Semsom rekenactiviteiten in een circuit
De reken/wiskundeactiviteiten van Semsom voor groep 1-2 komen elke week in drie verschillende soorten werkvormen aan bod, namelijk:
- Spelend en onderzoekend rekenen
Na korte introductie in de grote kring, leren de kinderen in kleine groepjes samen al spelend en onderzoekend rekenen/wiskunde. - Samenwerkend rekenen
Na een korte introductie in de grote kring, leren de kinderen, meestal in tweetallen, volgens een samenwerkvorm rekenen/wiskunde. - Bewegend rekenen
De activiteit voor bewegend rekenen is de ene week een dansactiviteit en de andere week een beweegactiviteit.
De activiteiten duren 20 tot 30 minuten.
Zowel het Spelend en onderzoekend rekenen als het Samenwerkend rekenen lenen zich goed voor een circuit. De bewegend rekenactiviteiten zijn leuk om met de hele groep te doen. Lekker samen dansen in de klas of bewegen in de zaal of buiten.
Waar kun je op letten als je de activiteiten in een circuit doet?
- Zorg ervoor dat alle kinderen de opdracht doen. Alle rekendoelen zijn namelijk belangrijk.
- Laat de activiteit meerdere dagen terugkomen zodat alle kinderen een keer met de rekenactiviteit hebben gewerkt.
- Introduceer de activiteit eerst in de kring voordat de kinderen met de activiteit gaan werken.
- Kinderen kunnen veel van elkaar leren in een circuit, kies een optimale mix van niveaus.
- Zorg ervoor dat iedere speelwerkles ook een rekenactiviteit heeft. Of in de rekenhoek of gebruik een van de activiteitenkaarten.
- Daag kinderen uit door gebruik te maken van de denkvraag die op de kaart staat aangegeven.
Nog 5 leuke tips om te zorgen dat rekenen echt een onderdeel is van je klas:
- Gebruik de vijfstructuur bijvoorbeeld door 5 plantjes in de vensterbank te zetten, of door de tekening op het raam in de vijfstructuur te maken, 5 sneeuwpoppen bijvoorbeeld. Of hang de werkjes van de kinderen in groepen van vijf op.
- Gebruik regelmatig de goede rekentaal, zo leren kinderen spelenderwijs. Heb het bijvoorbeeld over “maak groepjes van twee of groepjes van vijf” als kinderen naar buiten gaan. Of “ga eens van groot naar klein staan”.
- Denk er ook eens aan om een rekendag te doen. Gebruik de activiteitenkaarten als inspiratiebron. Of pak aan het einde van het blok alle circuitkaarten bij elkaar.
- Geef ook in de andere hoeken rekenopdrachten, zoals betalen met geld in het winkeltje, de knuffels in de vijfstructuur neerleggen, een schilderopdracht waarbij de vijfstructuur zichtbaar wordt.
- En vergeet uiteraard de zand/watertafel niet! Deze is bij uitstek geschikt voor rekenactiviteiten, zoals inhoud (hoeveel glazen water gaan er in een fles?) en ruimtelijk inzicht (maak een tunneltje onder de berg zand).
Reacties (0)
Plaats een reactie