Gratis lespakket ‘Kijk op Schiphol’
Een kijkje in de keuken van het belangrijkste verkeerspunt van ons land
Wanneer landde er voor het eerst een vliegtuig op Schiphol? Hoeveel passagiers reizen per dag via Schiphol? Naar hoeveel landen kun je vliegen vanaf Schiphol? Het antwoord op deze vragen én nog veel meer leren kinderen in het nieuwe lespakket ‘Kijk op Schiphol’.
Ga naar de online omgeving Het volledige lespakket is voor het digibord ontwikkeld.
Vier digitale lessen voor groep 6, 7 en 8
Het lespakket is bedoeld voor leerlingen van groep 6, 7 en 8 van de basisschool. In vier digitale lessen neem je jouw leerlingen mee in de wereld van Schiphol. Ze leren over het reilen en zeilen op het belangrijkste verkeersknooppunt van het land. Maar ook over belangrijke maatschappelijke thema’s als werkgelegenheid, duurzaamheid en interculturele communicatie.
Karianne van der Weijden, adviseur omgevingsmanagement bij Royal Schiphol Group, is blij met het pakket. ‘Schiphol is een bedrijf waar veel kinderen nieuwsgierig naar zijn. Dit pakket geeft alle kinderen de mogelijkheid een uniek kijkje achter de schermen te nemen. De les over duurzaamheid biedt daarnaast een mooie gespreksopening over de toekomst van de luchtvaart ook in relatie tot de omgeving.’
Opbouw van het lespakket
‘Kijk op Schiphol’ bestaat uit vier digitale lessen: een basisles en drie keuzelessen die naar wens allemaal uitgevoerd kunnen worden of waarbij je een keuze maakt uit de lessen die aansluiten op de interesse van jouw groep. In de basisles maken de leerlingen kennis met Schiphol en leren ze het belang kennen van de luchthaven voor ons land en de economie. En natuurlijk leren ze van alles over de vliegreis! Les 2 gaat over wie er allemaal werken op Schiphol: van schoonmaker tot bird controller en van de piloot tot de bagagemedewerker. In les 3 leren de leerlingen meer over wat duurzaamheid is en hoe Schiphol werkt aan duurzame energiebronnen, recycling en circulaire bouwwerken. En de laatste les gaat over Schiphol als ontmoetingsplek van culturen. Vragen als ‘Hoe communiceer je met elkaar?’ en ‘Hoe houd je rekening met de verschillende talen, geloven en culturen?’ komen aan bod.
De lessen sluiten aan bij kerndoel 1 (leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal) en 4 (leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten) van Nederlands en op kerndoel 39 (leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu) van Oriëntatie op jezelf en de wereld van SLO.
Bekijk de video uit de basisles met verschillende korte indrukken van Schiphol.
Aanpak en tijdsinvestering
Elke les duurt ongeveer 45 minuten. De basisles is bedoeld om klassikaal te doen. Heb je de basisles gedaan, dan kun je op verschillende manieren verder: je geeft vervolgens les 2, les 3 en les 4, of je kiest één van de vervolglessen uit. Een andere mogelijkheid is om leerlingen in drie groepjes zelfstandig met één van de drie lessen aan de slag te laten. Elke groep geeft aan het einde van de les een terugkoppeling aan de rest van de klas. In de vervolglessen kunnen leerlingen zelfstandig of in tweetallen aan de slag op de tablet of computer.
Ontwerpwedstrijd: Schiphol in 2050
Zijn je leerlingen na de lessen enthousiast geworden over Schiphol? Doe dan mee aan de ontwerpwedstrijd. Schiphol daagt jouw leerlingen uit na te denken over het vliegveld van de toekomst. Hoe ziet dit er in 2050 uit? Wat kan er in de komende jaren volgens jullie veranderen? Maak dit inzichtelijk op een manier die jullie zelf kiezen: teken een plattegrond, presenteer je ideeën in een filmpje knutsel een kijkdoos, maak een moodboard, gebruik een ontwerp-app of ga aan de slag in Minecraft: het mag allemaal!
Je vindt meer informatie over de ontwerpwedstrijd op www.schiphol.nl/ontwerpwedstrijd.