Je winkelwagen is momenteel leeg!


Spelend rekenen met Semsom in Stapel op: flexibel én doelgericht
Stapel op is jouw digitale bronnenboek met meer dan 500 aansprekende en doelgerichte activiteiten, kant-en-klare thema’s en meer. Hieronder vallen ook de activiteiten van rekenmethode Semsom voor groep 1-2. Zo helpt Semsom in Stapel je om rekenonderwijs in groep 1 en 2 vorm te geven. Maar hoe gebruik je die rekenactiviteiten het beste? We zetten de mogelijkheden voor je op een rij.
Rekenstapel Semsom: wat kan ik verwachten?
De rekenstapel Semsom in Stapel op bevat maar liefst 170 betekenisvolle en doelgerichte rekenactiviteiten voor kring, hoek en speelzaal. Verdeeld over zes periodes vormen ze samen een complete leerlijn voor groep 1 en 2.
Er komen verschillende werkvormen aan bod: spelend en onderzoekend rekenen, samenwerkend leren en bewegend rekenen. Activiteiten met hetzelfde doel introduceer je in de kring. Vervolgens gaan de kinderen er zelfstandig mee aan de slag in de hoek.

Een voorbeeld: bij de kringactiviteit ‘Kaarten winnen’ leren kinderen het spel ‘Welk getal is het hoogst’ met de samenwerkende werkvorm ‘Wij doen het samen’. Tijdens de speelwerktijd oefenen kinderen in tweetallen. Daarna kunnen ze het spel zelfstandig spelen in de hoek.
Bewegend rekenen doe je altijd met de hele groep. De ene keer is dat een dansactiviteit, de andere keer een spel waarbij beweging centraal staat. Zo leren kinderen rekenen via beweging en samenwerking.
Dekt Semsom de complete leerlijn voorbereidend rekenen?
Wil je jouw groep een volledige rekenleerlijn rekenen bieden? Dan kun je de hele rekenstapel van Semsom doorlopen in de volgorde van de periodes: eerst periode 1, dan periode 2, enzovoorts. Zo bouw je stap voor stap een stevig bouwwerk, met een goede fundering.
De periodes zijn opgebouwd van eenvoudig naar complex. Neem bijvoorbeeld het domein getalbegrip:
- In periode 1 oefenen kinderen de telrij en leren ze door- en terugtellen.
- In periode 3 gaan ze getallen herkennen, lezen en schrijven.
- In periode 5 ontdekken ze relaties tussen getallen (zoals buurgetallen en verschillen).
- In periode 6 oefenen ze met verkort tellen in groepjes van 2, 5 of 10.

Binnen een periode is de volgorde minder strikt. De meeste activiteiten kun je los inzetten. Houd wel altijd de volgorde aan van kringactiviteit gevolgd door hoekactiviteit.
Volledig doeldekkend
Bied je alle activiteiten aan? Dan bied je een volledig dekkend doelenaanbod voor groep 1 en 2. Bovendien sluit je aanbod dan perfect aan op de rekenmethodes van groep 3. De activiteiten zijn gebaseerd op de aanbods- en tussendoelen van de SLO en sluiten goed aan op de nieuwe kerndoelen.
Kun je met Semsom makkelijk differentiëren?
Zoals je gewend bent van Stapel op, zijn de doelen in elke activiteit uitgesplitst naar drie niveaus: instromers, groep 1 en groep 2. Zo kun je per activiteit gericht kiezen welk kind op welk niveau meedoet. De keuze hangt af van het niveau waarop het kind op dat moment functioneert — en dat verschilt per domein of leerdoel.
NT2 leerlingen
Stel, je hebt een nieuwkomer (NT2) in de groep die nog weinig taal tot zijn beschikking heeft. Bij een activiteit met veel rekentaal laat je hem meedoen op niveau groep 1. Maar bij een meetkundeactiviteit, waarbij taal minder bepalend is, kan hij prima op niveau groep 2 werken.
Homogene groep
Deze differentiatie werkt ook goed in homogene groepen. Heb je bijvoorbeeld een groep 1? Dan kun je sterkere rekenaars uitdagen met activiteiten op niveau groep 2. In groep 2 bied je zwakkere rekenaars juist ondersteuning door hen soms op niveau groep 1 te laten meedoen. Differentiatie kan dus binnen dezelfde activiteit.
Differentiatie kan dus binnen dezelfde activiteit. Denk aan verschillen in getalbereik of het gebruik van getalbeelden in plaats van getalsymbolen. Zo sluit je met één activiteit aan bij verschillende leerbehoeften.
Welke domeinen komen aan bod in Semsom?
Het rekenaanbod in Stapel op is opgebouwd rond zes domeinen: getalbegrip, bewerkingen, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden.
Deze indeling is gebaseerd op de tussendoelen van het SLO en sluit aan bij registratiesystemen zoals Cito, IEP, ParnasSys en KIJK!.
In de praktijk krijgt het domein getalbegrip vaak vanzelf al veel aandacht. Activiteiten met tellen en getallen zijn betekenisvol, herkenbaar en makkelijk te integreren in de dagelijkse routine van de kleutergroep.

Los domein aanbieden
Andere domeinen, zoals Meetkunde of Verhoudingen, komen minder vanzelfsprekend aan bod. Daardoor kunnen ze onbedoeld onderbelicht blijven. Juist dan is het zinvol om bewust te kiezen voor een domeinleerlijn. Bijvoorbeeld door alle activiteiten uit het domein Meetkunde van Semsom met je groep te doen.
Zo weet je zeker dat je de doelen binnen dat domein volledig en op een speelse, betekenisvolle manier aanbiedt — en geef je elk kind de kans om zich breed te ontwikkelen in rekenen.
Download het document ‘Basisactiviteiten groep 1-2‘ voor een overzicht van de basisactiviteiten op jaarbasis.
Hoe gebruik je losse Semsom-activiteiten?
Je kunt de activiteiten uit de Semsom-stapel ook prima los inzetten om jouw eigen onderwijs te verrijken. De meeste activiteiten zijn niet themagebonden en daardoor flexibel te gebruiken binnen allerlei thema’s. Activiteiten die wél aan een specifiek thema gekoppeld zijn, kun je eenvoudig aanpassen.
Thema onafhankelijk
Losse activiteiten zijn vooral handig als je binnen een thema nog op zoek bent naar extra rekenaanbod. Werk je bijvoorbeeld aan het thema Lekker fit? Dan kun je eenvoudig een paar dans- of beweegactiviteiten uit Semsom toevoegen om bewegend leren te versterken.
Kijk daarbij ook naar de rekendoelen waaraan je nog extra aandacht wilt besteden. Zo sla je twee vliegen in één klap: je verrijkt je thema én werkt doelgericht aan wat jouw groep nog nodig heeft.
Je hebt gelezen over verschillende mogelijkheden waarop je de rekenactiviteiten van Semsom in Stapel op kunt gebruiken. We zijn benieuwd hoe jij er mee bouwt!

Van complete leerlijn tot thematische aanvulling: jij kiest wat past bij jouw groep. Aan jou de keus: hoe bouw jij met Semsom in Stapel op?