

De leerlingsoftware van Semsom
De software ondersteunt het automatiseringsproces van alle kinderen. Het is ontwikkeld op basis van het rekenmuurtje van Bareka. Het muurtje bestaat uit boomstammen. Elke boomstam geeft een bepaald rekendoel weer.
Groeit mee
De software groeit mee met het kind. Elk rekendoel wordt geoefend in drie stappen: power, speed 1 en speed 2 (deze begrippen horen bij Bareka). Power is gericht op het begrijpen en speed op het vlot beheersen van een rekendoel. De leerling begint met de doelen van de onderste boomstammen. Door te oefenen komt de leerling steeds hoger op het muurtje en worden steeds meer ‘rekendrempels’ van het hoofdrekenen bereikt.
- Power: tijd speelt bij deze opgaven geen rol. Het gaat hier om het inoefenen van de materie.
- Speed maken: het kind moet bij deze opgaven snel antwoord kunnen geven (tijd speelt een rol).
- Speed tonen: snel antwoorden geven om aan te tonen dat dit level echt geautomatiseerd is.
De leerling begint met de doelen van de onderste boomstammen. Door te oefenen komt de leerling steeds hoger op het muurtje en worden steeds meer ‘rekendrempels’ van het hoofdrekenen bereikt. Ze kunnen pas door naar de volgende serie opgaven als ze de vorige hebben afgerond. Per blok moeten 19 opgaves van de 20 goed zijn om door te mogen gaan. Je hoeft het dus zelf niet in te stellen.
Zes tips voor de software:
- Je kunt al vroeg in het schooljaar starten met de software, wacht niet tot de herfstvakantie.
- Je kunt de software op elk moment inzetten: Na de rekenles, tijdens weektaak, in rekencircuit, etc. Maar natuurlijk niet tijdens de instructie.
- Laat alle kinderen minstens 2 x 15 minuten per week werken met de software.
- Zorg ervoor dat kinderen een headset hebben. Hierbij horen en/of zien ze de feedback bij het geven van een fout antwoord.
- In de leerkrachtsoftware – bij Evaluatie, resultaten – kun je zien waar elke leerling zit binnen de rekenmuur van Bareka (en welke rekenvaardigheden ze dus geautomatiseerd hebben).