semsom insp hdr 876x420
semsom insp hdr 876x420

De kracht van rekenmethode Semsom: interview met de makers

Semsom is dé rekenmethode die specifiek is ontwikkeld voor kinderen in groep 1, 2, 3 en 4. Het team van Semsom bestaat uit leerkrachten en rekenspecialisten. Een methode voor én door leerkrachten dus. En dat merk je! Wat is de kracht van Semsom volgens de makers?

Volop bewegingsvrijheid

‘De stap naar groep 3 kan overweldigend zijn voor kinderen. Semsom bouwt het rekenonderwijs daarom heel geleidelijk op. Van spelend en bewegend leren, naar steeds langer werken in het platte vlak en van concreet handelend naar abstract leren rekenen.’

‘Het beweegaspect kun je voor de kinderen heel letterlijk nemen, maar Semsom biedt ook de leerkracht veel flexibiliteit. De beginnende juf of meester gaat dankbaar gebruik maken van de uitgebreide handleiding, de meer ervaren leerkracht is blij met de mogelijkheid zijn of haar eigen draai te geven aan de opdrachten. Die bewegingsvrijheid, in combinatie met een ijzersterke rekeninhoud, maakt Semsom een krachtige methode.’

Marianne Espeldoorn, senior adviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs en hoofdauteur van Semsom groep 3 en 4

quote marianne
Marianne Espeldoorn

Een naslagwerk vol ideeën

quote petra
Petra Kroon

Petra Kroon, leerkracht groep 3 en rekencoördinator op CKC de Holtenhoek in Vries, oprichtster van de rekenhoek, auteur Semsom groep 3 en 4: ‘Semsom is één groot bronnenboek aan activiteiten voor alle rekendoelen in groep 3. De methode zorgt ervoor dat al die leerkrachten die zoekende zijn handvatten krijgen om aan de slag te gaan met het rekenonderwijs wat bij het jonge kind past. Met een vloeiende overgang van groep 2 naar 3, maar ook van groep 3 naar 4. Zelf kijk ik ernaar uit om met Semsom te gaan werken. Het is voor mij straks een naslagwerk vol met ideeën.’

Voor en door leerkrachten

‘Elk jaar ervaar ik weer hoe groot de overstap van groep 2 naar groep 3 is. Kinderen moeten vaak al direct mee in het keurslijf van de hogere groepen, maar zijn daar nog helemaal niet aan toe. Binnen Semsom is veel ruimte voor bewegen, het brein wordt op een andere manier geprikkeld.’

‘De lessen van Semsom zijn opgebouwd volgens de fasen van het EDI-model. Iets wat heel veel leerkrachten nu na schooltijd zelf aan het uitzoeken zijn. Deze werkwijze neemt – samen met suggesties voor bewegend en spelend leren, de activiteitenkaarten waar leerlingen zelf mee aan de slag kunnen als ze klaar zijn én de vele ideeën voor de rekenhoek – leerkrachten heel veel werk uit handen. Het is een complete methode geworden waar over alles is nagedacht. Echt een methode voor leerkrachten, door leerkrachten.’

Ingrid Leijten, groepsleerkracht groep 3, onderbouw-coördinator en coördinator bewegend leren op Basisschool De Bukehof in Oudenbosch, Auteur Semsom groep 3 en 4

quote ingrid
Ingrid Leijten

Gelijke kansen in de rekenles

‘Door middel van checkmomenten en observaties heb je als leerkracht duidelijk in beeld hoe een leerling rekent. Binnen Semsom worden de oefeningen elke les weer afgestemd op het niveau van het kind. Dit zorgt voor gelijke kansen in de rekenles.’

quote ronnie
Ronnie Huberts

‘Met Semsom hoef je geen extra rekenprogramma’s meer aan te schaffen om je rekenmethode compleet te krijgen. Semsom heeft alles waar een goede, aanvankelijke rekenmethode aan moet voldoen. Aanbod voor álle rekenaars, een goede balans tussen bewegend rekenen en werken in het platte vlak én elke dag aandacht voor het automatiseren. Aan het eind van groep 3 bereidt het eindblok de kinderen voor op het rekenonderwijs van groep 4 voor elke andere rekenmethode. Kortom: de enige, echte rekenmethode speciaal voor groep 3!’

Ronnie Huberts, leerkracht op Basisschool De Waai in Cuijk, voorzitter rekennetwerk Stichting Optimus Primair Onderwijs en rekenspecialist

Sluit aan bij de behoeftes van leerkracht én leerling

‘Het concept van Semsom is ontwikkeld aan de hand van workshops, waarin de wensen van de leerkracht gehoord werden. Steeds is de ontwikkeling van het concept weer teruggelegd bij leerkrachten, om zo te controleren of het aan blijft sluiten bij hun behoeftes. Zo is Semsom een methode geworden die écht aansluit bij de wensen van de leerkracht én die oog heeft voor de beweegbehoeftes van de leerlingen. Met bewegend leren, elke dag nieuwe kansen en met een gedifferentieerd en gevarieerd aanbod is Semsom een methode die elke leerling en leerkracht van groep 3 blij maakt!’

Remco Hoeymans, rekenspecialist en leerkracht op basisschool De Stokland in Son en Breugel, auteur Semsom groep 3

quote remco
Remco Hoeymans

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje