Inhoud en didactiek Veilig leren lezen

Veilig leren lezen

Met de vrolijke club van Zoem leert iedereen van én met elkaar vanuit één leergemeenschap. Want goed leren lezen, dat doe je samen.

vll header niveau 02 def3

Op deze pagina informeren wij jou over de Zoem-versie van Veilig leren lezen. We delen regelmatig nieuwe informatie. Wil je niets missen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Veilig leren lezen Zoem-versie staat voor:

  • Leeshonger opwekken; dagelijkse focus op leesvaardigheid én leesmotivatie.
  • Vanuit één leergemeenschap groeien met het kind.
  • Hoofdrol voor de leerkracht; meer flexibiliteit voor de gebruiker.

Kom je ook bij de club van Zoem?

De club van Zoem is er voor alle leerlingen van groep 3. Samen met Zoem en zijn vriendje Mik gaan ze op leesavontuur. De ondeugende Mik wil heel graag leren lezen. Zoem helpt hem daarbij door samen de wereld te verkennen met prachtige fictie en non-fictie verhalen. Spelen met klanken, letters, woorden, teksten lezen en samen op ontdekkingstocht gaan: dat stimuleert en laat kinderen groeien!

Hier zou inhoud moeten staan van bijv. Youtube of Issuu
Om deze inhoud te kunnen laten zien, hebben wij je toestemming nodig om cookies te plaatsen. 
Open je cookie-instellingen om de cookies te accepteren.
Hoe leerde Zoem Mik kennen? Bekijk het in dit korte filmpje

Waar staat de club van Zoem voor?

De club van Zoem zorgt dat de klas vanaf dag 1 als één leergemeenschap aan de slag gaat. De kinderen leren letters, leren ze lezen en spellen maar gaan ook op ontdekking door de ankers. In elk anker proberen ze samen oplossingen te vinden voor prikkelende denkvragen die ze onderweg tegenkomen. De kinderen ervaren dat ze door te lezen kennis opdoen over de wereld, en dat je iets kan vinden van en voelen bij wat je leest. Met de club van Zoem verbreden ze hun horizon. Of het nu gaat om activiteiten voor lezen, spelling of taal: alle activiteiten kunnen een bijdrage leveren aan het Zoem-clubgevoel. We leren van én met elkaar en zetten samen stappen, ook fysiek tijdens de beweegmomenten met Mik.

Zoem en Mik

De introductie van de club van Zoem vindt plaats in anker Start. In dit anker maken de leerlingen kennis met de hoofdrolspelers Zoem en Mik. Zoem leest graag, trekt er regelmatig op uit en verkent de wereld. Mik wil ook graag leren lezen en Zoem helpt daarbij.

Didactiek Veilig leren lezen Zoem-versie

De bewezen didactiek uit Veilig leren lezen kim-versie staat nog steeds als een huis. Met de klank en letter als uitgangspunt. Leerlingen leren steeds één nieuwe letter in combinatie met eerder geleerde letters. Door deze aanpak komen ze sneller tot het vloeiend lezen van woorden, zinnetjes en korte teksten.

Het alzijdig verkennen krijgt in de Zoem-versie een nog grotere rol, waarbij we het klankbewustzijn, als pijler van een goede lees- en spellingvaardigheid, meer gaan trainen.

Met een nieuw klassikaal element, de klankenzoeker, luisteren we niet alleen naar de klank, maar gaan we deze ook onderscheiden. De klankenzoeker heeft een duidelijke koppeling met de structuur van een woord en traint daarbij tegelijkertijd het klankbewustzijn.

We voelen de klanken met behulp van de letterfilmpjes en ordenen dankzij het vernieuwde klankletterbord, aangepast op verzoek van gebruikers.

Opbouw en structuur

Veilig leren lezen Zoem-versie bestaat uit 10 ankers. Anker start en afsluiting duren 2 weken, anker 1 tot en met 8 duren 4 weken (20 lesdagen). Vier van de twintig lesdagen zijn herhaaldagen.  Zo is er meer ruimte om de letters te leren en te herhalen wanneer nodig. Er is vrijheid in de organisatie van de methode, dat biedt de leerkracht flexibiliteit. Door langere lesweken en extra herhaaldagen bieden we meer ruimte in het rooster en kan de leerkracht meer tijd besteden aan het goed aanleren van de letters via verschillende routines.

Ankergericht werken

We werken ankergericht, daardoor wordt het leren lezen niet alleen een technische vaardigheid, maar ook een betekenisvolle en samenhangende ervaring voor de leerlingen. Door een dagelijkse focus op leesvaardigheid én leesmotivatie stimuleren we de leeshonger bij de leerlingen. Elk anker heeft dezelfde opbouw, fungeert als een leidraad en verbindt verschillende lees- en leeractiviteiten in de klas. Kinderen ervaren meteen dat ze door te lezen nieuwe dingen leren, denken én voelen.

Lees ook: Leesvaardigheid en leesmotivatie is én-én in plaats van of

Leesvaardigheid

Vanuit bewezen didactiek werken we stap voor stap en geïntegreerd aan leesvaardigheid in een rijk netwerk van kennis, taal en woorden.

  • Automatiseerlijn: van alzijdig verkennen naar vloeiend lezen
  • Woordspecifieke kennis borgen
  • Werken met vaste routines
  • Edi-model

Leesvragen stimuleren leesmotivatie

Prikkelende vragen maken nieuwsgierig en activeren leerlingen om al lezend op zoek te gaan naar antwoorden in betekenisvolle en uitdagende teksten. Dat doen we bij verschillende routines zoals het interactief lezen.

Uniek concept: interactief lezen

Samen zoeken naar oplossingen is een rode draad door de methode. Interactief lezen stimuleert de nieuwsgierigheid én zorgt voor een mooi gesprek tussen leerlingen. De les start met een tekstgerichte leesvraag of een prikkelende bewering. De leerkracht leest met de leerlingen een samenleestekst. Vervolgens lezen leerlingen zelfstandig verschillende teksten: kinderen die de letters nog leren, krijgen in hun tekst andere informatie dan leerlingen die al vloeiend lezen. Dat zorgt voor een unieke inbreng van iedere leerling. Wil je weten hoe het werkt? Bekijk dan onderstaand filmpje van een les interactief lezen in de praktijk.

Hier zou inhoud moeten staan van bijv. Youtube of Issuu
Om deze inhoud te kunnen laten zien, hebben wij je toestemming nodig om cookies te plaatsen. 
Open je cookie-instellingen om de cookies te accepteren.

Fictie en non-fictie

Leren lezen en kennis vergaren gaan hand in hand. Daarom komen er naast verhalende teksten ook non-fictieteksten over allerlei onderwerpen aan bod.

Vanuit één leergemeenschap meegroeien met het kind

We bieden uitdaging aan iedereen en extra verdieping als het kan. Iedereen mag snuffelen. Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben of die zichzelf willen uitdagen, zijn er snuffelopdrachten in het reguliere lesmateriaal. Voor leerlingen die aan het begin van het schooljaar al kunnen lezen, is er snuffelmateriaal. Herkenbaar aan Snuffel op het omslag. Kinderen die met snuffelmateriaal werken, krijgen een dagelijks begeleide inoefening door de leerkracht bij het oefenen in Veilig en Vloeiend, terwijl de andere kinderen zelfstandig oefenen in Veilig en Vloeiend.

Er is aandacht voor preventie (preteaching) en interventie voor leerlingen die dat nodig hebben. Tijdens de lessen lezen en spelling is er verlengde instructie, evenals bij automatiseren lezen. Daarnaast is er keuzewerk en keuzetijd op de herhaaldagen. En in de software wordt uiteraard ook gedifferentieerd.

Alle leerlingen nemen deel aan de gezamenlijke instructie (volgens het EDI-model) en voor iedereen is er uitdaging. Met deze vorm van differentiatie krijgt elk kind de ruimte om te ontdekken en heeft elke leerling een unieke inbreng tijdens de lessen. Er is aandacht voor verbinding en beweging, zowel letterlijk als figuurlijk. Want met Mik hebben we elke dag ruimte voor een beweegmoment. Alles vanuit één leergemeenschap, waarbij het leren een constante uitwisseling en ontdekkingstocht is. We leren van én met elkaar.

Lees ook: Allemaal op ontdekkingsreis met de Club van Zoem

Jij als leerkracht hebt de regie

Werken met routines, routinekaarten, een beknopte handleiding en informatie in het dashboard: alles is aanwezig om snel aan de slag te gaan. De leerkracht heeft zelf de regie om te bepalen in welke mate het aangeboden thema aan bod komt en welke routines ingezet worden. De ankers hebben allemaal dezelfde opbouw. Er is herkenbaarheid in de materialen en er zijn vaste routines. Hierdoor krijg je als leerkracht snel inzicht in de structuur van de methode. Een anker telt 20 lesdagen waarvan 4 herhaaldagen. Zo kan er langer rond een thema gewerkt worden en biedt het ruimte om in te spelen op de behoefte van de leerlingen.

Volgen en toetsen

De Veilig leren lezen leerkrachtsoftware ondersteunt de leerkracht bij het geven van de les via het digibord en bij het voorbereiden, plannen en evalueren van de lessen en de resultaten van de leerlingen.

Na elk anker zijn er lettertoetsen, spellingtoetsen en woordleestoetsen. In de leerlingsoftware kunnen de leerlingen oefenen met technisch lezen, spelling, Veilig & vloeiend met spraakherkenning en uiteindelijk ook woordenschat. Met spraakherkenning, waar kinderen zelfstandig (hardop) oefenen, kunnen leerkrachten nu ook de resultaten bekijken van de vorderingen die de leerlingen maken.

Door slimme koppelingen tussen de leerkracht- en leerlingsoftware ondersteunt Veilig leren lezen Zoem-versie de leerkracht optimaal. Op basis van de gegevens in de leerkrachtsoftware kan de leerkracht het onderwijs zelf inrichten en instructie op maat geven.

Wat is jouw volgende stap?

Bekijk echt materiaal

Zichtzending aanvragen

Voel, blader, klik en scroll door echt materiaal.

Plan adviesgesprek

Plan een afspraak

Een methodepresentatie afgestemd op jouw onderwijs.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Alle vernieuwingen van de methode op een rij.

Contact opnemen

Wil je meer weten over Veilig leren lezen Zoem-versie? Onze medewerkers staan klaar voor al jouw vragen. Je kunt ons bellen, mailen, een WhatsApp sturen of een afspraak maken.

Op de hoogte blijven? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van Veilig leren lezen Zoem!

Aanmelden
0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje