Voordat een spel of boek in de winkels ligt, gaat er een maandenlang proces aan vooraf: van eerste globale schetsen naar steeds vastomlijnder concepten, naar meerdere correctierondes en uiteindelijk de definitieve vormgeving. Michelle Tjelpa van Studio Oranje Vormgevers uit Eindhoven is van het begin tot het einde betrokken bij dit creatieve proces. Vorige zomer deden zij samen met het edutainment team van Zwijsen de restyling van het merk Maan roos vis naar Veilig leren lezen. Daar komt heel wat werk bij kijken!
Hoe start je zo’n traject?
‘We beginnen met het team bij Oranje Vormgevers met het maken van schetsen. Die ontwerpen beginnen heel breed. Iedereen gaat dan met de briefing van de uitgever en de fondsredacteur van Zwijsen aan de slag. Het leuke aan deze fase is dat iedereen met zijn eigen ideeën komt. De schetsen zijn dan ook best verschillend en persoonlijk. Van daaruit gaan we kijken: wat zijn de beste elementen uit al die verschillende bijdragen? Daarmee gaan we dan weer verder. Zo komen we steeds een stapje dichterbij de eerste versies. Dan volgt weer de koppeling terug naar het team bij Zwijsen.’
Hoe veel mensen zijn er uiteindelijk bij het maken van een edutainment product betrokken denk je?
‘We maken het concrete spel samen met de illustrator en een klein team van Zwijsen; de uitgever, de fondsredacteur, de redacteur en de projectleider. Maar gaandeweg het creatieve proces worden er steeds meer mensen bij betrokken. Tijdens de rit kijken ook uitgever van de methode, de onderwijsdeskundige, de marketeer en iemand van productie mee met het proces. Dat is ook erg leuk aan het werken aan een product: je leert een boek of spel van alle kanten kennen.’
De spellen en boeken van Zwijsen sluiten 100 % aan bij wat kinderen op school leren. Dat is anders dan bij niet-educatieve spellen. Maakt dat het creatieve proces makkelijker of juist niet?
‘Lastig is niet het juiste woord. Het is wél een uitdaging om lijn in de productserie te krijgen. De spellen hebben verschillende characters, zoals Woezel & Pip, Jules of Uk & Puk. Je houdt dan ook rekening met de wensen van de licentiehouders. Daarnaast bestaat Veilig leren lezen ook uit verschillende onderdelen; het zijn niet alleen spellen maar ook doeboeken en doeblokken. Daarnaast moeten we ook rekening houden met beeldmerken, vaste kleuren, lettertypen en beelden of foto’s natuurlijk. Het leukste is iedere keer weer zoeken naar een nieuwe uitstraling, met bestaande elementen en het toevoegen van kleine veranderingen. Vaak zal het de consument misschien niet eens opvallen. Voor jezelf blijft het op deze manier telkens weer een leuke opdracht!’