Activiteit voor kleuters: Bang voor een…?

In deze activiteit komen de ontwikkelingsgebieden ‘sociaal-emotionele ontwikkeling’ en ‘taal’ aan bod. De kleuters delen hun voorkeuren en de basisgevoelens angst en blijdschap met betrekking tot dieren en herkennen basisgevoelens en emoties van anderen over dieren. Ze verwoorden de eigen ervaringen en gedachten over dieren in de dierentuin en in het oerwoud.

We werken met Pompom, het centrale karakter in Schatkist, maar je kunt hier heel eenvoudig een andere knuffel of klaspop voor in de plaats gebruiken.

Dit heb je nodig

Voorbereiding

Print van het kopieerblad ‘Dieren’ de oerwouddieren en knip de foto’s uit. Zoek oerwoudknuffeldieren, bijvoorbeeld een krokodil, olifant, papegaai of aap. Zet Pompom (of een ander klaspop) met de knuffelaap in de kring. Leg het briefje in de hand van Pompom.

Introductie

Laat een leerling het briefje ontdekken. Vertel dat Pompom het eng vindt om naar de dierentuin te gaan. Hij is bang voor echte oerwouddieren, want een krokodil is heel gevaarlijk en een aap kan zo hard brullen. Vraag de kinderen om op te staan als ze wel eens in de dierentuin zijn geweest. Vraag ook hoe ze het er vonden.
Wat is een dierentuin? Wie is daar weleens geweest? Hoe was dat? Waarom denk je dat Pompom niet naar de dierentuin wil. Begrijp je dat? Welk dier vind jij spannend of eng om in het echt te zien? Waarom?

Kern

Vraag aan de kinderen wie er ook een beetje bang is voor oerwouddieren. Of wie wordt juist blij als hij oerwouddieren ziet? Laat de schatkistkaarten ‘bang’ en ‘blij’ zien. Leg ze elk aan een kant van het lokaal. Pak de dierenplaatjes. Laat telkens een plaatje van een dier zien en vraag: Word jij bang of blij als je dit dier in de dierentuin ziet? De kinderen mogen bij de schatkistkaart van hun keuze gaan staan. Bespreek de keuzes van enkele kinderen kort. Wat zou je doen als je een van deze dieren in het oerwoud zou tegenkomen? Zou je het spannend vinden en bang zijn als je dit dier in het oerwoud tegenkwam? O kwam? Of zou je het leuk vinden en blij zijn?

Is dat hetzelfde: een dier in de dierentuin of in het oerwoud tegenkomen? Laten we dat eens onderzoeken. Maak groepjes van vier en geef elk groepje een knuffelbeest. Leg er ook een in de kring. Vraag de kinderen in hun groepje na te spelen hoe ze zouden reageren op het dier. Eén kind speelt met het knuffelbeest (als handpop), de anderen komen dit beeld om de beurt in het oerwoud tegen en reageren erop. De kinderen die niet aan de beurt zijn, raden of het kind bang is voor het dier of het juist leuk vindt. Als alle kinderen aan de beurt zijn geweest, ruilen ze hun knuffelbeest met het knuffelbeest uit de kring en spelen het spel nogmaals met dat dier.

Afsluiting

Vraag aan de kinderen of het hetzelfde gevoel is om een dier in de dierentuin of in het oerwoud tegen te komen. Vinden jullie dat Pompom bang moet zijn voor dieren in de dierentuin? Wie heeft er een tip voor hem? Waarom hoeft hij niet bang te zijn in de dierentuin?

Differentiatieniveaus en woordenschat bij de activiteit

sk-hoehetwerkt-differentiatie.jpg

zon groep 1 groep 2
maan groep 1 groep 2
ster groep 1 groep 2
woorden bang
de dierentuin
durven
eng
gevaarlijk
het knuffelbeest
het oerwoud
spannend
wild
brullen de leguaan
de orang-oetan

Tips en verdieping

Download de volledige activiteit voor extra tips en verdieping

Meer zien van Schatkist?

Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.

Lees meer en bekijk de materialen van Schatkist, editie 3

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje