Semsom tips van de leerkracht: Mirre

‘Ik knip sommige lessen op in drie delen. We zitten ook in drie rijen in de klas, dus dat is makkelijk. Bij de verwerking is de ene rij dan bezig met de activiteitenkaarten, de volgende met de oefensoftware en de derde rij is in de rekenhoek aan het werk’, vertelt Mirre Seinstra-Dollekens, leerkracht van groep 3 op de Mariaschool in Vinkel. Je leest haar tips over hoe de methode soms net iets anders in te zetten.

Knip de lessen op in delen

‘Met Veilig Leren Lezen wisselen we ook met die rijen door en dat werkt heel goed. Zo gaat ieder kind met de oefensoftware en met de andere opdrachten aan de slag. Als ze klaar zijn met de opdrachten, dan mogen ze met de opdrachten die op het bord staan, verder’, vertelt Mirre. ‘Het is belangrijk om zelf keuzes te durven maken in deze methode. Je moet de handleiding ook durven loslaten.’

Semsomles in drie delen

Eigen invulling geven

‘Ik geef de instructies in één keer, in plaats van eerst een instructie geven, dan in het werkboekje werken en dan weer een instructie geven. Dat wordt in mijn klas anders rommelig en dan zitten de leerlingen op elkaar te wachten’, zegt ze. ‘Daarnaast zet ik de bewegend leren activiteiten vaak ook in als “energizers” tussen de lessen door. De kinderen hebben dan niet eens door dat ze met rekenen bezig zijn. Ze hebben er echt plezier in.’

Lees meer tips

Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in de Semsom Facebook groep en inspireer elkaar! 

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje