Alles telt Q helpt onze leerlingen vooruit

‘Steeds meer leerlingen stromen hier uit op rekenniveau 1S. En Alles telt Q speelt een grote rol in die prestatie.’ Aan het woord is Micha Jansen, adjunct-directeur van IKC De Hofvijver. Hoe gebruikt zijn school de rekenmethode?

‘Leerlingen krijgen op onze school altijd eerst instructie in kleine groepjes’, zegt Micha, die zelf lesgeeft aan de bovenbouw. ‘Daarna gaan ze uit elkaar en naar een andere plek om de stof te verwerken.’ Vaak is dit een schoolruimte waar kinderen uit meerdere groepen zelfstandig zitten te leren, jong en oud door elkaar. ‘Die verwerking doen ze in principe individueel. Maar ze krijgen wel de vrijheid om medeleerlingen om hulp te vragen. Of anders één van de leerkrachten die er rondlopen om waar nodig uitleg te geven.’ 

Geslaagde zoektocht

‘Bij die onderwijsvorm van ons past een specifiek soort rekenmethode’, stelt Micha. ‘Eén die niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, zodat leerlingen er makkelijk zelfstandig mee kunnen werken. Een methode waarbij leerkrachten zowel veel vrijheid als een heldere handleiding krijgen. En waarbij ze heel snel zien met welke leerdoelen en rekenstrategieën kinderen bezig zijn.’ Alles telt Q heeft al die kenmerken, aldus de adjunct-directeur. ‘Tijdens onze zoektocht naar de methode die het meest bij ons paste, kwam deze als beste uit de bus.’

Echte uitdaging

Korte tijd vroegen de leerkrachten van IKC De Hofvijver zich af of ze wel de goede keus hadden gemaakt. ‘De opstart met Alles telt Q liep niet helemaal lekker’, zegt Micha, die ook ICT-coördinator is. ‘Qua digitale techniek was de methode nog niet op orde. Zoiets kan het vertrouwen beschadigen. Maar ThiemeMeulenhoff heeft onze feedback goed opgepakt. En nu we Alles telt Q voor het derde jaar gebruiken, zijn we hartstikke blij.’ Waar de leerkrachten concreet blij mee zijn? ‘Bijvoorbeeld het feit dat Alles telt Q leerlingen echt uitdaagt. Iedereen tot en met groep 6 werkt naar niveau 1S toe.’  

Gelijk doorgaan

dehofvijver zoeterneer alles telt q referentieschool fotocredit jeroen zondag

Die uitdaging werpt vruchten af, zegt Micha. ‘Steeds meer leerlingen stromen uit op dat hoge niveau.’ Net als zijn collega-leerkrachten looft hij de manier waarop Alles telt Q mikt op dit resultaat. ‘Kinderen kunnen op de computer bijvoorbeeld heel zelfstandig met de methode werken – iets wat past bij onze focus op digitaal onderwijs. Veel opgaven voelen bovendien als spelletjes, wat hen motiveert. En de software geeft per som feedback. Bij fouten zien kinderen dus meteen wat beter had gekund. Daarna kunnen ze gelijk door: ze hoeven niet te wachten op een leerkracht die hun sommen nakijkt.’

Goed afgestemd

‘Digitale-toetsresultaten geven ons verder direct inzicht in de prestaties en het niveau van onze leerlingen’, zegt Micha. ‘Daarop stemmen we per kind voortdurend de moeilijkheidsgraad van opgaven af. Net als de lengte van instructie. De methode heeft het materiaal om deze differentiatie mogelijk te maken. En kinderen kunnen snel wisselen van niveau. Van laag naar hoger, van hoog naar lager en weer terug.’ Altijd met dezelfde leerdoelen, zegt Micha, maar met verschillen in de mate van uitleg, uitdaging en vrijheid om zelf rekenstrategieën te kiezen. ‘Ook die flexibiliteit helpt leerlingen vooruit!’

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje