verlanglijstje te schrijven. Laat je kind zo veel mogelijk letters van een woord opschrijven. Alleen als het een bepaalde letter echt niet weet, kun je het woord voorschrijven.

Let nog niet op spelfouten. ‘Hond’ wordt waarschijnlijk met een ‘t’ geschreven (hont) en ‘trein’ wordt ‘trijn’. Laat dat gerust staan. Het heeft geen grote gevolgen voor het latere spellingsniveau. Je kind kent de klanken immers alleen nog maar volgens de geleerde letters. Daarom zal het alle woorden precies zo schrijven zoals ze worden uitgesproken. Corrigeren ontmoedigt op dit moment alleen maar het spontaan schrijven.

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje