Estafette in groep 7-8

Estafette

We behandelen alle aspecten van lezen in samenhang, aan de hand van dezelfde tekst. In groep 7 en 8 ligt de focus op leesbegrip, studerend lezen en studievaardigheden.

Met Estafette editie 3 leren leerlingen teksten vloeiend lezen mét begrip. Hoe we dat doen? We behandelen alle aspecten van lezen in samenhang, aan de hand van dezelfde tekst. In groep 7 en 8 ligt de focus op leesbegrip, studerend lezen en studievaardigheden. De technische leesvaardigheid wordt onderhouden en verder uitgebreid naar AVI Plus. Het doel is vooral om leerlingen zelfredzaam te maken voor het voortgezet onderwijs.

Van technische leesvaardigheid naar begrijpend lezen

In groep 4, 5 en 6 ligt de focus op de technische leesvaardigheid. Wanneer de basis van de technische leesvaardigheid in voldoende mate wordt beheerst (na groep 6), komt de focus te liggen op leesbegrip, studerend lezen en studievaardigheden. Het doel hiervan is om leerlingen zelfredzaam te maken voor het voortgezet onderwijs. Estafette editie 3 is volledig kerndoeldekkend voor zowel technisch lezen als begrijpend lezen.

Technisch lezen

In groep 7-8 wordt de technische leesvaardigheid onderhouden en verder uitgebreid naar AVI Plus. Per les zetten we drie woordtypen centraal. Heel prettig voor kinderen die moeite hebben met lezen. En we passen het geoefende meteen toe in allerlei leuke en gevarieerde teksten om het plezier erin te houden!

Begrijpend en studerend lezen

In de bovenbouw geef je 3 lessen per week. Één les staat volledig in het teken van studerend lezen en studievaardigheden. Tijdens deze les gaan leerlingen actief aan de slag in leeswerkboeken. Ze omcirkelen, strepen én schrijven echt in de teksten! Daarnaast is er veel ruimte voor interactie en praten de leerlingen samen over teksten.

‘In het afgelopen jaar hebben mijn klassen veel beter gescoord bij de citotoetsen. Als die lijn doorzet, dan komt dat echt door het begrijpend en studerend lezen in Estafette.’

‘De verhalen in Estafette zijn zo aansprekend, dat gesprekken makkelijk op gang komen. Ook in de lagere groepen werkt dat goed.’

Gerrit Cazemier, Leerkracht groep 7-8 – OBS Heiligerlee in Heiligerlee

Leesplezier en leesbeleving

Als kinderen plezier hebben in lezen, lezen ze meer. En door meer te lezen gaan ze beter lezen. Daarom zit Estafette barstensvol leuke, aansprekende teksten waardoor je ieder kind in groep 4 t/m groep 8 aan het lezen krijgt én houdt! Zo bieden we veel variatie aan thema’s én allerlei type teksten. De teksten die in de lessen centraal staan zijn allemaal bestaand: die kun je zo in het dagelijks leven tegenkomen. Het niveau van deze teksten ligt rond AVI E6, het niveau van functionele geletterdheid. Alle opdrachten zijn gericht op het verdiepend lezen van deze teksten.

Per jaargroep zijn er aanvullende leesseries. Alle verhalen zijn geschreven door bekende kinderboekenschrijvers.


Organisatie

Jaarplanning

De structuur van Estafette is helder en effectief. Je behandelt elk jaar twee AVI-niveaus, M en E. Per AVI-niveau zijn er twee leerstofpakketten, A en B. Een leerstofpakket biedt stof voor acht lesweken. In totaal zijn dat dus 4 x 8 weken = 32 lesweken leesonderwijs in een schooljaar. Tussendoor zijn er verschillende toetsmomenten.

Ter illustratie tonen we hieronder een jaarplanning van groep 7.

PeriodeWat
8 wekenAVI M7 pakket A
evaluatie okt/novmethode-gebonden toets
8 wekenAVI M7 pakket B
evaluatie jan/febCito leestoetsen midden
8 wekenAVI E7 pakket A
evaluatie maartmethode-gebonden toets
8 wekenAVI E7 pakket B
evaluatie mei/junCito leestoetsen eind

Weekopbouw

In de bovenbouw verschuift het zwaartepunt naar begrijpend lezen en studerend lezen. Interactie speelt hierbij een grote rol. Ze lezen in duo’s (delen van) teksten, maken samen opdrachten en praten in tweetallen, kleine groepjes of met de hele groep over de teksten. In groep 7 en 8 verzorg je drie lessen per week: een basisles begrijpend lezen (leerkrachtgebonden), een vervolgles en een les waarin studerend lezen centraal staat. 

Estafette weekopbouw groep 7 en 8
Weekopbouw groep 7 en 8

Lesopbouw groep 7 en 8

In groep 7 en 8 verzorg je drie lessen per week, met verschillende focus en een verschillende lesopbouw:

  • Basisles begrijpend lezen
    In de basisles gaan de leerlingen aan de hand van een focuspunt voor leesbegrip samen met de leerkracht (aanpak 1 ) of in duo’s (aanpak 2 en 3) aan de slag met een boeiende tekst. Aan het eind van de les is er gezamenlijk een gesprek of discussie over de inhoud.

  • Vervolgles begrijpend lezen
    Hetzelfde focuspunt centraal, maar dan bij een andere tekst. Ook Aanpak 1 leerlingen gaan zelfstandig aan de slag in tweetallen. De leerlingen gaan bij alle lessen ‘lezen met de pen’ in leeswerkboeken, waarbij ze echt ín de teksten onderstrepen, omcirkelen en aantekeningen maken.

  • Les Studerend lezen
    In de derde les staat het inhoudelijk doorgronden van de tekst centraal. Zo moeten leerlingen bijvoorbeeld informatie uit grafieken en tabellen koppelen aan informatie uit een van de eerdere lessen. Aansluitend op les 3 wordt er bij de fase ‘Ik ontdek’ met zelfgekozen teksten nog expliciet aandacht besteed aan leesbevordering.

Differentiatie

Groep 7 en 8

In groep 7-8 ligt de focus van de lessen op begrijpend lezen en studerend lezen. Daarom zijn de differentiatie aanpakken gebaseerd op de toetsen begrijpend lezen.

Oefenen met bestaande teksten

De teksten die in de lessen centraal staan zijn allemaal bestaand: die kun je zo in het dagelijks leven tegenkomen. Het niveau van deze teksten ligt rond AVI E6, het niveau van functionele geletterdheid. Alle opdrachten zijn gericht op het verdiepend lezen van deze tekst. Daarom werken alle leerlingen met hetzelfde werkboek en is er geen sprake van een basislijn en een pluslijn. Het bespreken van deze teksten gebeurt in interactie met elkaar zodat zwakke lezers leren van de betere lezers.

Extra ondersteuning waar nodig

Wel krijgen de aanpak 1 leerlingen extra ondersteuning van de leerkracht door verlengde instructie en begeleide verwerking. Doelstelling voor de aanpak 1 leerlingen is dat zij eind groep 8 minimaal het niveau 1F behalen. Voor de leerlingen van aanpak 2 en 3 streven we naar het behalen van niveau 2F (1S).

Aanpak 1Aanpak 2 Aanpak 3
uitstroom 1F niveau uitstroom 2F niveau uitstroom 2F niveau
extra ondersteuning door:
– verlengde instructie
– begeleide verwerking
werken zelfstandig in tweetallen werken zelfstandig in tweetallen
lezen 1 extra tekstlezen alle extra teksten
Differentiatie groep 7-8 op basis van begrijpend lezen

Technisch lezen groep 7 en 8

In groep 7-8 wordt de technische leesvaardigheid onderhouden en verder uitgebreid naar AVI Plus. De zwakke technisch lezers krijgen elke week 1 uur extra leestijd in de vorm van 3×20 minuten. Voor deze leerlingen is het doel om hen eind groep 8 te laten uitstromen op minimaal AVI E6 niveau. Voor de aanpak 2 en 3 leerlingen streven we naar het behalen van het niveau AVI Plus.


Voorbeeldles groep 7

In deze video laten we zien hoe juf Annelies een Estafette les geeft in groep 7. De video bestaat uit 5 hoofdstukken. Met de knoppen onder de video navigeer je snel naar het begin van ieder hoofdstuk.

Wat is jouw volgende stap?

Factsheet

Download factsheet

De feiten op een rij. Waar moet jouw nieuwe methode aan voldoen?

Bekijk echt materiaal

Zichtzending aanvragen

Voel, blader, klik en scroll door echt materiaal.

Ervaar het zelf

Gratis uitprobeerpakket

Ontdek of de methode past bij jouw onderwijs.

Op de hoogte blijven? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van Estafette.

Aanmelden
0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje