Mijn kind leert lezen! Kern 4

Leert jouw kind lezen? Meer dan driekwart van de scholen maakt hiervoor gebruik van de methode Veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen. In dit artikel lees je wat je kind leert bij kern 4 en krijg je tips waarmee je kind thuis verder kan lezen en spelen met letters en woorden. 

Welke letters leert je kind in kern 4?

De nieuwe letters in kern 4 zijn: w, o, a, u, j. In de vorige kern hebben de kinderen al de gelegenheid gekregen om naast woorden zoals ‘doek’ en ‘ijs’ ook eens woorden zoals ‘spaar’ en ‘vrij’ te lezen. Het is geen probleem als je kind dat nog moeilijk vindt. Deze woordjes horen nu nog niet bij de basisstof. Wel kan je kind nu al stam +t lezen: zoals ‘vaart’ en ‘rent’, maar nog niet ‘rijdt’ of ‘wordt’.

Kinderen die werken met zon-materialen (een hoger leesniveau dan de basislijn), leren de volgende woordtypen lezen:

  • eenlettergrepige woorden die beginnen met ‘schr’, zoals: schram, schroef;
  • tweelettergrepige verkleinwoorden, zoals: mandje, kraampje, stoeltje;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘dt’ of ‘bt’, zoals: vindt, krabt;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘ch’ of ‘cht’, zoals: lach, bocht;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘a’, ‘o’ of ‘u’, zoals: sla, vlo, nu;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen met een cluster van drie medeklinkers, zoals: worst, markt;
  • eenlettergrepige woorden die beginnen met een cluster van drie medeklinkers, zoals: strik, spleet;
  • tweelettergrepige woorden zoals: zwembroek, schatkaart.

De derde-persoons-t

In deze kern leert je kind het lezen van werkwoorden met de derde-persoons-t, zoals: ‘loopt’, ‘maakt’ en ‘rent’. Je zult merken dat je kind steeds meer en beter leert lezen. Vertel je kind hoe knap je dat vindt!

Waarom ik leer lezen

Je kind leert niet alleen nieuwe woorden en letters maar ontdekt ook steeds meer waar lezen toe dient: je kunt genieten van een verhaal, informatie opzoeken in een boek of gids en je kunt elkaar op papier een boodschap doorgeven! 

(Voor)leestips bij kern 4

Onderstaande titels sluiten aan bij het leren lezen op school. Niet alle boekjes zijn los te koop, maar wel verkrijgbaar bij de bibliotheek. Kijk samen met je kind ook eens bij onze kinderboeken (AVI-niveau Start en M3)!

Zelf lezen niveau maan

  • voor saar!, Mirjam Mous en Hester van de Grift (makkelijk lezen) ISBN 9789048719266
  • roos is zoek, Bette Westera en Hélène Jorna (makkelijk lezen) ISBN 9789048719297
  • daan en tijn, Daniëlle Schothorst (makkelijk lezen) ISBN 9789048719327
  • zoem zoen zoet, Frank Smulders en Annemie Berebrouckx ISBN 9789048719242
  • een zoen voor koen, Marianne Busser, Ron Schröder en Els Vermeltfoort ISBN 9789048719273
  • sem met de pet, Caroline Ellerbeck ISBN 9789048719303
  • poes en beer, Brigitte Minne en Ann De Bode ISBN 9789048719334
  • ik maak een boot, Peter Vervloed en Ineke Goes, ISBN 9789048719358
  • een raar boek, Maria van Eeden en Anjo Mutsaars, ISBN 9789048719341
  • tim en pim, Riet Wille en Loes Riphagen, 9789048736317
  • lot en ot, Elisa van Spronsen en Ann de Bode, 9789048734177
  • Kom in de hut (verhalenbundel), 9789048736393

Zelf lezen niveau zon

Voorlezen

Tips voor spelletjes bij kern 4

Tip 1: Tik aan

Je hebt een paar kleine blaadjes papier nodig. Je schrijft een opdracht op een blaadje, bijvoorbeeld: ‘tik een oor aan’. Je kind leest de zin en voert uit wat het leest. Dan mag je kind een opdracht opschrijven die jij moet uitvoeren. Zinnetjes die mogelijk zijn met de letters en woorden die je kind heeft geleerd zijn:

  • tik een (oor, been, voet, teen, jas, rok, raam, kom, pop) aan
  • kijk naar mijn (haar, oor, been, voet, rok, jas)
  • kijk naar (het raam, de poes/de kat, de kip, de wip, de kar, de mok/de kop, de kan, de pop)

Wanneer je kind de w heeft geleerd (begin kern 4), kan je ook voorwerpen of lichaamsdelen laten aanwijzen: wijs een (teen) aan.

Tip 2: Een verlanglijstje schrijven voor Sinterklaas

Misschien heb je ze al in huis: de catalogus van de diverse speelgoedwinkels die de periode van Sinterklaas aankondigen. Binnenkort zal je kind intensief bezig zijn met de spannendste tijd van het jaar. En al snel zal het beginnen met het maken van een verlanglijstje. Je kunt je kind  helpen bij het maken van zo’n lijstje. Meestal knippen kinderen uit de boekjes de afbeeldingen van hun favoriete speelgoed.

Nu je kind al zo veel letters kent, is het ook leuk om samen een verlanglijstje te schrijven. Laat je kind zo veel mogelijk letters van een woord opschrijven. Alleen als het een bepaalde letter echt niet weet, kun je het woord voorschrijven.

Let nog niet op spelfouten. ‘Hond’ wordt waarschijnlijk met een ‘t’ geschreven (hont) en ‘trein’ wordt ‘trijn’. Laat dat gerust staan. Het heeft geen grote gevolgen voor het latere spellingsniveau. Je kind kent de klanken immers alleen nog maar volgens de geleerde letters. Daarom zal het alle woorden precies zo schrijven zoals ze worden uitgesproken. Corrigeren ontmoedigt op dit moment alleen maar het spontaan schrijven.

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje