Goed schrijfmateriaal groep 3 en hoger
Op social media komen we vaak berichten van leerkrachten tegen die elkaar vragen wat nu eigenlijk goed schrijfmateriaal voor kinderen is. De antwoorden die daarop gegeven worden zijn zeer divers: “Alleen potlood voor jaargroep 3 en 4 is verantwoord”, “In groep 3 een potlood, vanaf groep 4 een vulpen”, “Alle kinderen van het begin af aan een vulpen” enzovoorts.
Achterhaald
Tientallen jaren geleden was het misschien een goede keuze om alle kinderen dezelfde ‘verantwoorde’ pen of hetzelfde ‘verantwoorde’ potlood te geven. Maar tegenwoordig zijn er zo veel goede schrijfmaterialen voorhanden dat alle kinderen dezelfde pen of hetzelfde potlood geven niet meer de beste keuze is.
In jaargroep 3 wordt vaak een potlood gegeven om het schrijfonderwijs mee te starten. Deze gewoonte stamt uit de tijd dat schrijven nog met een kroontjespen gedaan werd. In vergelijking met een kroontjespen is een potlood een goede keuze. Maar nu voor leerlingen balpennen, rollerpennen, fineliners enz. beschikbaar zijn is een potlood niet voor elk kind een juiste keuze. Een potloodpunt verandert van dikte terwijl je schrijft. Om daarmee om te gaan vergt enige vaardigheid. Voor sommige kinderen is het daarom fijner om met een ander schrijfmateriaal te schrijven.
In jaargroep 4 werd traditioneel overgestapt op een vulpen. Dat een vulpen met inkt voor linkshandigen niet altijd fijn werkt, is bekend. Maar ook voor niet-linkshandigen kan het fijner zijn om met een ander schrijfmateriaal dan een vulpen te werken.
Bied kinderen een alternatief
Een prettige werkwijze is om alle kinderen met eenzelfde pen te laten starten. Houd daarna het handschrift van de leerlingen goed in de gaten en geef leerlingen die moeite hebben met leesbaar schrijven eens ander schrijfmateriaal. Kijk of dat van positieve invloed is op de leesbaarheid van het handschrift.
In de praktijk blijkt het beschikbaar hebben van 4 of 5 verschillende schrijfmaterialen in de groep voor alle leerlingen bruikbaar schrijfmateriaal op te leveren. Denk hierbij aan:
- een HB-potlood
- een rollerpen
- twee verschillende balpennen
- en een vulpen.
Start met de balpennen en geef leerlingen die het nodig hebben een alternatief.