Lettermuur

Met de lettermuur verkennen leerlingen de klank van een bepaalde letter. Ze maken kennis met de letter in andere woorden dan het structureerwoord waarin deze centraal staat én ze breiden hun woordenschat uit.

Zo werkt de lettermuur

Per kern hang je voor elke aan te leren letter 1 streng op. In het bovenste vakje stop je de betreffende letter, bijvoorbeeld de ‘r’. Vervolgens zeg je de woorden die op de plaatjes bij die letter horen, in dit geval: rekenmachientje, rietje en rugzak, en besteed je aandacht aan de positie van het foneem /m/ in die woorden. De afbeeldingen hang je onder het grafeem.

Voor de resterende 6 vakjes verzamelen de leerlingen voorwerpen, plaatjes en tekeningen van woorden waarin het foneem voorkomt. Door hierbij ook aandacht te schenken aan de articulatie van de woorden en het onderscheid tussen klinkers en medeklinkers versterk je het fonemisch bewustzijn en de grafeem-foneemkoppeling, waardoor vervolgens de kennis en toepassing van alfabetisch principe gestimuleerd worden.

Na de afronding van de kern kun je de inhoud van de strengen opbergen in het letterboek. De leerlingen kunnen dit op elk gewenst moment doorbladeren.

Materialen

Het materiaal voor de lettermuur bestaat uit:

  • 8 transparante plastic strengen, met elk 10 insteekhoesjes;
  • 38 letterkaartjes, aan beide kanten bedrukt (medeklinkers op beide kanten zwart; klinkers op de voorkant blauw en op de achterkant zwart);
  • 114 kaartjes met plaatjes (3 per letter);
  • 1 letterboek met 38 showtassen (1 per letter). Elke showtas heeft 4 insteekhoesjes. Hierin passen de letters en plaatjes van de lettermuur.

Vragen? Bel:

013 583 8888

Op werkdagen van 8.00 tot 17.30

Contact

Meld je aan voor de methodenieuwsbrief Veilig leren lezen 2e maan-versie!

Aanmelden
0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten

      Toegevoegd aan winkelmand

      Naar winkelmandje