Tips spelend leren in groep 3 – kern 4

Spel is de meest natuurlijke manier van leren. Door plezier te maken ontwikkelen kinderen allerlei belangrijke vaardigheden zoals de grove en fijne motoriek, creatief denkvermogen en ruimtelijk inzicht. In de serie ‘Tips voor spelend leren in groep 3’ verzamelde Zwijsen daarom diverse opdrachten die leerkrachten in hun keuzewerk op kunnen nemen. Leuk, efficiënt en direct toepasbaar!

In dit artikel beschrijven we twee keuzeopdrachten voor kern 4 van Veilig leren lezen kim-versie. Onderaan het artikel vind je bovendien een link naar de pdf waarin alle opdrachten worden beschreven.

Nieuw: Veilig leren lezen Zoem-versie

Wist jij al dat er een nieuwe versie is van Veilig leren lezen? Veilig leren lezen Zoem-versie is voor iedereen beschikbaar vanaf schooljaar 2024-2025. Gemaakt door leerkrachten en wetenschappers, met de nieuwste inzichten. Ben je al nieuwsgierig?

zichtzending veilig leren lezen zoem

Spelend leren in kern 4

Wie maakt de langste zin?

Leg ter voorbereiding stroken papier klaar.

Instructie

  • Zeg tegen de kinderen ‘Ik zeg een hele korte zin: ik vis.’ Vraag aan de kinderen ‘Wie kan deze zin een stukje langer maken?’. Laat voorbeelden noemen.
  • Herhaal dit met: ik zoek.
  • Vraag wie van de kinderen een hele korte zin wil bedenken. Laat ook die zin langer maken.
  • Laat de kinderen allemaal een zo lang mogelijke zin maken op een strook papier. Is de strook te kort, plak er dan nog een achter. Hang de zin op.
  • Laat de zinnen in de afronding van de les voorlezen. Is er een kind die één van de zinnen nog langer kan maken? 
  • Daag de kinderen uit om de volgende dag de zinnen die op de muur hangen nog langer te maken.

Dobbelspel

Het dobbelspel heeft ook als doel betekenis en begrip aan de gelezen tekst te koppelen. Het stimuleert tevens het herhaald lezen van woorden of korte zinnen. Dit spel kan in tweetallen, in drietallen of in een groepje van vier worden gespeeld.
Op de dobbelsteen staan 5 plaatjes die als symbool dienen voor een bepaalde categorie woorden:

  • ik eet het op (bord met bestek)
  • een dier (dieren)
  • een naam (naambordje)
  • in de natuur (bos)
  • aan je lijf (meisje met cijfers bij lichaamsdelen)
  • en één zin: dit doe ik

Op het spelbord staan woorden die bij de diverse plaatjes horen. Om de beurt gooien de kinderen met de dobbelsteen. Het kind dat aan de beurt is leest vanaf het begin de nog niet doorgestreepte woorden en stopt bij een woord op het spelbord dat past bij het plaatje op de dobbelsteen. De groep bepaalt of het door de speler gekozen woord goed past bij het plaatje op de dobbelsteen. Pas dan mag de speler het woord doorstrepen. Wie heeft het eerst alle woorden doorgestreept?

Voorbereiding

  • Print kopieerblad 14 op stevig papier
  • Maak een dobbelsteen van kopieerblad 14
  • Print voor het spelbord kopieerblad 15 voor alle kinderen en knip het doormidden. De helft van de spelborden wordt tijdens de klassikale instructie gebruikt. De andere helft wordt tijdens het keuzewerk gebruikt.
  • Maak van elk plaatje op de dobbelsteen een vergroting.

Instructie

  • Instrueer het dobbelspel aan de hele groep.
  • Hang de vijf plaatjes op. Deel aan elk kind een spelbord uit.
  • Laat de kinderen de woorden ieder voor zich lezen.
  • Laat daarna de kinderen de plaatjes bekijken en vraag hen wat ze betekenen. Spreek af waar elk plaatje voor staat.
  • Wijs een plaatje aan en vraag elk kind een woord van het spelbord te kiezen dat daar bij hoort. Bespreek de gekozen woorden.
  • Herhaal dit een aantal keer.
  • Leg daarna uit hoe het dobbelspel gespeeld moet worden:
    • De eerste speler gooit met de dobbelsteen.
    • De speler zoekt een woord dat past bij de categorie van de dobbelsteen.
    • De anderen kinderen kijken, luisteren en bepalen of het gekozen woord bij de categorie op de dobbelsteen past.
    • Als het woord juist is, mag de speler dat woord op zijn spelbord doorkruisen.
    • Wie heeft het eerst alle woorden doorgestreept?

Meer tips voor spelend leren?

Download hieronder het volledige artikel omtrent spelend leren in kern 4 of bekijk onze lesideeën bij een van de andere kernen. 

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje