Mijn kind leert lezen! Kern 7

Leert jouw kind lezen? Meer dan driekwart van de scholen maakt hiervoor gebruik van de methode Veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen. In dit artikel lees je wat je kind leert bij kern 7 en krijg je tips om je kind thuis te laten lezen en spelen met letters en woorden. 

Wat leert je kind in kern 7?

Vanaf kern 7 ligt het accent op verschillende woordtypen. We oefenen nog regelmatig met woorden van één lettergreep die bestaan uit een medeklinker, een klinker en weer een medeklinker, zoals ‘pauw’, en woorden met alleen een medeklinker aan het begin of aan het eind, zoals ‘kou’ en ‘eik’. 

De nieuwe woordtypen in kern 7 zijn:

  • eenvoudige samengestelde woorden, zoals zakdoek;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op twee medeklinkers, zoals laars;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met twee medeklinkers, zoals kroon;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met sch-, zoals schoen;
  • woorden van één lettergreep die eindigen op -ng, zoals ring;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met een hoofdletter, zoals Pien.

Kinderen die werken met zon-materialen (een hoger leesniveau dan de basislijn), leren de volgende woordtypen lezen:

  • woorden van één lettergreep die eindigen op vier medeklinkers, zoals kortst en herfst;
  • woorden van twee lettergrepen met een open lettergreep, zoals bomen;
  • woorden van twee lettergrepen met een begincluster én een open lettergreep, zoals knopen;
  • woorden van twee lettergrepen met aai, ooi, oei op een andere positie dan aan het eind, zoals haaien en roeiboot;
  • woorden van één lettergreep die beginnen met een hoofdletter, zoals Pien.

Spelling 

Je kind hoeft nog niet alle woorden die het leest ook goed te kunnen spellen. De meeste woorden van één lettergreep met een medeklinker, klinker en weer een medeklinker moet je kind nu in principe goed kunnen spellen. Woorden met aan het eind een –d of –b kunnen ze inmiddels wel lezen, maar deze horen nog niet bij de spellingdoelen. Misschien maakt je kind nog fouten met ei/ij en au/ou. Ze oefenen hier wel al mee, maar ook woorden met deze letters horen nog niet bij de spellingdoelen. 

Nog niet altijd verbeteren

Kinderen zijn ook steeds beter in staat om woorden en zinnen te schrijven. Toch zullen ze nog niet alle woorden foutloos schrijven. De leesproblemen zijn soms te moeilijk om de afwijkende schrijfwijze meteen onder de knie te hebben. Woorden met de letter –d- achteraan, zijn al snel te lezen voor kinderen. Maar het foutloos schrijven van woorden als ‘heb’ en ‘had’ is moeilijker. Vandaar dat vanaf kern 7 het kunnen lezen en kunnen schrijven van woorden niet helemaal meer parallel lopen. Als je kind toch woorden schrijft waar spelfouten in zitten, hoeft dat dan ook nog niet altijd verbeterd te worden.

(Voor)leestips bij kern 7

Zelf lezen niveau maan

Zelf lezen niveau zon

  • gefopt!, Els Rooijers en Els van Egeraat. ISBN 9789048719938
  • ik wil sneeuw, Ferry Piekart. ISBN 9789048719921
  • op!, Anke Kranendonk en Mariëlla van de Beek. ISBN 9789048719945

Voorlezen

  • Waar zit Lap?, Bies van Ede en Roel Seidell, ISBN 9789048719914

Zoek in de bibliotheek ook eens naar de leesseries bij Veilig leren lezen, of kijk samen met je kind bij onze kinderboeken (AVI-niveau M3)!

Tips voor spelletjes bij kern 7

Tip 1: Aan de slag met hoofdletters

  • Je kind leert de hoofdletters. Na deze kern kan hij of zij dus ook boekjes lezen waarin hoofdletters voorkomen. Misschien heb je een ABC-prentenboek of kun je er één lenen in de plaatselijke bibliotheek. Je kind herkent de hoofdletters nu zeker.
  • Het toetsenbord van je computer heeft ook hoofdletters. Misschien heb je de letters van het toetsenbord met doorzichtige huishoudfolie en stickertjes voorzien van kleine letters (een tip uit een vorig artikel). Dat hoeft nu niet meer.
  • Heb je nog een oude typemachine of kun je die op de kop tikken? Je kind vindt het vast erg leuk wanneer hij of zij in de eigen speelhoek een typemachine heeft waarop het ongedwongen kan typen. En ook nu zijn de hoofdletters van het toetsenbord geen probleem.
  • Tot slot een knutseltip. Maak samen met je kind van brooddeeg hoofdletters en bak ze. Versier elke hoofdletter met een klein voorwerp waarvan het woord met die letter begint. Dit levert een leuk alfabet op. Als je het in een lijst plakt, heb je een mooie én leerzame wanddecoratie.

Tip 2: Lottospel

Het volgende lottospel is voor twee spelers. Je speelt het spel met de lottokaarten 1 en 2, waarop kleine letters staan afgebeeld. Zijn er vier spelers, print deze lottokaarten en de spelkaartjes dan twee keer. Dan heb je vier lottokaarten en het dubbele aantal spelkaartjes. Knip de spelkaartjes uit om het spel te kunnen spelen.

Spelregels

Leg de spelkaartjes in het midden op de tafel met de letter naar beneden. Iedere speler draait om de beurt een hoofdletterkaartje om en kijkt of de kleine letter van die hoofdletter op zijn lottokaart staat. Als dat zo is, mag hij het letterkaartje neerleggen. Anders draait hij het weer terug. Wie de lottokaart het eerst vol heeft, is de winnaar.

Download de letters en kaarten:

Tip 3: PIM PAM PET

Op school leert je kind tijdens kern 7 alle hoofdletters. Van het bekende spel PIM PAM PET zijn de hoofdletters dan geen probleem meer. Om die hoofdletters goed te oefenen, is dit spel een leuke activiteit. Maar het probleem is vaak dat kinderen de kaartjes niet zo goed kunnen lezen. Daarom hebben wij zestien kaartjes gemaakt voor jou, die je kunt uitknippen en gebruiken bij dit spel. Je kind kan al deze kaartjes nu al lezen, al zal dat nog niet voor alle kinderen vlot gaan. Geef je kind de kans om rustig elke vraag op het kaartje te lezen.

Download PIM PAM PET:

Spelletjes in onze webshop

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje