Semsom tips van de leerkracht: Carla

‘We kijken vooral naar de rekendoelen. Kan een spel buiten? Dan doen we dat graag! De kinderen lopen bijvoorbeeld een hinkelpad om de sprongen van 2 te oefenen en gooien met dobbelstenen voor het getal beeld’, vertelt Carla Bennink, leerkracht van groep 3 op IKC Het Sterrenpalet Eibergen. Je leest haar tips over hoe de methode soms net iets anders in te zetten.

Automatiseren met Semsom

Het automatiseren doe ik graag door spelend en bewegend leren in te zetten. We hebben een apart rekenplein op ons schoolplein en vaak spelen de kinderen daar in de pauze ook op. Dan hebben ze allemaal even geoefend met de sprongen van 2 en dat vinden ze leuk om te doen’, vertelt Carla.

Thematisch werken

‘Ik zorg ervoor dat de rekenhoek in onze klas zoveel mogelijk met het thema waarmee we bezig zijn, verbonden is. Als het herfst is, dan tellen we met kastanjes bijvoorbeeld en met Sinterklaas met pepernoten’, zegt ze. ‘Daarnaast kijk ik naar wat de leerlingen nodig hebben voor het begrip van de opdracht. Laatst was de opdracht om op een plattegrond te zoeken naar voorwerpen en dan laat ik de kinderen eerst zelf een plattegrond maken van de klas. Zo denken ze meer na over de functie en werking van een plattegrond. Dan is het duidelijker voor hen.’

Pop Semsom

‘Elke les zet ik de pop Semsom in. Daar worden ze zo enthousiast van. Wanneer Semsom een verhaal vertelt, zitten ze meteen in het rekenen. En als een kind het even lastig heeft, dan zet ik Semsom bij hem. Hij is echt onderdeel van de klas. En de kinderen vinden rekenen nu echt leuk, dat is in jaren niet meer zo geweest’, lacht ze.

Lees meer tips

Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in de Semsom Facebook groep en inspireer elkaar! 

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje