De ministers van Onderwijs en de Taalunie zijn het er over eens: het leesonderwijs moet anders. De ministers roepen op tot een Leesoffensief en de Taalunie heeft een actieplan. De belangrijkste aanbevelingen hieruit zijn dé sterke eigenschappen van de nieuwe Estafette.
Leesoffensief van de ministers
Aanleiding voor het leesoffensief van de ministers is het laatste PISA-rapport. Dat liegt er niet om. Het gaat niet goed met de leesvaardigheid van jongeren. Bijna een kwart van de tieners leest niet goed genoeg om teksten écht te begrijpen. De leesprestaties van Nederlandse jongeren dalen een stuk harder dan in andere landen. Ze hebben er bovendien geen plezier in en hun leesmotivatie is heel laag. Bijna de helft van de 15-jarigen vindt lezen tijdverspilling, 60% leest alleen als het moet.
Een van de belangrijkste redenen die onderwijskundigen aanmerken voor de daling van het leesplezier is dat Nederland het enige land is waarbij vanaf groep 4 lezen versnipperd wordt aangeboden in een apart vak voor technisch lezen en voor begrijpend lezen.
Met focus op alleen techniek of leesstrategieën verdwijnt de leesbeleving naar de achtergrond. En hiermee ook het plezier en de motivatie.