De Regenboog in Boekel werkt al acht jaar met Estafette. En dat maakt de school een echte ervaringsdeskundige. Annemiek Ketelaars werkt al dertien jaar op De Regenboog. Ze is IB’er en lees- en toetscoördinator voor de onderbouw en staat eens in de veertien dagen voor de kleuterklas. Ze vertelt over haar ervaringen.
Over de keuze voor Estafette
‘Estafette sluit goed aan bij onze visie over lezen. Wij vinden dat lezen leuk moet zijn. Twee jaar geleden zijn we in groep 4 gestart met Estafette. Sinds het schooljaar 2010-2011 gebruiken we deze methode in alle groepen. We kozen voor een start in groep 4, omdat we de overgang van groep 3 – waar we Veilig leren lezen gebruiken – naar groep 4 erg groot vonden. Groep 4 viel echt in een gat.’
Over de meerwaarde van Estafette
‘Wij werken dus al acht jaar met Estafette en konden direct met de nieuwe versie aan de slag. Het sluit perfect aan op Veilig leren lezen. De handleiding is duidelijker. Uit de instructie blijkt goed hoe je met de drie niveaus (risicolezer, methodevolgers, vlotte lezer) om moet gaan en hoe je dit organiseert in de klas. De boekjes van Estafette Nieuw zijn mooier dan die van Estafette, en de Omnibus is een goede aanvulling. Er is veel variatie in het soort verhalen, er staan bijvoorbeeld recepten in, maar ook krantenartikelen.’
Over differentiëren met Estafette
‘We zijn erg gecharmeerd van de differentiemogelijkheden in Estafette, maar kiezen er bewust voor om in groep 4 nog niet te differentiëren. De ongedifferentieerde aanpak die we hanteren in groep 3 zetten we in groep 4 voort. Wij merken dat kinderen in groep 4 echt nog instructie nodig hebben en willen de zwakke lezers nog niet losmaken van de rest. In groep 5 werken we natuurlijk wel gedifferentieerd. Het eerste half jaar gaan we aan de slag met Aanpak 1 en 2 en na een half jaar breiden we dit uit met Aanpak 3.’
Over Estafette in groep 4
‘Als leerkracht kun je de drie kwartier leesles in groep 4 makkelijk vol maken. De methode geeft inhoudelijk veel ruimte om de les didactisch goed neer te zetten. Ik werk zelf het liefst naar een verhaal toe en dat kan met Estafette. Een les in het boek start altijd met een deel van het verhaal en behandelt daarna de moeilijke woorden. Ik ga eerst met de moeilijke woorden aan de slag, zodat de kinderen het fragment daarna vlot kunnen lezen. De kans dat ze gefrustreerd raken doordat ze woorden niet begrijpen, is dan kleiner.’