Iedere maand nemen we een kijkje in de klas van een leerkracht. Deze keer is dat bij Charlotte Woudenberg, leerkracht groep 1-2a op Basisschool de Stuifhoek in Made. Charlotte werkt met Schatkist editie 3 en ging in haar klas aan de slag met het thema ‘trouwen’.
Een kijkje in de klas bij juf Charlotte
‘Ik ben in oktober zelf getrouwd en het leek mij heel erg leuk om de kinderen in dit proces te betrekken. Thuis was ik natuurlijk al enige tijd bezig met alle voorbereidingen en ik wist al gauw dat ik mijn groep wilde uitnodigen op de bruiloft. Dit was natuurlijk de uitgelezen kans om het thema ‘trouwen’ te introduceren!’, vertelt Charlotte.
‘We zijn dit schooljaar gestart met de methode Schatkist. Pompom en Loeloe vormen de rode draad bij allerlei activiteiten. De kinderen zijn echt dol op de poppen en ze zijn niet meer weg te denken uit de klas’, gaat Charlotte verder. ‘Ik wilde de poppen graag ook bij dit thema betrekken en het leek mij daarom heel leuk om ze echt te laten trouwen! Op deze manier blijft het dicht bij de kinderen en hun belevingswereld.’
Pompom en Loeloe trouwen
Om Pompom en Loeloe in het huwelijksbootje te laten stappen, moest er wel het een en ander geregeld worden: ‘Ik heb contact gelegd met de gemeente Drimmelen en ze uitgelegd dat ik over een tijdje ging trouwen en dat ik de kinderen van dichtbij wil laten ervaren hoe zo’n trouwceremonie in zijn werk gaat’, zegt Charlotte. ‘We waren met de hele groep welkom op het gemeentehuis om Pompom en Loeloe te laten trouwen.
Ambtenaar Josien en ik hebben vooraf nog afgesproken om de trouwceremonie door te spreken’, aldus Charlotte. ‘De kinderen werden bijvoorbeeld allemaal betrokken bij de ceremonie door ze getuigen te laten zijn. Ze mochten na afloop hun ‘handtekening’ zetten onder de trouwakte. Natuurlijk waren er ook ringdragers en bloemenmeisjes. We hadden muziek uitgezocht waarop Pompom en Loeloe de zaal mochten binnenkomen.’
‘Ambtenaar Josien voltrok de ceremonie in een echte toga en had een echte speech voorbereid. Echt fantastisch dat de gemeente hier hun steentje aan wilde bijdragen, het maakte echt indruk op de kinderen. Juist omdat het allemaal zo echt leek. Ook van ouders kreeg ik veel enthousiaste reacties’, vertelt Charlotte.
Kringgesprekken over vriendschap en liefde
Voor Charlotte is het belangrijk om serieuze thema’s zoals trouwen in de klas te bespreken en daar ook mee aan de slag te gaan. ‘Door een thema in de klas te halen, bereiden we kinderen voor op ‘later’. In een rollenspel en kringgesprekken oefenen de kinderen hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat. School en klas zijn een veilige situatie. Vriendschap en liefde zijn prachtige onderwerpen voor een kringgesprek. Bijna elk kind heeft wel ervaring met een vorm van vriendschap of liefde’, aldus Charlotte. ‘Kleuters kunnen ook verliefd worden! Ze merken dat verliefdheid allemaal nieuwe emoties en onzekerheid met zich meebrengt. Het is dus erg belangrijk dat je als leerkracht deze onderwerpen serieus neemt. Hoe grappig en schattig je het misschien ook is, het is iets wat kleuters ontzettend kan overdonderden.’
Speciale dag
‘Door te praten en door boeken te lezen over verliefdheid en vriendschap, leren ze uiteindelijk het verschil tussen vriendschap en liefde. Maar bovenal dat het iets heel moois is! Op mijn eigen trouwdag zijn alle kinderen naar de speciale kinderreceptie gekomen’, gaat ze verder. ‘Dat was toch wel heel erg bijzonder, zowel voor de kinderen als mijzelf. Het is voor de juf een belangrijke dag en niets is dan zo mooi om dit te kunnen delen met de kinderen uit mijn klas.’
Lessen van Schatkist als houvast
Charlotte gebruikte de lessen van Schatkist voor haar thema: ‘Ik heb de lessen vooral gebruikt als bronnenboek. Uit het thema familie heb ik wel enkele lessen gedaan, maar wel aangepast aan het thema ‘trouwen’. De methode leent zich hier heel goed voor. Enerzijds biedt het de mogelijkheden om volgens een vaste planning de lessen te volgen, anderzijds geeft het ruimte voor eigen inbreng’, vertelt Charlotte. ‘Ik heb zelf een aantal lessen ontworpen dat goed aansloot bij de behoeften en ontwikkelingsdoelen van mijn groep. De vaste routines van Schatkist heb ik gehanteerd. Ik merk dat die voorspelbaarheid in de routines de kinderen rust geeft.’
Andere vakken betrekken
‘Wanneer je met een thema werkt, werk je niet alleen met een context, maar betrek je gelijk de andere vakken er ook bij. Een uitstapje naar het gemeentehuis, een recept maken voor een bruidstaart, een uitnodiging schrijven voor het feest, een kringgesprek voeren over liefde en vriendschap, moeders die hun trouwjurk laten zien, het ontwerpen van de trouwringen en natuurlijk allerlei beeldende activiteiten die rondom dit thema mogelijk zijn’, zegt Charlotte.
‘Eigenlijk kan je alle kanten op met dit veelzijdige thema. Doordat de kinderen enthousiast met een thema bezig zijn, komt het leren eigenlijk vanzelf. Kinderen namen bijvoorbeeld zelf poppenkleertjes mee die Pompom en Loeloe tijdens de trouwceremonie konden dragen. Door de inbreng van de kinderen komt het thema echt tot leven!’
Meer zien van Schatkist?
Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.
Lees meer en bekijk de materialen van Schatkist, editie 3.