Maatjes
Katelijne geeft twee dagen in de week les aan een combinatiegroep 4-5. “Ik geef de groepen dan los van elkaar les. Dus als groep 4 met Estafette bezig is, doet groep 5 iets anders.” Het bevalt haar prima om zo te werken. Soms koppelt ze de kinderen van groep 4 en 5 aan elkaar als leesmaatjes. “Lezen doe je in principe alleen, maar door ze af en toe samen te zetten bevorder ik de interactie tussen de kinderen”, zegt Katelijne. “De serie Toneellezen van Zwijsen is daar heel geschikt voor. Het zijn verhalen voor twee lezers waarbij ieder kind zijn eigen rol heeft. Heel handig voor het samenlezen dus!”
Leeskwartiertje
Ook buiten de technisch lezen-lessen is er gelegenheid om te oefenen met lezen. De Vuurvlinder heeft het initiatief ‘leeskwartier’ omarmd. Liesbeth: “In de lagere groepen starten we elke dag met een kwartiertje lezen. In de hogere groepen houden we het leeskwartiertje erin, maar dan op andere momenten.” Katelijne houdt zelf ook van lezen en vindt dat elke leerkracht het goede voorbeeld moet geven. “Ik pak meestal ook mijn boek erbij! Het is ook wel een prettige manier om mijn dag te beginnen, zeker op maandag”, lacht ze.
Ouderbetrokkenheid
Het thuisfront verliest de Vuurvlinder niet uit het oog. “We hebben een bibliotheek op school en stimuleren leerlingen om daar naartoe te gaan. De lezers van Aanpak 1 nemen de boekjes Vloeiend & vlot mee naar huis. Hiermee verbeteren kinderen zelfstandig en gericht hun technische leesvaardigheid. En we promoten uiteraard het zomerlezen! Fanatieke lezers hoef je amper aan te sporen, maar het blijft een uitdaging om kinderen die niet echt willen aan het lezen te krijgen. Het maakt niet uit wat ze lezen, áls ze maar lezen. Al lezen ze het Langstraatje (het nieuwsblad van Geertruidenberg, red.), een strip of een scheurkalender, dat is allemaal goed”, besluit Katelijne.
Lees meer over de technisch leesmethode Estafette